Türkiye’de İl Özel
İdareleri 150 yıllık geçmişi olan yerel yönetim kurumlarıdır. İlk olarak 1864
Vilayet Nizamnamesi ile Fransız İl Sistemi örnek alınarak yönetim sistemimize
dahil edilmişlerdir. 1913 yılına kadar yönetmeliklerle faaliyetlerini sürdüren
bu kurumlar, 1913 tarihli Geçici İl Özel İdare Kanunu isimli kanunla tüzel
kişilik kazanmışlar, ancak başlarda
fonksiyonel olmalarına rağmen, 1950’lerden sonra fonksiyonelliğini yitirmişlerdir.
Bu kurumlar, özellikle belediyelerin olmadığı alanlarda yerel halkın ihtiyaç
duyduğu ekonomik, ticari, sosyal ve tarımsal alanlarda hizmet sunmaktadırlar.
Dolayısıyla 2005 yılında çıkarılmış olan yeni 5302 sayılı Kanundan önce
fonksiyonel olmayan il özel idareleri, bu kanunla birlikte hem stratejik plan
uygulamasına geçtiği hem de daha aktif ve fonksiyonel hale getirildikleri
söylenebilir. İşte bu kapsamda; çalışmada önce il özel idareler, stratejik
yönetim ve stratejik planlar konusu teorik olarak anlatılacak, ardından
seçilmiş bazı il özel idarelerin stratejik planları detaylı bir şekilde
incelenecek, son olarak ise, bu planlarda yeralan kırsal alana yönelik hedefler
tespit edilerek özel idarelerin 5302 sayılı yeni kanunu uygulamaya başlamasından
sonra ne kadar aktif ve fonksiyonel hale geldikleri irdelenecektir.
İl Özel İdaresi Stratejik Yönetim Stratejik Plan Kırsal Alan
Special Provincial Administrations are the local public agencies
that have about 150 year background. For first time, they are included Turkish
administration system with the 1864 Provincial Regulation by adopting French
Provincial System as a model. These agencies which continued their activities
based on the regulations up to 1913 obtained the status of public legal
personality with the enactment of the law called The Law of Temporary Special
Provincial Administration with date 1913, however, they were quite functional
in their early period, they lost their functionality after 1950s. These agencies,
particularly in the villages and rural areas where there aren’t municipalities,
have been providing economic, commercial, social and agricultural services
needed by local people. Therefore, it can be said that Special Provincial
Administrations, which were non-functional before the new law 5302 was enacted,
both adopted to implement strategic plan and were transformed more active and
functional. Thus, in this context, in the paper, first Special Provincial
Administrations, strategic management and plans will be explained in theory,
then some of selected Special Provincial Administrations’ strategic plans will
be studied in detail, finally, by determining the goals established for the
rural areas development in these plans, it will be anlysed how Special
Provincial Administrations became active and functional after the new law 5302
had entered into in force.
Provincial Administrations Strategic Management Strategic Plan Rural Areas
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Eylül 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 5 S |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.