Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EVALUATION OF THE GENDER PERCEPTION

Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 2, 108 - 121, 01.12.2017

Öz

In this study, it was aimed to evaluate the gender perception of
individuals aged over 18 who apply to some primary health care centers in
Ankara. In this cross-sectional study, 1372 people aged 18 years or older who
were referred to some family health centers in Ankara were administered.
Questionnaire form was applied by face-to-face method. Chi-square, Mann-Whitney
U and Kruskal-Wallis tests were used in the statistical analysis. The data were
presented as median (min, max) and frequency distribution. Statistical
significance was accepted as p <0.05.  56,4% of the participants were
women and 68,6% were married. The scale score according to the census was
significantly higher in women than in men In the wards, the scale score was
found to be 98,0 (33,0-125,0), and for males it was 82,0
(25,0-125,0). Gender inequality is a serious public health
problem. The number of scientific researches about gender inequality
should be increased all over the country.

Kaynakça

  • Altınova, H.H. ve Duyan, V. (2013). ’’Toplumsal Cinsiyet Algısı Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması’’,Toplum ve Sosyal Hizmet, 24: 2: 9-22.
  • Altuntaş, O. ve Altınova, H.H. (2015). ’’Toplumsal Cinsiyet Algısı ile Sosyoekonomik Değişkenler Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi’’, Turkish Studies International Periodical For The Languages,Literature and History of Turkish or Turkic, 10: 6: 83-100.
  • Bekleviç Çelik, A. (2013). Bir Üniversite Hastanesi Araştırma Görevlilerinin Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum Ölçeği ve Çalışma Yaşamında Toplumsal Cinsiyet Rolleri Algısının Değerlendirilmesi, Bülent Ecevit Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak.
  • Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü (2013). Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması 2013 Raporu. Ankara.
  • Kahraman, L.; Kahraman, A.B.; Ozansoy, N.; Akıllı, H.; Kekillioğlu, A. ve Özcan, A. (2014). ’’Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Toplumsal Cinsiyet Algısı Araştırması’’, Turkish Studies International Periodical For The Languages,Literature and History of Turkish or Turkic, 9: 2: 811-831.
  • Kansu, A. (2015). Sağlık Çalışanlarına Göre Toplumsal Cinsiyet(Nazilli Devlet Hastanesi Örneği), Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Özcan, A. (2012). Toplumsal Cinsiyet Eğitiminin Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rol Tutumlarına Etkisi’, Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Doktora Tezi, Kayseri.
  • United Nations Development Programme (2015).İnsani Gelişme Raporu Özeti 2015.
  • Vefikuluçay, D.; Zeyneloğlu, S.; Eroğlu, K. ve Taşkın, L.(2007). ’’Kafkas Üniversitesi Son Sınıf Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Bakış Açıları’’, Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 26-38.
  • World Economic Forum (2015).The Global Gender Gap Report 2015. Geneva (Switzerland).
  • Yılmaz Vefikuluçay, D.; Zeyneloğlu, S.; Kocaöz, S.; Kısa, S.; Taşkın, L. ve Eroğlu, K. (2009). ’’Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Görüşleri’’, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6: 1: 775-792.
  • Zorlu, R. (2011). Toplumsal Cinsiyet Olgusunun Farklı Eğitim Düzeyindeki Hemşireler Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.

TOPLUMSAL CİNSİYET ALGISININ DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 2, 108 - 121, 01.12.2017

Öz

Bu çalışmada Ankara’da bazı sağlık
kurumlarına başvuran 18 yaş üstü bireylerin toplumsal cinsiyet algısının
değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu kesitsel çalışma Ankara’da bazı aile sağlı
merkezlerine başvuran 1372 18 yaş üstü kişi yürütülmüştür.Anket formu yüzyüze
görüşme yöntemi ile uygulanmıştır.İstatistiksel analizde Ki-kare, Mann-Whitney
U ve Kruskal-Wallis testleri kullanılmıştır. Veriler ortanca(min,maks)

ve frekans dağılımı şeklinde sunulmuştur.İstatistiksel anlamlılık değeri
p<0.05 kabul edilmiştir.Katılımcıların
%56,4’ü kadın, %68,6’ı evlidir.Cinsiyete göre ölçek puanı kadınlarda erkeklere
göre anlamlı derecede daha yüksektir.Kadınlarda ölçek puanı ortancası 98,0
(33,0-125,0), erkeklerde ise 82,0(25,0-125,0) bulunmuştur.Cinsiyet eşitsizliği
ciddi bir halk sağlığı sorunudur. Toplumsal cinsiyet algısının beklenen düzeyde
olmadığı görülmektedir ve daha fazla çalışma yapılması gerekmektedir.

Kaynakça

  • Altınova, H.H. ve Duyan, V. (2013). ’’Toplumsal Cinsiyet Algısı Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması’’,Toplum ve Sosyal Hizmet, 24: 2: 9-22.
  • Altuntaş, O. ve Altınova, H.H. (2015). ’’Toplumsal Cinsiyet Algısı ile Sosyoekonomik Değişkenler Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi’’, Turkish Studies International Periodical For The Languages,Literature and History of Turkish or Turkic, 10: 6: 83-100.
  • Bekleviç Çelik, A. (2013). Bir Üniversite Hastanesi Araştırma Görevlilerinin Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum Ölçeği ve Çalışma Yaşamında Toplumsal Cinsiyet Rolleri Algısının Değerlendirilmesi, Bülent Ecevit Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak.
  • Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü (2013). Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması 2013 Raporu. Ankara.
  • Kahraman, L.; Kahraman, A.B.; Ozansoy, N.; Akıllı, H.; Kekillioğlu, A. ve Özcan, A. (2014). ’’Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Toplumsal Cinsiyet Algısı Araştırması’’, Turkish Studies International Periodical For The Languages,Literature and History of Turkish or Turkic, 9: 2: 811-831.
  • Kansu, A. (2015). Sağlık Çalışanlarına Göre Toplumsal Cinsiyet(Nazilli Devlet Hastanesi Örneği), Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Özcan, A. (2012). Toplumsal Cinsiyet Eğitiminin Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rol Tutumlarına Etkisi’, Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Doktora Tezi, Kayseri.
  • United Nations Development Programme (2015).İnsani Gelişme Raporu Özeti 2015.
  • Vefikuluçay, D.; Zeyneloğlu, S.; Eroğlu, K. ve Taşkın, L.(2007). ’’Kafkas Üniversitesi Son Sınıf Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Bakış Açıları’’, Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 26-38.
  • World Economic Forum (2015).The Global Gender Gap Report 2015. Geneva (Switzerland).
  • Yılmaz Vefikuluçay, D.; Zeyneloğlu, S.; Kocaöz, S.; Kısa, S.; Taşkın, L. ve Eroğlu, K. (2009). ’’Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Görüşleri’’, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6: 1: 775-792.
  • Zorlu, R. (2011). Toplumsal Cinsiyet Olgusunun Farklı Eğitim Düzeyindeki Hemşireler Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mustafa Necmi İlhan

Asiye Uğraş Dikmen Bu kişi benim

Nihan Ak

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA İlhan, M. N., Uğraş Dikmen, A., & Ak, N. (2017). EVALUATION OF THE GENDER PERCEPTION. International Journal of Social And Humanities Sciences, 1(2), 108-121.
AMA İlhan MN, Uğraş Dikmen A, Ak N. EVALUATION OF THE GENDER PERCEPTION. IJSHS. Aralık 2017;1(2):108-121.
Chicago İlhan, Mustafa Necmi, Asiye Uğraş Dikmen, ve Nihan Ak. “EVALUATION OF THE GENDER PERCEPTION”. International Journal of Social And Humanities Sciences 1, sy. 2 (Aralık 2017): 108-21.
EndNote İlhan MN, Uğraş Dikmen A, Ak N (01 Aralık 2017) EVALUATION OF THE GENDER PERCEPTION. International Journal of Social And Humanities Sciences 1 2 108–121.
IEEE M. N. İlhan, A. Uğraş Dikmen, ve N. Ak, “EVALUATION OF THE GENDER PERCEPTION”, IJSHS, c. 1, sy. 2, ss. 108–121, 2017.
ISNAD İlhan, Mustafa Necmi vd. “EVALUATION OF THE GENDER PERCEPTION”. International Journal of Social And Humanities Sciences 1/2 (Aralık 2017), 108-121.
JAMA İlhan MN, Uğraş Dikmen A, Ak N. EVALUATION OF THE GENDER PERCEPTION. IJSHS. 2017;1:108–121.
MLA İlhan, Mustafa Necmi vd. “EVALUATION OF THE GENDER PERCEPTION”. International Journal of Social And Humanities Sciences, c. 1, sy. 2, 2017, ss. 108-21.
Vancouver İlhan MN, Uğraş Dikmen A, Ak N. EVALUATION OF THE GENDER PERCEPTION. IJSHS. 2017;1(2):108-21.