Tez Özeti
BibTex RIS Kaynak Göster

SOSYAL MEDYA FENOMENLERİ: INSTAGRAM VE KOZMETİK SEKTÖRÜNDE BİR UYGULAMA

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 2, 176 - 187, 31.10.2019

Öz

Günümüzde kozmetik firmaları, ürünlerin pazarlanması noktasında yeni bir strateji uygulamaya başlamışlardır. Bu strateji de kozmetik markalarının sosyal medya fenomenleri adına ürünler piyasaya sürmesidir. Bu çalışma kapsamında Instagram fenomenleri ve kozmetik markaları arasındaki ilişki, markaların fenomenler adına piyasaya sunmuş olduğu makyaj ürünlerinin tüketici üzerinde ne kadar etkili olduğu alımlama analizi yöntemi kullanılarak on kadın katılımcı üzerinde incelenmiştir. İki kozmetik markasının, üç farklı sosyal medya fenomeni ile gerçekleştirdiği iş birliği videolarını izleyen her katılımcıyla alımlama analizi bağlamında ayrı ayrı görüşülmüştür. Çalışmadan elde edilen sonuçlar; söz konusu fenomenlerin, katılımcıların ilgili ürünleri satın alma kararında etkili olmazken ürünlerin piyasaya sunulduğunu duyurmada oldukça etkili olduğunu ortaya koymuştur. Diğer bir sonuç ise; sevilen veya güvenilen bir sosyal medya fenomeni, katılımcıların herhangi bir makyaj ürününü internet üzerinden satın almasına neden olmamış olmasıdır. Bunun nedeninin, katılımcıların makyaj ürünlerini deneyerek satın almak istemeleri olduğu düşünülmektedir. 

Kaynakça

  • KAYNAKÇAAçıkelli, R. (2018). Fenomen Dostu Kozmetik Mağazası, http://www.reyhanacikelli.com/fenomen-dostu-kozmetik-magazasi/, Erişim Tarihi: 20.03.2019.
  • Amelina, D. ve Zhu, Y.Q. (2016). “Investigating Effectiveness of Source Credibility Elements on Social Commerce Endorsement: The Case of İnstagram in Indonesia”, Pacific Asia Conference on Information Systems, Chiayi.
  • Ananda, A. F., & Wandebori, H. (2016). “The impact of drugstore makeup product reviews by beauty vlogger on youtube towards purchase intention by undergraduate students in Indonesia”, In International Conference on Ethics of Business, Economics, and Social Science, 255-263, Faculty of Economics YSU.
  • Armağan, E. & Doğaner, M. C. (2018). “Fenomen Pazarlaması: YouTube Güzellik Vloggerları Üzerine Bir Araştırma”, 1st International Congress of Political, Economic and Financial Analysis, April 26-28, Nazilli, Aydın, 223-234.
  • Aslan, A. & Ünlü, Gül. Ü. (2016). “Instagram Fenomenleri ve Reklam İlişkisi: Instagram Fenomenleri Gözünden Bir Değerlendirme”, Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 3(2), 41-65.
  • Aydın, S. & Uzturk, E. (2018). “Sosyal Medya Araçlarından Instagram ve Fenomenlerinin Reklam ile İlişkisi”, Atlas Ulusal Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (3), 180-192.
  • Boland, G. (2017). “How Instagram influencers drive 100x the engagement for brands”, https://www.newswhip.com/2017/07/paid-posts-instagram-influencers/, Erişim Tarihi: 15.03.2019.
  • , D. (2018). Dijital Reklamcılıkta Elektronik Ağızdan Ağıza İletişim ve Fenomen Kullanımı Arasındaki İlişki: Bobbi Brown Markasına Yönelik Niteliksel Bir Çalışma. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Bahçeşehir Üniversitesi SBE.
  • Coşkun, C. (2018). Marka, Ajans ve Youtuber Üçgeninde Nüfuz Pazarlamasının Belirleyici Unsurları. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Bahçeşehir Üniversitesi.
  • Hall, S. (1999). Encoding / decoding, Media Studies, Paul Morris & Sue Thornhom (ed), Edinburgh University Press, 51-61.
  • Hoijer, B. (2005). İzleyicilerin Televizyon Programlarını Alımlayışı: Kuramsal ve Metodolojik Değerlendirmeler, Şahinde Yavuz (çev ve der), Medya ve İzleyici Bitmeyen Tartışma, Vadi Yayınları, Ankara.
  • İAB Türkiye, (2018). Influencer Pazarlaması, https://www.iabturkiye.org/UploadFiles/Reports/inluencer762018162344.pdf, Erişim Tarihi: 10.03.2019.
  • Linqua. (2018). The State of Influencer Marketing 2018: A Look into How Brands and Agencies View the Future of Influencer Marketing, http://go.pardot.com/l/153091/2017-11-27/jwhp6y, Erişim Tarihi: 13.10.2018
  • L’oreal (2017) “2017 Registration Document Annual Financial Report - Integrated Report [Online]. Available from: https://www.loreal-finance.com/_docs/0000000179/LOreal_2017_Registration_Document.pdf [Accessed 13 December 2018].
  • Mert, Ö.L. (2018). “Dijital pazarlama ekseninde Influencer marketing uygulamaları”, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(2), s. 1299-1328.
  • Mutlu, B. (2017). Sosyal Medya Pazarlamasının Yeni Yüzleri Youtube İçerik Üreticileri Ve Kanal Toplulukları: Youtuber – Marka İşbirliği Videoları Üzerine Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Serttaş, A. (2014). “V For Vendetta Filminin Alımlama Analizi ile Sinemada Televizyon”, Global Media Journal: TR Edition, s. 303-321.
  • Şeker, T. (2009). “5N1K Haber Programının Alımlama Analizi”, Selçuk İletişim, Cilt 5, Sayı 4, 105-117.
  • Toruk, İ. & Sine, R. (2015). “Sosyal Medyanın Toplumsal Etkileri Bağlamında ‘Black Mirror’ Dizisinin Alımlanması”, Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (37), 457-481.
  • Yoo, E.E., Buzinde, C.N. (2012). “Gazing upon the kingdom an audience reception analysis of a televised travelogue”, Annals of Tourism Research, 39, (1), 221–242.
  • Yücel, A. (2014). “Muhteşem Yüzyıl Dizisinin Alımlama Analizi: Kadın ve Erkek İmajı Üzerine Farklı Okumalar”, Hacettepe Üniversitesi Sosyolojik Araştırmalar E-Dergisi, 18 Nisan 2014, 1-33.
Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 2, 176 - 187, 31.10.2019

Öz

Kaynakça

  • KAYNAKÇAAçıkelli, R. (2018). Fenomen Dostu Kozmetik Mağazası, http://www.reyhanacikelli.com/fenomen-dostu-kozmetik-magazasi/, Erişim Tarihi: 20.03.2019.
  • Amelina, D. ve Zhu, Y.Q. (2016). “Investigating Effectiveness of Source Credibility Elements on Social Commerce Endorsement: The Case of İnstagram in Indonesia”, Pacific Asia Conference on Information Systems, Chiayi.
  • Ananda, A. F., & Wandebori, H. (2016). “The impact of drugstore makeup product reviews by beauty vlogger on youtube towards purchase intention by undergraduate students in Indonesia”, In International Conference on Ethics of Business, Economics, and Social Science, 255-263, Faculty of Economics YSU.
  • Armağan, E. & Doğaner, M. C. (2018). “Fenomen Pazarlaması: YouTube Güzellik Vloggerları Üzerine Bir Araştırma”, 1st International Congress of Political, Economic and Financial Analysis, April 26-28, Nazilli, Aydın, 223-234.
  • Aslan, A. & Ünlü, Gül. Ü. (2016). “Instagram Fenomenleri ve Reklam İlişkisi: Instagram Fenomenleri Gözünden Bir Değerlendirme”, Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 3(2), 41-65.
  • Aydın, S. & Uzturk, E. (2018). “Sosyal Medya Araçlarından Instagram ve Fenomenlerinin Reklam ile İlişkisi”, Atlas Ulusal Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (3), 180-192.
  • Boland, G. (2017). “How Instagram influencers drive 100x the engagement for brands”, https://www.newswhip.com/2017/07/paid-posts-instagram-influencers/, Erişim Tarihi: 15.03.2019.
  • , D. (2018). Dijital Reklamcılıkta Elektronik Ağızdan Ağıza İletişim ve Fenomen Kullanımı Arasındaki İlişki: Bobbi Brown Markasına Yönelik Niteliksel Bir Çalışma. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Bahçeşehir Üniversitesi SBE.
  • Coşkun, C. (2018). Marka, Ajans ve Youtuber Üçgeninde Nüfuz Pazarlamasının Belirleyici Unsurları. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Bahçeşehir Üniversitesi.
  • Hall, S. (1999). Encoding / decoding, Media Studies, Paul Morris & Sue Thornhom (ed), Edinburgh University Press, 51-61.
  • Hoijer, B. (2005). İzleyicilerin Televizyon Programlarını Alımlayışı: Kuramsal ve Metodolojik Değerlendirmeler, Şahinde Yavuz (çev ve der), Medya ve İzleyici Bitmeyen Tartışma, Vadi Yayınları, Ankara.
  • İAB Türkiye, (2018). Influencer Pazarlaması, https://www.iabturkiye.org/UploadFiles/Reports/inluencer762018162344.pdf, Erişim Tarihi: 10.03.2019.
  • Linqua. (2018). The State of Influencer Marketing 2018: A Look into How Brands and Agencies View the Future of Influencer Marketing, http://go.pardot.com/l/153091/2017-11-27/jwhp6y, Erişim Tarihi: 13.10.2018
  • L’oreal (2017) “2017 Registration Document Annual Financial Report - Integrated Report [Online]. Available from: https://www.loreal-finance.com/_docs/0000000179/LOreal_2017_Registration_Document.pdf [Accessed 13 December 2018].
  • Mert, Ö.L. (2018). “Dijital pazarlama ekseninde Influencer marketing uygulamaları”, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(2), s. 1299-1328.
  • Mutlu, B. (2017). Sosyal Medya Pazarlamasının Yeni Yüzleri Youtube İçerik Üreticileri Ve Kanal Toplulukları: Youtuber – Marka İşbirliği Videoları Üzerine Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Serttaş, A. (2014). “V For Vendetta Filminin Alımlama Analizi ile Sinemada Televizyon”, Global Media Journal: TR Edition, s. 303-321.
  • Şeker, T. (2009). “5N1K Haber Programının Alımlama Analizi”, Selçuk İletişim, Cilt 5, Sayı 4, 105-117.
  • Toruk, İ. & Sine, R. (2015). “Sosyal Medyanın Toplumsal Etkileri Bağlamında ‘Black Mirror’ Dizisinin Alımlanması”, Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (37), 457-481.
  • Yoo, E.E., Buzinde, C.N. (2012). “Gazing upon the kingdom an audience reception analysis of a televised travelogue”, Annals of Tourism Research, 39, (1), 221–242.
  • Yücel, A. (2014). “Muhteşem Yüzyıl Dizisinin Alımlama Analizi: Kadın ve Erkek İmajı Üzerine Farklı Okumalar”, Hacettepe Üniversitesi Sosyolojik Araştırmalar E-Dergisi, 18 Nisan 2014, 1-33.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sinan Nardalı 0000-0003-1574-1891

Ece Balkan Bu kişi benim 0000-0002-7349-3155

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2019
Gönderilme Tarihi 19 Eylül 2019
Kabul Tarihi 12 Kasım 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Nardalı, S., & Balkan, E. (2019). SOSYAL MEDYA FENOMENLERİ: INSTAGRAM VE KOZMETİK SEKTÖRÜNDE BİR UYGULAMA. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(2), 176-187.
AMA Nardalı S, Balkan E. SOSYAL MEDYA FENOMENLERİ: INSTAGRAM VE KOZMETİK SEKTÖRÜNDE BİR UYGULAMA. IKCIIBFD. Ekim 2019;2(2):176-187.
Chicago Nardalı, Sinan, ve Ece Balkan. “SOSYAL MEDYA FENOMENLERİ: INSTAGRAM VE KOZMETİK SEKTÖRÜNDE BİR UYGULAMA”. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 2, sy. 2 (Ekim 2019): 176-87.
EndNote Nardalı S, Balkan E (01 Ekim 2019) SOSYAL MEDYA FENOMENLERİ: INSTAGRAM VE KOZMETİK SEKTÖRÜNDE BİR UYGULAMA. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 2 2 176–187.
IEEE S. Nardalı ve E. Balkan, “SOSYAL MEDYA FENOMENLERİ: INSTAGRAM VE KOZMETİK SEKTÖRÜNDE BİR UYGULAMA”, IKCIIBFD, c. 2, sy. 2, ss. 176–187, 2019.
ISNAD Nardalı, Sinan - Balkan, Ece. “SOSYAL MEDYA FENOMENLERİ: INSTAGRAM VE KOZMETİK SEKTÖRÜNDE BİR UYGULAMA”. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 2/2 (Ekim 2019), 176-187.
JAMA Nardalı S, Balkan E. SOSYAL MEDYA FENOMENLERİ: INSTAGRAM VE KOZMETİK SEKTÖRÜNDE BİR UYGULAMA. IKCIIBFD. 2019;2:176–187.
MLA Nardalı, Sinan ve Ece Balkan. “SOSYAL MEDYA FENOMENLERİ: INSTAGRAM VE KOZMETİK SEKTÖRÜNDE BİR UYGULAMA”. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 2, sy. 2, 2019, ss. 176-87.
Vancouver Nardalı S, Balkan E. SOSYAL MEDYA FENOMENLERİ: INSTAGRAM VE KOZMETİK SEKTÖRÜNDE BİR UYGULAMA. IKCIIBFD. 2019;2(2):176-87.
Creative Commons Lisansı
İzmir Katip Çelebi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.