Bu çalışmada, Türkiye Cumhuriyeti’nin ilk yıllarındaki ilkokul tarih ders kitaplarında, Selçukluların nasıl anlatıldığını ortaya koymak amaçlanmıştır. Çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden tarihsel araştırma kullanılmıştır. Cumhuriyetin ilk yıllarındaki (1924-1928) ilkokul tarih ders kitapları, araştırmanın temel verilerini oluşturmakta olup, bu veriler doküman incelemesi yoluyla elde edilmiştir. Ardından araştırmanın amacı doğrultusunda o dönem ilkokullarda okutulan altı farklı ilkokul ders kitabı incelenmiştir. Araştırma kapsamında incelenen ilkokul tarih ders kitaplarında; Selçukluların kuruluş süreci, askeri faaliyetleri, Selçukluların Anadolu’daki faaliyetleri, Selçukluların Haçlılar ve Moğollarla ilişkileri ve Selçuklu kültür ve medeniyetinin işlendiği tespit edilmiştir. Çalışmadan hareketle, Büyük Selçuklu tarihinin; devletin kuruluş süreci, Tuğrul Bey, Alparslan ve Melikşah dönemleriyle sınırlı tutulduğu, Türkiye Selçuklularına daha geniş yer ayrıldığı, Selçukluların Türk kimliği ve Anadolu’yu vatanlaştırma sürecindeki rollerinin vurgulandığı görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 16 Temmuz 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 2 Temmuz 2023 |
Kabul Tarihi | 2 Temmuz 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 12 Sayı: 1 |