Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Global Reklam Stratejilerinde Küresel Dergiciliğin Yeri: National Geographic Türkiye’deki Reklamlarda Standardizasyon ve Yerelleşme

Yıl 2020, Sayı: 52, 113 - 135, 30.12.2020
https://doi.org/10.47998/ikad.809574

Öz

Ulusal devletler ve kültürler üzerindeki etki ve gücünü her geçen gün arttıran küreselleşme günümüzün en tartışmalı kavramlarından biridir. Sermayenin tüketim biçimlerini tektipleştirerek reklamlar sayesinde sürekli harcama yapmaya özendirdiği ‘‘standart dünya insanı’’ yaratma hedefi, küreselleşmenin yalnızca ekonomik değil siyasal ve kültürel sonuçları bağlamında da sorgulanmasına yol açmaktadır. Globalleşen reklam stratejilerinde diğer medya organları kadar önemli bir yer tutan dergiler de küresel bir boyut kazanarak yeni ekonomik düzenin ideolojik taşıyıcısı ve aktarıcılarından biri olma işlevini yerine getirmektedir. 1888 yılında Amerika Birleşik Devletleri’nde kurulan ve dünyanın en köklü yayın organlarından biri olan National Geographic, 2001 yılından itibaren Türkiye’de de Türkçe edisyonuyla yayın hayatını sürdürmektedir. Dünyada küresel dergiciliğin global reklam stratejilerindeki yeri hakkında fikir edinebilmek amacıyla National Geographic Türkiye’nin örneklem olarak alındığı araştırmada; derginin küresel kimliği ile dergide yer alan reklamların global stratejileri arasındaki niceliksel ve niteliksel ilişki araştırılmıştır. Standardizasyon ve yerelleşme yaklaşımı içeren reklamların sınıflandırılarak söylem analizine tabi tutulduğu araştırmada küresel dergiciliğin global reklam stratejilerindeki önemi ve sınırlılıklarına yönelik çıkarımlarda bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Akyürek, Rüveyde (1992). Uluslararası Reklamcılık, Doktora Tezi, İstanbul: İstanbul Üni. Sos. Bil. Ens.
  • Campaing Türkiye (2013), https://www.campaigntr.com/coca-cola-ramazanda-insanlari-bir-araya-getiriyor/, Erişim Tarihi: : 01.08.2020.
  • Çetinkaya, Yalçın (1993). Reklamcılık. İstanbul: Ağaç Yayıncılık.
  • Güneri, F. Belma (1997). “Değişen Dünya Düzeni ve Yönetim Süreci”. Marketing Türkiye , ss.75.
  • Haber 7 (2013), https://ekonomi.haber7.com/ekonomi/haber/1035351-muhammed-ismi-coca-cola-siselerinde-yok, Erişim Tarihi: 01.08.2020.
  • Fishman, A. Joshua (1998). ‘‘Dilin Yeni Düzeni’’, Foreign Policy Türkiye, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayını, ss. 20-32.
  • Kaplan, Yusuf (1991). Enformasyon Devrimi Efsanesi. Kayseri: Rey Yayıncılık.
  • Latouche, Zerge (1993). Dünyanın Batılılaştırılması (Çev: Temel Keşoğlu). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Marketing Türkiye (1994), ‘‘Noel Baba’yı Coca Cola Keşfetti’’, 3-66, ss.18.
  • Marketing Türkiye (1996), ‘‘Reklama Sansür’’, 6-123, ss.129.
  • Marketing Türkiye (1997), ‘‘Markalar Bayrak Taşımalı mı?’’.6-144, ss.38.
  • National Geographic Türkiye (2001), Barilla Reklamı, 7.
  • National Geographic Türkiye (2003), Omega Reklamı, 5.
  • National Geographic Türkiye (2004), HSCB Reklamı, 6.
  • National Geographic Türkiye (2005), Toyota Reklamı, 9.
  • National Geographic Türkiye (2006), Camper Reklamı, 3.
  • National Geographic Türkiye (2006), Card Finans Reklamı, 3.
  • National Geographic Türkiye (2008), Converse Reklamı, 5.
  • National Geographic Türkiye (2009), Ray-Ban Reklamı, 3.
  • National Geographic Türkiye (2010), Diesel Reklamı, 10.
  • National Geographic Türkiye (2010), The North Face Reklamı, 12.
  • National Geographic Türkiye (2011), The North Face Reklamı, 5.
  • National Geographic Türkiye (2012), Lascoste Reklamı, 4.
  • Mattelard, Armand (1995), Beyin İğfal Şebekesi – Uluslararası Reklamcılık, (Çev: Işın Gürbüz). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Ozankaya, Özer (1979). Toplum Bilimine Giriş. Ankara: Ankara Üni. Siy. Bil. Fak. Yayınları.
  • Öngören, Gürsel (1993). Uluslararası İletişim. İstanbul: Der Yayınları.
  • Pells, A. Richard (2001). “20. Yüzyılda Küresel Kültür Miti ve Tehditi Modernizmden Film Endüstrisine”, Modernleşme ve Küreselleşme Sürecinde Kültürel Kimlik. Ankara: Konrad Adenauer Vakfı Yayınları, ss.13-17.
  • Tığlı, Mehmet (1998). Uluslararası Reklamcılıkta Standardizasyon Yaklaşımı ve Bir Uygulama, Doktora Tezi. İstanbul: Marmara Üni. Sos. Bil. Ens.,
  • Topçuoğlu, N. Nur (1996). “Basında Reklam ve Tüketim Olgusu”, Yeni Türkiye Medya Özel Sayısı, 2-11, ss. 465-467. Under, Metin (2009), ‘‘Küresel Kriz Bizi Neden Vurdu’’, Geo, 38, ss.62-63.
  • Williams, Raymond (1993). Kültür, (Çeviren: Suavi Aydın), Ankara: İmge Yayınevi.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hakan Sağlam 0000-0003-0433-6620

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 12 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 52

Kaynak Göster

APA Sağlam, H. (2020). Global Reklam Stratejilerinde Küresel Dergiciliğin Yeri: National Geographic Türkiye’deki Reklamlarda Standardizasyon ve Yerelleşme. İletişim Kuram Ve Araştırma Dergisi, 2020(52), 113-135. https://doi.org/10.47998/ikad.809574