Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YÜKSEKÖĞRENİM KIZ ÖĞRENCİ YURTLARININ HİZMET KALİTESİNİN ÖLÇÜMÜ VE ALGILANAN HİZMET KALİTESİ: UŞAK İLİ ÖRNEĞİ

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 96 - 105, 30.04.2019

Öz

Hizmet kavramı günlük yaşamımızda da sürekli
karşımıza çıkmasına rağmen, soyut olmasından kaynaklı algılanmasında ve ölçülmesinde
birtakım güçlüklerle karşılaşılmaktadır. Hizmet kalitesinin müşteri tarafından
değerlendirilmesi, ürünlerin değerlendirilmesine göre daha zor olduğundan,
hizmet kalitesinin ölçümünde beş faktörü barındıran (fiziksel varlıklar,
güvenilirlik, karşılık verebilmek, yeterlilik, ulaşılabilirlik) servqual yöntemi kullanılmaktadır. Çalışmanın
konusunu oluşturan yükseköğrenim kız öğrenci yurtları, öğrencilere barınma,
beslenme başta olmak üzere sosyal birtakım imkânlar, kuaför, internet
hizmetleri vs sağlamak üzere kurulmuş işletmelerdir. Öğrencilerin yurttaki araç
ve gereçlerinin temiz ve düzenli olmasından tutun da güvenliğine, personelle
olan ilişkilerine kadar birçok problemi vardır. Bu araştırmada amaçlanan, örnek
olarak incelenen Uşak ilindeki özel ve devlet yükseköğrenim kız öğrenci yurtlarında
öğrencilere verilen hizmetlerin kalitesini ve öğrencilerin algılamalarını
belirlemektir. Yurtların hizmet kalitesini ölçmek amacıyla yurtta kalan 450 kız öğrenciye anket çalışması uygulanmıştır.
Elde edilen verilerin analizi yapılarak öğrencilerin beklenti ve algılama
düzeyleri karşılaştırılmıştır. Araştırmanın sonucunda yurt hizmetlerinden olan
memnuniyetin öğrencilerin beklentilerinin altında kaldığı görülmüştür.

Kaynakça

  • Aksoy, R. (2005) Zonguldak’ta Ayakta Tedavi Tüketicilerinin Sağlık Hizmeti Kalite Değerlemesi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,1(1), 92-104.
  • Çiçek, R. ve Doğan, İ. C. (2009) Müşteri Memnuniyetinin Artırılmasında Hizmet Kalitesinin Ölçülmesine Yönelik Bir Araştırma: Niğde İli Örneği, Afyon Kocatepe Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 11(1), 199-217.
  • Değermen, H. A. (2006). Hizmet Ürünlerinde Kalite, Müşteri Tatmini ve Sadakati, Türkmen Kitabevi, İstanbul.
  • Filiz, Z. (2011) Servqual Yöntemiyle Yurt İşletmesinde Hizmet Kalitesinin Ölçülmesi , International Journal of Research and Development, 3(1), 38-49.
  • Güllü, K. ve Kuşderci, S. (2011). Yükseköğrenim ve Kredi Yurtlar Kurumunun Verdiği Hizmetlerin Üniversite Öğrencileri Tarafından Algılanması: Sivas Yurtkur Örneği ,Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 30(1), 185-209.
  • Gülmez, M. ve Kitapçı, O. (2008) Hastane Hizmet Kalitesi ve Bir Uygulama , Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 26(1), 165-186.İslamoğlu, A. H., Candan, B., Hacıefendioğlu, Ş. ve Aydın, K. (2006). Hizmet Pazarlaması, Beta Yayınları, İstanbul.
  • Karahan, K. (2006). Hizmet Pazarlaması, Beta Yayınları, İstanbul.
  • Odabaşı, Y. (2006). Satışta ve Pazarlamada Müşteri İlişkileri Yönetimi (CRM), Sistem Yayınları, İstanbul.
  • Okumuş, A. ve Duygun, A. (2008) Eğitim Hizmetlerinin Pazarlanmasında Hizmet Kalitesinin Ölçümü ve Algılanan Hizmet Kalitesi ile Öğrenci Memnuniyeti Arasındaki İlişki , Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 17-38.
  • Örs, H. (2007). Hizmet Pazarlama Etkinliği ve Kalite, Gazi Kitabevi, Ankara.
  • Parasuraman, A., Zeithaml, V. A., & Berry, L. L. (1988) Servqual: A multiple-item scale for measuring consumer perc. Journal of retailing, 64(1), 12-40.
  • Saat, M. (1999) Kavramsal Hizmet Modeli ve Hizmet Kalitesini Ölçme Aracı Olarak Servqual Analizi ,Gazi Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 1(3), 107-118.
  • Savaş, H. ve Kesmez, A. G. (2014) Hizmet Kalitesinin Servqual Modeli ile Ölçülmesi: Aile Sağlığı Merkezleri Üzerine Bir Araştırma, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17, 1-13.
  • Tayyar, N. ve Dilşeker, F. (2012) Devlet ve Vakıf Üniversitelerinde Hizmet Kalitesi ve İmajın Öğrenci Memnuniyetine Etkisi, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28, 184-204.
  • Yağcı, M. İ. ve Duman, T. (2006) Hizmet Kalitesi-Müşteri Memnuniyeti İlişkisinin Hastane Türlerine Göre Karşılaştırılması: Devlet, Özel ve Üniversite Hastaneleri Uygulaması, Doğuş Üniversitesi Dergisi,7(2), 218-238.
  • Zerenler, M. ve Öğüt, A. (2007) Sağlık Sektöründe Algılan Hizmet Kalitesi ve Hastane Tercih Nedenleri Araştırması: Konya Örneği, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18, 501-519.

MEASUREMENT OF THE SERVICE QUALITY OF HIGHER EDUCATION GIRLS' DORMITORIES AND PERCEIVED SERVICE QUALITY: THE CASE OF USAK PROVINCE

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 96 - 105, 30.04.2019

Öz

Although the concept of service is constantly confronted in
our daily lives, it is encountered with some difficulties in perceiving and
measuring it due to its abstractness. Since the quality of service is more
difficult to assess by the customer than the evaluation of the products, the servqual
method is used which has five factors in the measurement of service quality
(physical assets, reliability, responsiveness, competence,
accessibility).Higher education female students' dormitories, which constitute
the subject of the study, are enterprises established to provide social
facilities, hairdresser, internet services etc. especially to the students for
accommodation, nutrition. There are many problems for girls, ranging from clean
and tidy equipment and equipment to the safety and security of staff. The aim
of this research is to determine the quality of the services given to the
students and the perceptions of the students in private and state high school
girls' dormitories in Uşak province which is examined as an example. In order
to measure the quality of service of the dormitories, 450 female student
questionnaires were applied. By analyzing the data obtained, students'
expectations and perception levels were compared. As a result of the research,
it was seen that the satisfaction of the dormitory services stayed below the
expectation of the girl students.

Kaynakça

  • Aksoy, R. (2005) Zonguldak’ta Ayakta Tedavi Tüketicilerinin Sağlık Hizmeti Kalite Değerlemesi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,1(1), 92-104.
  • Çiçek, R. ve Doğan, İ. C. (2009) Müşteri Memnuniyetinin Artırılmasında Hizmet Kalitesinin Ölçülmesine Yönelik Bir Araştırma: Niğde İli Örneği, Afyon Kocatepe Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 11(1), 199-217.
  • Değermen, H. A. (2006). Hizmet Ürünlerinde Kalite, Müşteri Tatmini ve Sadakati, Türkmen Kitabevi, İstanbul.
  • Filiz, Z. (2011) Servqual Yöntemiyle Yurt İşletmesinde Hizmet Kalitesinin Ölçülmesi , International Journal of Research and Development, 3(1), 38-49.
  • Güllü, K. ve Kuşderci, S. (2011). Yükseköğrenim ve Kredi Yurtlar Kurumunun Verdiği Hizmetlerin Üniversite Öğrencileri Tarafından Algılanması: Sivas Yurtkur Örneği ,Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 30(1), 185-209.
  • Gülmez, M. ve Kitapçı, O. (2008) Hastane Hizmet Kalitesi ve Bir Uygulama , Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 26(1), 165-186.İslamoğlu, A. H., Candan, B., Hacıefendioğlu, Ş. ve Aydın, K. (2006). Hizmet Pazarlaması, Beta Yayınları, İstanbul.
  • Karahan, K. (2006). Hizmet Pazarlaması, Beta Yayınları, İstanbul.
  • Odabaşı, Y. (2006). Satışta ve Pazarlamada Müşteri İlişkileri Yönetimi (CRM), Sistem Yayınları, İstanbul.
  • Okumuş, A. ve Duygun, A. (2008) Eğitim Hizmetlerinin Pazarlanmasında Hizmet Kalitesinin Ölçümü ve Algılanan Hizmet Kalitesi ile Öğrenci Memnuniyeti Arasındaki İlişki , Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 17-38.
  • Örs, H. (2007). Hizmet Pazarlama Etkinliği ve Kalite, Gazi Kitabevi, Ankara.
  • Parasuraman, A., Zeithaml, V. A., & Berry, L. L. (1988) Servqual: A multiple-item scale for measuring consumer perc. Journal of retailing, 64(1), 12-40.
  • Saat, M. (1999) Kavramsal Hizmet Modeli ve Hizmet Kalitesini Ölçme Aracı Olarak Servqual Analizi ,Gazi Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 1(3), 107-118.
  • Savaş, H. ve Kesmez, A. G. (2014) Hizmet Kalitesinin Servqual Modeli ile Ölçülmesi: Aile Sağlığı Merkezleri Üzerine Bir Araştırma, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17, 1-13.
  • Tayyar, N. ve Dilşeker, F. (2012) Devlet ve Vakıf Üniversitelerinde Hizmet Kalitesi ve İmajın Öğrenci Memnuniyetine Etkisi, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28, 184-204.
  • Yağcı, M. İ. ve Duman, T. (2006) Hizmet Kalitesi-Müşteri Memnuniyeti İlişkisinin Hastane Türlerine Göre Karşılaştırılması: Devlet, Özel ve Üniversite Hastaneleri Uygulaması, Doğuş Üniversitesi Dergisi,7(2), 218-238.
  • Zerenler, M. ve Öğüt, A. (2007) Sağlık Sektöründe Algılan Hizmet Kalitesi ve Hastane Tercih Nedenleri Araştırması: Konya Örneği, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18, 501-519.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Makbule Müftüoğlu 0000-0003-4660-3758

Güçlü İlker Müftüoğlu 0000-0002-3994-3634

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2019
Gönderilme Tarihi 24 Nisan 2019
Kabul Tarihi 26 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Müftüoğlu, M., & Müftüoğlu, G. İ. (2019). YÜKSEKÖĞRENİM KIZ ÖĞRENCİ YURTLARININ HİZMET KALİTESİNİN ÖLÇÜMÜ VE ALGILANAN HİZMET KALİTESİ: UŞAK İLİ ÖRNEĞİ. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(1), 96-105.
AMA Müftüoğlu M, Müftüoğlu Gİ. YÜKSEKÖĞRENİM KIZ ÖĞRENCİ YURTLARININ HİZMET KALİTESİNİN ÖLÇÜMÜ VE ALGILANAN HİZMET KALİTESİ: UŞAK İLİ ÖRNEĞİ. IKCIIBFD. Nisan 2019;2(1):96-105.
Chicago Müftüoğlu, Makbule, ve Güçlü İlker Müftüoğlu. “YÜKSEKÖĞRENİM KIZ ÖĞRENCİ YURTLARININ HİZMET KALİTESİNİN ÖLÇÜMÜ VE ALGILANAN HİZMET KALİTESİ: UŞAK İLİ ÖRNEĞİ”. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 2, sy. 1 (Nisan 2019): 96-105.
EndNote Müftüoğlu M, Müftüoğlu Gİ (01 Nisan 2019) YÜKSEKÖĞRENİM KIZ ÖĞRENCİ YURTLARININ HİZMET KALİTESİNİN ÖLÇÜMÜ VE ALGILANAN HİZMET KALİTESİ: UŞAK İLİ ÖRNEĞİ. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 2 1 96–105.
IEEE M. Müftüoğlu ve G. İ. Müftüoğlu, “YÜKSEKÖĞRENİM KIZ ÖĞRENCİ YURTLARININ HİZMET KALİTESİNİN ÖLÇÜMÜ VE ALGILANAN HİZMET KALİTESİ: UŞAK İLİ ÖRNEĞİ”, IKCIIBFD, c. 2, sy. 1, ss. 96–105, 2019.
ISNAD Müftüoğlu, Makbule - Müftüoğlu, Güçlü İlker. “YÜKSEKÖĞRENİM KIZ ÖĞRENCİ YURTLARININ HİZMET KALİTESİNİN ÖLÇÜMÜ VE ALGILANAN HİZMET KALİTESİ: UŞAK İLİ ÖRNEĞİ”. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 2/1 (Nisan 2019), 96-105.
JAMA Müftüoğlu M, Müftüoğlu Gİ. YÜKSEKÖĞRENİM KIZ ÖĞRENCİ YURTLARININ HİZMET KALİTESİNİN ÖLÇÜMÜ VE ALGILANAN HİZMET KALİTESİ: UŞAK İLİ ÖRNEĞİ. IKCIIBFD. 2019;2:96–105.
MLA Müftüoğlu, Makbule ve Güçlü İlker Müftüoğlu. “YÜKSEKÖĞRENİM KIZ ÖĞRENCİ YURTLARININ HİZMET KALİTESİNİN ÖLÇÜMÜ VE ALGILANAN HİZMET KALİTESİ: UŞAK İLİ ÖRNEĞİ”. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 2, sy. 1, 2019, ss. 96-105.
Vancouver Müftüoğlu M, Müftüoğlu Gİ. YÜKSEKÖĞRENİM KIZ ÖĞRENCİ YURTLARININ HİZMET KALİTESİNİN ÖLÇÜMÜ VE ALGILANAN HİZMET KALİTESİ: UŞAK İLİ ÖRNEĞİ. IKCIIBFD. 2019;2(1):96-105.
Creative Commons Lisansı
İzmir Katip Çelebi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.