Türkiye’de görsel işitsel yayın sektörünü oluşturan dizi ve film alanında faaliyet gösteren yapımcı firmalar üretim, dağıtım ve talebin artmasıyla beraber çeşitlenen sorunlarla da karşı karşıya kalmaktadır. Dünya çapında 500 milyona yakın izlenmesiyle kültür endüstrimizin lokomotifi konumunda olan görselişitsel yayın sektörü, oligopolistik bir piyasa yapısında var olmaya, dijitalleşme ile birlikte internet dizileriyle rekabet etmeye çalışmakta; temelinde ekonomik sorunların yattığı dev bir endüstride, ülkenin ekonomik, politik ve kültürel atmosferinde yolunu netleştirmeye çalışmaktadır. Bu çalışmanın amacı, Türkiye’deki yapımcıların ekonomik, siyasal ve kültürel atmosferde hangi sorunlarla karşılaştığını belirlemek ve bu sorunları ilgili tüm paydaşlarda istişare edip ortak çıkarlar doğrultusunda değerlendirmeler yaparak çözüm önerileri üretmektir. Bu çalışmanın gerçekleştirilmesi için akademi ve sektör temsilcilerinin de katkıları doğrultusunda bir anket ölçeği hazırlanmıştır. Tesadüfi yöntem belirlenen çalışmada, zamanı olanlarla yüzyüze, diğer katılımcılara ise telefon ve internet üzerinden anket ölçeği uygulanmıştır. Belirlenen evren ve örneklem doğrultusunda 280 kişiye bu ölçek uygulanmıştır. Anket uygulaması sonucunda elde edilen veriler SPSS25 programına kaydedilmiş ve değerlendirilmiştir. Araştırmanın sonucunda; devlet desteklerinin yetersiz olduğu, sektörde büyük bir tekelleşmenin bulunduğu, sektördeki firmaların finans temininde büyük problemler yaşadığı ve ağırlıklı olarak öz kaynaklarını kullandıkları, dünyanın pek çok yerine kültür endüstrisi ürünlerinin ihraç edildiği gibi önemli sonuçlara ulaşılmıştır.
Sinema Yapımcılığı Dizi Yapımcılığı Kültür Endüstrisi Kültürel Ürün İhracatı Görselİşitsel Yayıncılık
Production companies operating in the field of TV series and films, which constitute the audiovisual broadcasting sector in Turkey, are faced with diversifying problems with the increase in production, distribution and demand. The audiovisual broadcasting sector, which is the locomotive of our cultural industry with nearly 500 million views worldwide, is trying to exist in an oligopolistic market structure and to compete with internet series with digitalization; In a giant industry based on economic problems, it is trying to clarify its path in the economic, political and cultural atmosphere of the country. The aim of this study is to determine the problems faced by the producers in Turkey in the economic, political and cultural atmosphere and to produce solutions by consulting all relevant stakeholders and making evaluations in line with common interests. In order to carry out this study, a questionnaire scale was prepared in line with the contributions of academia and sector representatives. In this study, a random method was determined, facetoface questionnaires were applied with those who had time, and a questionnaire scale was applied with other participants over the phone and internet. This scale was applied to 280 people in line with the determined population and sample. The data obtained as a result of the questionnaire application were recorded and evaluated in the SPSS25 program. As a result of the research; Important results have been reached such as insufficient government support, there is a great monopolization in the sector, the companies in the sector have great problems in obtaining finance and mainly use their own resources, and cultural industry products are exported to many parts of the world.
Cinema Production Series Production Culture Industry Cultural Product Export Audiovisual Broadcasting
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyoloji (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Ekim 2024 |
Gönderilme Tarihi | 31 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 7 Ağustos 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 2 |