Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2023, , 95 - 110, 30.06.2023
https://doi.org/10.37093/ijsi.1258062

Öz

Kaynakça

  • Adachi, P. J. C., & Willoughby, T. (2013). More than just fun and games: The longitudinal relationships between strategic video games, Self-reported problem solving skills, and academic grades. Journal of Youth and Adolescence, 42(7), 1041–1052. https://doi.org/10.1007/s10964-013-9913-9
  • Adal, A. A. (2017). Ortaokul öğrencilerinin matematik öz yeterlik algıları ile matematik kaygı düzeyleri arasındaki ilişki [The relationship between mathematics self-efficacy and mathematics anxiety levels of middle school students] (Yayın No. 469621) [Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Akgül, S. (2008). İlköğretim ikinci kademe 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin matematik kaygıları ile algıladıkları öğretmen sosyal desteğinin cinsiyete göre matematik başarılarını yordama gücü [The predictive power of mathematics anxiety and perceived teacher social support of 7th and 8th-grade elementary school students' mathematics achievement by gender] (Yayın No. 231324) [Yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Altuntaş, L. (2019). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin matematik dersinde problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerileri ile matematik dersine yönelik tutum ve başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Examining the relationship between math achievement, math attitudes, and reflective thinking skills toward problem-solving of the 7th-grade students] (Yayın No. 584605) [Yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Bilgiç, C. (2017). İlköğretim öğrencilerin problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerileri ve sosyal bilgiler dersi akademik başarıları [Reflective thinking skills of elementary school students to solve problems, social studies, and academic achievements] (Yayın No. 477021) [Yüksek lisans tezi, Uşak Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Bindak, R. (2005). İlköğretim öğrencileri için matematik kaygı ölçeği [Math anxiety scale for elementary school students]. Fırat Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 17(2), 442–448. https://toad.halileksi.net/wp-content/uploads/2022/07/ilkogretim-ogrencileri-icin-matematik-kaygi-olcegi-toad.pdf
  • Büyüköztürk. Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri (29. bs.). Pegem Atıf İndeksi.
  • Charles, R., & Lester, F. (1982). Teaching problem-solving: What, why & how. Dale Seymour Publications.
  • Dede, Y., & Yaman, S. (2005). Matematik öğretmen adaylarının matematiksel problem kurma ve problem çözme becerilerinin belirlenmesi [Identification of mathematics problem-posing and problem-solving skills for prospective mathematics teachers]. Eurasian Journal of Educational Research, 18, 41–56. https://hdl.handle.net/20.500.12418/1554
  • Demirel, T., & Karakus Yilmaz, T. (2019). The effects of mind games in math and grammar courses on the achievements and perceived problem‐solving skills of secondary school students. British Journal of Educational Technology, 50(3), 1482–1494. https://doi.org/10.1111/bjet.12624
  • Ergenç, T. S. (2011). İlköğretim yedinci sınıf öğrencilerinin matematik dersi bilişsel hazır bulunuşluk düzeyleri ile matematik kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [The investigation of the relationship between the level of readiness in Maths and the level of Maths anxiety of the 7th-grade students] (Yayın No. 296472) [Yüksek lisans tezi, Osmangazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Furner, J. M., & Duffy, M. L. (2002). Equity for all students in the new millennium: Disabling math anxiety. Intervention in School and Clinic, 38(2), 67–74. https://doi.org/10.1177/10534512020380020101
  • Günen, A. (2019). 8. sınıf öğrencilerinin problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerileri ile fen bilimleri rutin ve rutin olmayan problem çözme düzeyi arasındaki ilişki [The relationship between thinking skills intended for problem-solving of 8th-grade students and the level of routine and non-routine problem solving] (Yayın No. 576433) [Yüksek lisans tezi, Kocaeli Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Kailani, S., Newton, R., & Pedersen, S. (2019). Game-based learning and problem-solving skills: A systematic review of the literature. In J. Theo Bastiaens (Ed.), Proceedings of EdMedia + Innovate Learning (pp. 1127–1137). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). Retrieved January 7, 2020 from https://www.learntechlib.org/primary/p/210119/.4
  • Kızılkaya, G., & Aşkar, P. (2009). Problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerisi ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 34(154), 82–92. http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/550
  • Ministery of Education. [MEB]. (2018). Matematik dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 3. 4. 5. 6. 7 ve 8. sınıflar) [Mathematics teaching program (primary and middle school 3rd, 4th, 5th, 6th, 7th, and 8th grades)]. Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Oluk, A., & Çakır, R. (2019). Üniversite öğrencilerinin bilgisayarca düşünme becerilerinin mantıksal matematiksel zekâ ve problem çözme becerileri açısından incelenmesi [Investigating university students’ computational thinking skills in terms of logical-mathematical intelligence problem-solving skills]. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 12(2), 457–473. https://doi.org/10.30831/akukeg.351312
  • Piggott, J. (2011). Cultivating creativity. NRICH. Retrieved April 22, 2023, from https://nrich.maths.org/5784
  • Rossnan, S. (2006). Overcoming math anxiety. Mathitudes, 1(1), 1–4.
  • Saygılı, G., & Atahan, R. (2014). Üstün zekâlı çocukların problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerilerinin çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi [Analyzing reflective thinking skills towards problem-solving of gifted children in terms of various variables]. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2014(31), 181–192. https://dergipark.org.tr/tr/pub/sufesosbil/issue/11406/136178
  • Silver, E. A., & Marshall, S. P. (1990). Mathematical and scientific problem solving: Findings, issues, and instructional implications. In B. F. Jones & L. Idol (Eds.), Dimensions of thinking and cognitive instruction (pp. 265–290). Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  • Şanlıdağ, M. (2020). Zekâ oyunları dersinin öğrencilerin matematik problemi çözme tutumlarına ve problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerilerine etkisi [The effect of intelligence games on students' attitudes toward solving mathematical problems and reflective thinking skills for problem-solving] (Yayın No. 644936) [Yüksek lisans tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Tan, M. N. (2015). Ortaokul öğrencilerinin matematik kaygısı öğrenilmiş çaresizlik ve matematiğe yönelik tutum düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi [The investigation of the relationships among mathematics anxiety, learned helplessness, and attitudes toward mathematics in middle school students] (Yayın No. 407580) [Yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi
  • Toluk, Z., & Olkun, S. (2002). Türkiye’de matematik eğitiminde problem çözme: İlköğretim 1.-5. sınıflar matematik ders kitapları [Problem-solving in Türkiye’s mathematics education: Mathematics course books for primary school 1st-5th grades]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri / Educational Sciences: Theory & Practice, 2(2), 563–581. http://acikerisim.ibu.edu.tr/xmlui/handle/20.500.12491/2328
  • Uysal, O. (2007). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin matematik dersine yönelik problem çözme becerileri, kaygıları ve tutumları arasındaki ilişkilerin değerlendirilmesi [Evaluation of the relationship between problem-solving skills, anxiety, and attitudes of secondary education 2nd-grade students directed toward mathematics courses] (Yayın No. 211583) [Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi
  • Wilson, J. W., Fernandez, M. L., & Hadaway, N. (1993). Mathematical problem solving. In P. S. Wilson (Ed.), Research ideas for the classroom: High school mathematics (pp. 57–78). Macmillan.
  • Yenilmez, K., & Özbey, N. (2006). Özel okul ve devlet okulu öğrencilerinin matematik kaygı düzeyleri üzerine bir araştırma. [A study on public and private school students’ mathematics anxiety levels]. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 19(2), 431–448. https://dergipark.org.tr/tr/pub/uefad/issue/16684/173379

The Correlation Between Middle School 8th-Grade Students’ Reflective Thinking Skill Towards Problem-solving and Their Mathematics Anxieties

Yıl 2023, , 95 - 110, 30.06.2023
https://doi.org/10.37093/ijsi.1258062

Öz

This research aims to explore the potential correlation between the reflective thinking skills of 8th-grade students in secondary education and their level of math anxiety. The study also intends to investigate potential discrepancies in students' reflective thinking abilities for problem-solving and mathematics anxiety, considering factors such as gender, parental education level, and the type of games played. One of the quantitative research designs, the relational survey model, was employed in this study. There were 779 8th-grade students in the study group, comprising 415 females and 364 males. The researchers collected data using three tools: the reflective thinking skills in problem-solving scale developed by Kızılkaya and Aşkar (2009), the mathematics anxiety scale developed by Bindak (2005), and a personal information form created by the researchers. The data obtained from the scales were analyzed using statistical methods such as arithmetic mean, t-test, analysis of variance (ANOVA), and Scheffe test. A noteworthy finding is that the math anxiety scale score and the reflective thinking skills scale score for problem-solving exhibit a significant difference based on the type of game played by the students. An important finding is that the reflective thinking skill scale for problem-solving reasoning sub-dimension accounts for 10% of the total variance in mathematics anxiety, as revealed by the multiple regression analysis.

Kaynakça

  • Adachi, P. J. C., & Willoughby, T. (2013). More than just fun and games: The longitudinal relationships between strategic video games, Self-reported problem solving skills, and academic grades. Journal of Youth and Adolescence, 42(7), 1041–1052. https://doi.org/10.1007/s10964-013-9913-9
  • Adal, A. A. (2017). Ortaokul öğrencilerinin matematik öz yeterlik algıları ile matematik kaygı düzeyleri arasındaki ilişki [The relationship between mathematics self-efficacy and mathematics anxiety levels of middle school students] (Yayın No. 469621) [Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Akgül, S. (2008). İlköğretim ikinci kademe 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin matematik kaygıları ile algıladıkları öğretmen sosyal desteğinin cinsiyete göre matematik başarılarını yordama gücü [The predictive power of mathematics anxiety and perceived teacher social support of 7th and 8th-grade elementary school students' mathematics achievement by gender] (Yayın No. 231324) [Yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Altuntaş, L. (2019). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin matematik dersinde problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerileri ile matematik dersine yönelik tutum ve başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Examining the relationship between math achievement, math attitudes, and reflective thinking skills toward problem-solving of the 7th-grade students] (Yayın No. 584605) [Yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Bilgiç, C. (2017). İlköğretim öğrencilerin problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerileri ve sosyal bilgiler dersi akademik başarıları [Reflective thinking skills of elementary school students to solve problems, social studies, and academic achievements] (Yayın No. 477021) [Yüksek lisans tezi, Uşak Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Bindak, R. (2005). İlköğretim öğrencileri için matematik kaygı ölçeği [Math anxiety scale for elementary school students]. Fırat Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 17(2), 442–448. https://toad.halileksi.net/wp-content/uploads/2022/07/ilkogretim-ogrencileri-icin-matematik-kaygi-olcegi-toad.pdf
  • Büyüköztürk. Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri (29. bs.). Pegem Atıf İndeksi.
  • Charles, R., & Lester, F. (1982). Teaching problem-solving: What, why & how. Dale Seymour Publications.
  • Dede, Y., & Yaman, S. (2005). Matematik öğretmen adaylarının matematiksel problem kurma ve problem çözme becerilerinin belirlenmesi [Identification of mathematics problem-posing and problem-solving skills for prospective mathematics teachers]. Eurasian Journal of Educational Research, 18, 41–56. https://hdl.handle.net/20.500.12418/1554
  • Demirel, T., & Karakus Yilmaz, T. (2019). The effects of mind games in math and grammar courses on the achievements and perceived problem‐solving skills of secondary school students. British Journal of Educational Technology, 50(3), 1482–1494. https://doi.org/10.1111/bjet.12624
  • Ergenç, T. S. (2011). İlköğretim yedinci sınıf öğrencilerinin matematik dersi bilişsel hazır bulunuşluk düzeyleri ile matematik kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [The investigation of the relationship between the level of readiness in Maths and the level of Maths anxiety of the 7th-grade students] (Yayın No. 296472) [Yüksek lisans tezi, Osmangazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Furner, J. M., & Duffy, M. L. (2002). Equity for all students in the new millennium: Disabling math anxiety. Intervention in School and Clinic, 38(2), 67–74. https://doi.org/10.1177/10534512020380020101
  • Günen, A. (2019). 8. sınıf öğrencilerinin problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerileri ile fen bilimleri rutin ve rutin olmayan problem çözme düzeyi arasındaki ilişki [The relationship between thinking skills intended for problem-solving of 8th-grade students and the level of routine and non-routine problem solving] (Yayın No. 576433) [Yüksek lisans tezi, Kocaeli Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Kailani, S., Newton, R., & Pedersen, S. (2019). Game-based learning and problem-solving skills: A systematic review of the literature. In J. Theo Bastiaens (Ed.), Proceedings of EdMedia + Innovate Learning (pp. 1127–1137). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). Retrieved January 7, 2020 from https://www.learntechlib.org/primary/p/210119/.4
  • Kızılkaya, G., & Aşkar, P. (2009). Problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerisi ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 34(154), 82–92. http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/550
  • Ministery of Education. [MEB]. (2018). Matematik dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 3. 4. 5. 6. 7 ve 8. sınıflar) [Mathematics teaching program (primary and middle school 3rd, 4th, 5th, 6th, 7th, and 8th grades)]. Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Oluk, A., & Çakır, R. (2019). Üniversite öğrencilerinin bilgisayarca düşünme becerilerinin mantıksal matematiksel zekâ ve problem çözme becerileri açısından incelenmesi [Investigating university students’ computational thinking skills in terms of logical-mathematical intelligence problem-solving skills]. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 12(2), 457–473. https://doi.org/10.30831/akukeg.351312
  • Piggott, J. (2011). Cultivating creativity. NRICH. Retrieved April 22, 2023, from https://nrich.maths.org/5784
  • Rossnan, S. (2006). Overcoming math anxiety. Mathitudes, 1(1), 1–4.
  • Saygılı, G., & Atahan, R. (2014). Üstün zekâlı çocukların problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerilerinin çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi [Analyzing reflective thinking skills towards problem-solving of gifted children in terms of various variables]. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2014(31), 181–192. https://dergipark.org.tr/tr/pub/sufesosbil/issue/11406/136178
  • Silver, E. A., & Marshall, S. P. (1990). Mathematical and scientific problem solving: Findings, issues, and instructional implications. In B. F. Jones & L. Idol (Eds.), Dimensions of thinking and cognitive instruction (pp. 265–290). Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  • Şanlıdağ, M. (2020). Zekâ oyunları dersinin öğrencilerin matematik problemi çözme tutumlarına ve problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerilerine etkisi [The effect of intelligence games on students' attitudes toward solving mathematical problems and reflective thinking skills for problem-solving] (Yayın No. 644936) [Yüksek lisans tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Tan, M. N. (2015). Ortaokul öğrencilerinin matematik kaygısı öğrenilmiş çaresizlik ve matematiğe yönelik tutum düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi [The investigation of the relationships among mathematics anxiety, learned helplessness, and attitudes toward mathematics in middle school students] (Yayın No. 407580) [Yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi
  • Toluk, Z., & Olkun, S. (2002). Türkiye’de matematik eğitiminde problem çözme: İlköğretim 1.-5. sınıflar matematik ders kitapları [Problem-solving in Türkiye’s mathematics education: Mathematics course books for primary school 1st-5th grades]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri / Educational Sciences: Theory & Practice, 2(2), 563–581. http://acikerisim.ibu.edu.tr/xmlui/handle/20.500.12491/2328
  • Uysal, O. (2007). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin matematik dersine yönelik problem çözme becerileri, kaygıları ve tutumları arasındaki ilişkilerin değerlendirilmesi [Evaluation of the relationship between problem-solving skills, anxiety, and attitudes of secondary education 2nd-grade students directed toward mathematics courses] (Yayın No. 211583) [Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi
  • Wilson, J. W., Fernandez, M. L., & Hadaway, N. (1993). Mathematical problem solving. In P. S. Wilson (Ed.), Research ideas for the classroom: High school mathematics (pp. 57–78). Macmillan.
  • Yenilmez, K., & Özbey, N. (2006). Özel okul ve devlet okulu öğrencilerinin matematik kaygı düzeyleri üzerine bir araştırma. [A study on public and private school students’ mathematics anxiety levels]. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 19(2), 431–448. https://dergipark.org.tr/tr/pub/uefad/issue/16684/173379
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Sosyolojisi, Öğrenme Psikolojisi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Süruri Selim Erdem 0000-0002-3781-6092

Elif Esra Arıkan 0000-0003-2775-0373

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2023
Gönderilme Tarihi 28 Şubat 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Erdem, S. S., & Arıkan, E. E. (2023). The Correlation Between Middle School 8th-Grade Students’ Reflective Thinking Skill Towards Problem-solving and Their Mathematics Anxieties. International Journal of Social Inquiry, 16(1), 95-110. https://doi.org/10.37093/ijsi.1258062

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

26134  26133  Bu sitedeki eserler Creative Commons Attribution 4.0 International license ile lisanslanmıştır.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------