Students transport their
learning processes to mobile media thanks to tablets and PCs. Students can
determine the place and time of learning thanks to mobile education. Although
these personal devices are technologically developed in today’s world,
they cannot turn
into education materials
without necessary educational
software. When teaching
software is compared
with other teaching materials, we see that
they are difficult
to develop and
expensive materials for teachers. Those limits led the
transformation of traditional and e-learning materials as exactly same to
content as education materials. This
situation turns the aimed education to a more complex and unpractical
situation. When it comes to visual and audial
interaction, tablets and
PCs seem as
they serve the
purpose. But, when
we come to mobile
education; since the
contents do not
have visual design
and multimedia
characteristics, they cannot
turn them to
developed devices but
just traditional education materials.
Aim of this study is to
examine the advantages of tablets and PCs as education materials. These devices have a visual, audial and
physical communication with the user. Besides, they led an education method
which students can determine education place and time. In this context, this
study aims to present goals about contribution of tablets and PCs to
educational processes throughout the correctly designed education software and
the development methods of educational level.
Mobil eğitim sayesinde
öğrenci öğrenim yerini ve zamanını kendi belirleyebilmektedir. Ancak günümüzde
bu kişisel cihazlar her ne kadar teknolojik nitelikleri bakımından gelişmiş cihazlar
olsa da; gerekli eğitimsel yazılımlar olmadan verimli eğitim materyalleri
olamazlar. Öğretim yazılımları ise diğer öğretim materyalleri ile
karşılaştırıldığında; öğretmen tarafından geliştirilmesi zor ve pahalı olan
materyallerdir. Karşılaşılan bu sınırlılıklar; çoğu zaman geleneksel ve
e-öğrenme materyallerinin birebir mobil eğitim materyalleri olarak içeriğe
aktarılması eğilimini ortaya çıkarmaktadır. Bu durum hedeflenen eğitimi daha da
karmaşık ve kullanışsız hale getirmektedir. Görsel ve işitsel etkileşim söz
konusu olduğunda tabletler ve kişisel bilgisayarlar ihtiyaçları karşılıyor görünebilirler.
Ancak mobil eğitimden bahsettiğimizde; içeriklerin gerek görsel tasarım,
gerekse çoklu ortam özellikleri taşımaması, onları geleneksel eğitim materyali
olmaktan uzağa götürememektedir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 6 Ocak 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.