Şiddet, bütün canlıların doğasında var olan bir dürtüdür. Diğer canlılardan farklı olarak sosyal bir varlık olan, toplumsal ve hukuki kurallara uygun bir biçimde yaşamak zorunda olan insanlar, cinsellik, saldırganlık vb. dürtülerini bilinçaltına iterek bastırır. Günümüzde bastırılan bu dürtülerin doyuma ulaştırılması noktasında kitle iletişim araçlarının rolü büyüktür. Kitle iletişim araçları, insanların dikkatini çekebilecek konulara yönelik programlar yayınlamayı daha çok tercih eder. Bu konuların başında ise “şiddet” gelir. Günümüzün ticari amaçlı kitle iletişim araçları, daha çok izleneceği düşüncesiyle, insanların bilinçaltında bastırdıkları şiddet, cinsellik gibi dürtüleri harekete geçirecek içerikler yayınlar. Televizyon, şiddet içerikli konuları farklı programlar içerisinde gündeme taşıyarak, çok geniş kitlelere anında ulaştıran günümüzün en popüler kitle iletişim araçlarından biridir. Televizyon ve şiddet üzerine ilk bilimsel araştırmaları gerçekleştiren George Gerbner, iletişim literatürüne “Ekme Kuramı”nı kazandırmıştır. Gerbner’in ekme kuramından hareketle gerçekleştirilen bu çalışmada, “Müge Anlı ile Tatlı Sert” programının izler kitle üzerindeki etkileri alımlama yöntemi ile analiz edilmiştir. Analiz sonucunda, programın uzun vadede izler kitle üzerinde şiddet algısını değiştirdiği ve şiddeti yetiştirdiği ortaya konulmuştur.
Violence is an instinct inherent in all living beings. Humans, who are social beings unlike other living things and have to live in accordance with social and legal rules, experience sexuality, aggression, etc. suppresses impulses by pushing them into the subconscious. Mass media play a major role in satisfying these repressed impulses today. The mass media prefer to publish programs on topics that can attract people’s attention. One of these issues is “violence”. Today’s commercial mass media, with the thought that it will be watched more, publishes content that will stimulate people’s subconsciously suppressed impulses such as violence and sexuality. Television is one of today’s most popular mass media, which brings violent subjects to the agenda in different programs and instantly delivers them to large masses. George Gerbner, who carried out the first scientific researches on television and violence, introduced the “Cultivate Theory” to the communication literature. In this study, which is based on Gerbner’s “Cultivate Theory”, the effects of the “Müge Anlı ile Tatlı Sert” program on the audience were analyzed by the method of reception. As a result of the analysis, it was revealed that the program changed the perception of violence on the audience in the long term and cultivated violence.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Haziran 2022 |
Gönderilme Tarihi | 20 Kasım 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 58 |