Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

WALL PAINTINGS LATE OTTOMAN MOSQUE

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 1, 66 - 74, 01.09.2018

Öz

Ottoman Empire; In the 15th and 16th centuries, while
the military and economic power was felt in every field of world politics,
Ottoman architecture and classical period of works of architect Sinan and
Ottoman architecture were living. This enriched architectural environment
adorned cities in the Ottoman geography, especially the payitaht. However, with
the 18th century, the internal structure of the empire adopted the idea that
the Ottoman regression period could be experienced as a result of the ongoing wars
and changing world politics, and that the retreat could be stopped by following
the western part. For this purpose, developments in art and technique in the
west are closely followed and these developments were influenced by the
architect. The intensely ornamental architectural styles that were influential
in the West were constructed and applied in the interior of the interior by
foreign architects. In this study, the emergence of the wall paintings of the
interior ornaments that have moved away from the traditional style at the end
of the 18th century as a new style is documented through the late Ottoman
architecture in Istanbul, Anatolia and the Balkans

Kaynakça

  • Aslanapa, O. (1993). Türk Sanatı, İstanbul, Remzi Kitapevi
  • Arık, R. (1988), Batılılaşma Dönemi Anadolu Tasvir Sanatı, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara
  • Batur, S. (1970). Ondokuzuncu Yüzyılın Büyük Camilerinde Son Ce-maat yeri ve Hünkar Mahfili Sorunu Üzerine, Anadolu Sanatı Araştırmaları II. ITÜ Mimarlık Fakültesi Mimarlık Tarihi ve Rölöve Kürsüsü, İstanbul
  • Cezar, M. (1971). Sanatta Batıya Açılış ve Osman Hamdi, Türkiye İş Bankası Yayını, İstanbul
  • Cezar, M. (2002). Osmanlı Başkenti İstanbul, Erol Aksoy Kültür Eği-tim Spor ve Sağlık Vakfı Yayınları, İstanbul
  • Goodwin, G. (1987). A History of Ottoman Architecture. Thames and Hudson, Londra.
  • Gültekin, E. (2008). Türklerde Bereket Sembolü Olarak Kullanılan Meyve Motiflerinin ve Mimaride değerlendirilmesi, Turkish Studies, Interna-tional Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 3/5
  • Hatipoğlu, S. (2007). XIX. Yüzyıl Osmanlı Camilerinde Kalem İşi Tezyinatı, Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sanat Tarihi Anabilim Dalı, Doktora Tezi, Erzurum
  • İbrahimgil, M. (1997). “Kalkandelen (Tetovo) Alaca- Paşa Camii”. Vakıflar Dergisi. 26, 249-266
  • İbrahimi, M. (1989). Makedonya'da Türk-İslâm Mimarisinde Görülen Duvar Süslemelerinden Örnekler (Basılmamış Doktora Tezi), Ankara
  • Koçu, E. R. (1989)“Altunizâde Camii”, mad., II, s. 461; Konyalı, abi-deleri.., s. 92; Öz, İstanbul.., II, s. 4; H. Küçükbatur, “Altunizâde Külliyesi”, mad., DİA, II, İstanbul , s. 546; H. Arlı, “Altunizâde Külliyesi”, mad., DİA, I, İstanbul, 1994, s. 2 30; Osmanlı Mimari Eserleri, s. 84.
  • Kuban, D. (1958). Türk Barok Mimarisi Hakkında Bir Deneme, İ.T.Ü Mimarlık Fakültesi, İstanbul
  • Kuban, D. (2007). Osmanlı Mimarisi. Yapı Endüstri Merkezi Yay. İstanbul
  • Küçükbatır, H. (1989). Altunizade Külliyesi, Türkiye Diyanet Vakfı İs-lam Ansiklopedisi, cilt: 2
  • Nikolovski, A. Balabanov, K. vb. (1961). Spomenici na Kulturata na Narodna Republica Macedonia, Skopje, s. 202
  • Renda, G. (1985). 19. Yüzyılda Kalem İşi Nakış-Duvar Resmi, Tanzi-mat’tan Cumhuriyete Türkiye Ansiklopedisi, VI, İstanbul
  • Tali, Ş. (2014). Giresun Yağlıdere Tekke Köyü Camisi Kalem İşi Be-zemeleri, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi The Journal of Internati-onal Social Research Cilt: 7, Sayı: 31
  • Turani, A. (1993). Duvar Resmi, mad., Sanat Terimleri Sözlüğü, İs-tanbul

GEÇ DÖNEM OSMANLI CAMİLERİNDEKİ DUVAR RESİMLERİ

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 1, 66 - 74, 01.09.2018

Öz

Osmanlı İmparatorluğu;
15. ve 16 yüzyıllarda, askeri ve ekonomik gücünü dünya siyasetinim her alanında
hissettirirken, kendine özgü bir üslup oluşturan hassa mimarlar ocağının
çalışmaları ve Mimar Sinan’ın verdiği eserler ile Osmanlı mimarlığı da klasik
dönemini yaşamaktaydı. Ebetteki birikerek zenginleşen bu mimarlık ortamı başta
payitaht olmak üzere Osmanlı coğrafyasındaki şehirleri süslemekteydi. Ancak 18
yy ile birlikte imparatorluğun iç yapısı süregelen savaşlar ve değişen dünya siyaseti
neticesinde Osmanlı gerileme dönemini yaşamakta ve gerilemenin batının takip
edilerek durdurulabileceği fikri benimsenmekteydi. Bu amaçla batıdaki sanat ve
teknikteki gelişmeler yakından takip edilmekte mimaride bu gelişmelerden
etkilenmekteydi. Batıda etkili olan oldukça yoğun süslemeli mimari üsluplar
yapılarda ve iç mekânlarında yabancı mimarların eliyle payitahtta uygulanmaktaydı.
Bu çalışmada 18. Yüzyılın sonlarında geleneksel tarzından uzaklaşan iç mekân
süslemelerindeki duvar resimlerinin yeni bir üslup olarak ortaya çıkması batı
etkisiyle gelişen bitki motifli bezeme anlayışının İstanbul, Anadolu ve
Balkanlardaki geç dönem Osmanlı camileri üzerinden irdelenerek
belgelenmektedir.

Kaynakça

  • Aslanapa, O. (1993). Türk Sanatı, İstanbul, Remzi Kitapevi
  • Arık, R. (1988), Batılılaşma Dönemi Anadolu Tasvir Sanatı, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara
  • Batur, S. (1970). Ondokuzuncu Yüzyılın Büyük Camilerinde Son Ce-maat yeri ve Hünkar Mahfili Sorunu Üzerine, Anadolu Sanatı Araştırmaları II. ITÜ Mimarlık Fakültesi Mimarlık Tarihi ve Rölöve Kürsüsü, İstanbul
  • Cezar, M. (1971). Sanatta Batıya Açılış ve Osman Hamdi, Türkiye İş Bankası Yayını, İstanbul
  • Cezar, M. (2002). Osmanlı Başkenti İstanbul, Erol Aksoy Kültür Eği-tim Spor ve Sağlık Vakfı Yayınları, İstanbul
  • Goodwin, G. (1987). A History of Ottoman Architecture. Thames and Hudson, Londra.
  • Gültekin, E. (2008). Türklerde Bereket Sembolü Olarak Kullanılan Meyve Motiflerinin ve Mimaride değerlendirilmesi, Turkish Studies, Interna-tional Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 3/5
  • Hatipoğlu, S. (2007). XIX. Yüzyıl Osmanlı Camilerinde Kalem İşi Tezyinatı, Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sanat Tarihi Anabilim Dalı, Doktora Tezi, Erzurum
  • İbrahimgil, M. (1997). “Kalkandelen (Tetovo) Alaca- Paşa Camii”. Vakıflar Dergisi. 26, 249-266
  • İbrahimi, M. (1989). Makedonya'da Türk-İslâm Mimarisinde Görülen Duvar Süslemelerinden Örnekler (Basılmamış Doktora Tezi), Ankara
  • Koçu, E. R. (1989)“Altunizâde Camii”, mad., II, s. 461; Konyalı, abi-deleri.., s. 92; Öz, İstanbul.., II, s. 4; H. Küçükbatur, “Altunizâde Külliyesi”, mad., DİA, II, İstanbul , s. 546; H. Arlı, “Altunizâde Külliyesi”, mad., DİA, I, İstanbul, 1994, s. 2 30; Osmanlı Mimari Eserleri, s. 84.
  • Kuban, D. (1958). Türk Barok Mimarisi Hakkında Bir Deneme, İ.T.Ü Mimarlık Fakültesi, İstanbul
  • Kuban, D. (2007). Osmanlı Mimarisi. Yapı Endüstri Merkezi Yay. İstanbul
  • Küçükbatır, H. (1989). Altunizade Külliyesi, Türkiye Diyanet Vakfı İs-lam Ansiklopedisi, cilt: 2
  • Nikolovski, A. Balabanov, K. vb. (1961). Spomenici na Kulturata na Narodna Republica Macedonia, Skopje, s. 202
  • Renda, G. (1985). 19. Yüzyılda Kalem İşi Nakış-Duvar Resmi, Tanzi-mat’tan Cumhuriyete Türkiye Ansiklopedisi, VI, İstanbul
  • Tali, Ş. (2014). Giresun Yağlıdere Tekke Köyü Camisi Kalem İşi Be-zemeleri, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi The Journal of Internati-onal Social Research Cilt: 7, Sayı: 31
  • Turani, A. (1993). Duvar Resmi, mad., Sanat Terimleri Sözlüğü, İs-tanbul
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Salih Salbacak

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Salbacak, S. (2018). GEÇ DÖNEM OSMANLI CAMİLERİNDEKİ DUVAR RESİMLERİ. International Journal of Social And Humanities Sciences, 2(1), 66-74.
AMA Salbacak S. GEÇ DÖNEM OSMANLI CAMİLERİNDEKİ DUVAR RESİMLERİ. IJSHS. Eylül 2018;2(1):66-74.
Chicago Salbacak, Salih. “GEÇ DÖNEM OSMANLI CAMİLERİNDEKİ DUVAR RESİMLERİ”. International Journal of Social And Humanities Sciences 2, sy. 1 (Eylül 2018): 66-74.
EndNote Salbacak S (01 Eylül 2018) GEÇ DÖNEM OSMANLI CAMİLERİNDEKİ DUVAR RESİMLERİ. International Journal of Social And Humanities Sciences 2 1 66–74.
IEEE S. Salbacak, “GEÇ DÖNEM OSMANLI CAMİLERİNDEKİ DUVAR RESİMLERİ”, IJSHS, c. 2, sy. 1, ss. 66–74, 2018.
ISNAD Salbacak, Salih. “GEÇ DÖNEM OSMANLI CAMİLERİNDEKİ DUVAR RESİMLERİ”. International Journal of Social And Humanities Sciences 2/1 (Eylül 2018), 66-74.
JAMA Salbacak S. GEÇ DÖNEM OSMANLI CAMİLERİNDEKİ DUVAR RESİMLERİ. IJSHS. 2018;2:66–74.
MLA Salbacak, Salih. “GEÇ DÖNEM OSMANLI CAMİLERİNDEKİ DUVAR RESİMLERİ”. International Journal of Social And Humanities Sciences, c. 2, sy. 1, 2018, ss. 66-74.
Vancouver Salbacak S. GEÇ DÖNEM OSMANLI CAMİLERİNDEKİ DUVAR RESİMLERİ. IJSHS. 2018;2(1):66-74.