Direnç
davranışları okul ortamını negatif yönde etkileyen öğrencilerin sergilediği
olumsuz türdeki hareketlerdir. Bu çalışmada, ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin
okullarındaki öğrencilerin direnç davranışlarına ilişkin algıları
incelenmiştir. Tarama modelinde betimsel bir çalışma olan araştırmaya, 510
öğretmen katılmıştır. Verilerin toplanmasında, Öğrenci Direnç Davranışları
Ölçeği kullanılmıştır. Veriler “SPSS 25” paket programıyla analiz edilmiştir.
Analiz sonucunda veriler normal dağılım göstermediği için non - parametrik
testler kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler ile Mann
Whitney-U testi, Kruskal Wallis-H testi kullanılmıştır. Sonuç olarak,
öğretmenlerin algılarına göre öğrenci direnç davranışları ile karşılaşma
sıklığı, branşa ve mezun olunan okul türüne göre farklılaşmamaktadır. Direnç
davranışlarıyla karşılaşma sıklığı öğretmenin cinsiyetine göre anlamlı fark
göstermemesine karşın, erkek öğretmenlerin tüm boyutlarda daha yüksek
ortalamalara sahip olduğu, dolayısıyla direnç davranışları ile daha sık
karşılaştıkları belirlenmiştir. Ayrıca mesleki kıdeme göre 10 yıl altı kıdeme
sahip öğretmenlerin direnç davranışları ile daha sık karşılaştıkları;
sosyo-ekonomik düzeye göre ise alt sosyo-ekonomik düzeydeki okullarda görev
yapan öğretmenlerin algılarına göre öğrenci direnç davranışlarının sık
görüldüğü belirlenmiştir.
Resistance behaviors are acts of students that
negatively affect school environment. In this study, secondary school teachers’
perceptions related to resistance behaviors of the students in their schools is
examined. 510 teachers participated in this research that is a descriptive
study in scanning model. Student Resistance Behaviors Scale is used in
gathering the data. Data is analyzed with “SPSS 25” program. Since the data
didn’t show normal range, non-parametric tests are used in the end of the
study. Descriptive statistics and Mann Whitney-U test, Kruskal Wallis-H test
were performed in the analysis of data. In the result; encountering frequency
with student resistance behaviors according to the perceptions of teachers does
not change in terms of the branch and graduated school’s type. Although
encountering frequency of resistance behaviors doesn’t change significantly
according to the gender of teacher, it has been determined that male teachers
have high average rates in all contents, hence they encounter more with
resistance behaviors. Also, it has been determined that teachers who have
seniority below 10 years encounter more frequently with resistance behaviors;
in terms of socioeconomic level; on the other hand, according to the perception
of teachers who work at low socioeconomic level schools, student resistance
behaviors occur more frequently
Student resistance behaviors secondary school resistance behaviors
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.