This study was carried out in order to get opinions of
the candidates who are in the field of art history, get formation courses in
Marmara University Atatürk Education Faculty during the 2016-2017 academic
year, about the use of the methods which can be applied in the art history
education. In this study, case study method based on qualitative research
approach was used. Semi-structured interview form consisting of 5 open-ended
questions was used as data collection tool. The findings of the study were derived
from semi-structured interviews with teacher candidates. The analysis of the
data was done by content analysis from qualitative data analysis techniques. At
the end of the study, the teacher candidates who have mastered the field
knowledge stated that they were forced to use new methods, prepare materials,
prepare lessons, and use active learner-centered lessons. But it is necessary
and useful to use different methods, they have noted that the rigidity of the
history of arts course can make it more willing and permanent to learn in an
amusing learning environment and art history lesson on this side can be
understood more clearly. However, it is necessary and useful to use different
methods, and the boredom of art history lesson can make it interesting and
permanent to learn in an amusing learning environment, and art history lesson
on this side can be understood more clearly.
Bu çalışma 2016- 2017 Öğretim yılında Marmara
Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi’nde Formasyon derslerini alan, alanı
sanat tarihi olan öğretmen adaylarının sanat tarihi öğretiminde uygulanabilecek
yöntemlerin kullanımı ile ilgili görüşlerini almak amacıyla yapılmıştır. Bu
çalışmada nitel araştırma yaklaşımına dayalı durum çalışması yöntemi, veri
toplama aracı olarak 5 açık uçlu sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme
formu kullanılmıştır. Çalışmanın bulguları, öğretmen adayları ile yapılan yarı
yapılandırılmış görüşmelerden elde edilmiştir. Verilerin analizi nitel veri
analiz tekniklerinden içerik analizi ile yapılmıştır. Çalışmanın sonunda, alan
bilgisine hakim olan öğretmen adaylarının sanat tarihi derslerinde yeni
yöntemler bulmak, materyaller hazırlamak dersi planlamak konuyu kavratırken
yöntemler kullanmak ve aktif öğrenci merkezli bir ders işlemek konusunda
zorlandıklarını ifade etmişlerdir. Fakat farklı yöntemlerin kullanılmasının
gerekli ve yararlı olduğunu, sanat tarihi dersine olan sıkıcılığın eğlenceli
bir öğrenme ortamında öğrenmeyi istekli ve kalıcı hale getirebileceğini ve bu
sayede sanat tarihi dersinin daha anlaşılır olacağını belirtmişlerdir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 3 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.