Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of Nursing Process Education on Perception of Nursing Diagnosis Nursing

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 2, 15 - 19, 31.05.2021

Öz

Purpose: This study aimed to determine nurses’ perceptions regarding nursing diagnosis and to analyse the effects of training given about nursing diagnosis and nursing process on the perceptions of nursing diagnosis.
Material and Methods: The study was designed as a quasi-experimental study, with a single group pretest-posttest design. The research was carried out with 56 nurses working in a state hospital located in a city in the west of Turkey from June to October, 2016. The nurses were trained on the nursing process and nursing diagnoses. The data were collected via Personal Information Form and Perceptions of Nursing Diagnosis Survey.
Findings: It was determined that the average age of the nurses participating in the study was 39 ± 6.39, 96.4% of them were females, 94.6 % of them were married, and 51.8% of them were graduates of associate degree program. It was detected that among the nurses participating in the study, 83.9% of them worked in a clinic and 82.1% of them worked as a clinic nurse. When the participant nurses’ mean scores for Perceptions of Nursing Diagnosis Survey and sub-dimensions before and after the training were examined, the overall mean scores for Perceptions of Nursing Diagnosis Survey were 2.44±0.45 before the training and 1.79±0.46 after the training and it was found that there were highly statistically significant differences between them (p>0.001). According to the analysis results, it was revealed that nurses’ scores for sub-dimensions after the training were statistically and significantly higher than their scores before the training (p>0.001).
Conclusion: As a result of the study, it was found that the training given to the nurses about nursing process and nursing diagnosis increased nurses’ perceptions positively regarding nursing diagnosis.

Kaynakça

  • Dikmen Y, Ak B, Yorgun S. Teorikten pratiğe: bilgisayar destekli hemşirelik süreci uygulaması. J hum Rhythm. 2015;1(4):162–7.
  • Korhan EA, Yönt GH, Ak B, Erdemir F. Hemşirelik tanılarını algılama ölçeğinin türkçe geçerlik ve güvenirliği. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Derg. 2013;15(3):13–25.
  • Erer MT, Akbaş M, Yıldırım G. Hemşirelik sürecinin evrimsel gelişimi. Lokman Hekim Derg. 2017;7(1):1–5.
  • Korhan EA, Yönt GH, Demiray A, Akça A, Eker A. Yoğun bakım ünitesinde hemşirelik tanılarının belirlenmesi ve nanda tanılarına öre değerlendirilmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilim Enstitüsü Derg. 2015;5(1):16–21.
  • Avşar G, Öğünç AE, Taşkın M, Burkay ÖF. Hemşirelerin hasta bakımında kullandıkları hemşirelik süreci uygulamalarının değerlendirilmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilim Derg. 2014;17(4):216–21.
  • Kaya N, Babadağ K, Kaçar GY, Uygur E. Hemşirelerin hemşirelik model/kuramlarını, hemşirelik sürecini ve sınıflama sistemlerini bilme ve uygulama durumları. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Derg. 2010;3(3):24–33.
  • Birol L. Hemşirelik Süreci. 10.Baskı. İzmir: Etki Yayınları; 2011. 133–156 p.
  • NANDA International, IncOur Story | NANDA International, Inc [Internet]. [cited 2020 Dec 25]. Available from: https://nanda.org/whowe- are/our-story/
  • Keski Ç, Karadağ A. Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin hemşirelik süreci hakkındaki bilgi düzeylerinin incelenmesi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Derg. 2010;1:20–4.
  • D’Agostino F, Pancani L, Romero-Sánchez JM, Lumillo-Gutierrez I, Paloma-Castro O, Vellone E, et al. Nurses’ beliefs about nursing diagnosis: A study with cluster analysis. J Adv Nurs. 2018;74(6):1359–70.
  • Wilkinson JM, Barcus L. Pearson Hemşirelik tanıları el kitabı. 11. Baskı. Kapucu S, Akyar İ, Korkmaz F, editors. Ankara: Pelikan Yayınevi; 2018.
  • Halverson EL, Beetcher EL, Scherb CA, Olsen G, Frost M, Orth K. Minnesota nurses’ perceptions of nursing diagnoses. Int J Nurs Terminol Classif. 2011;22(3):123–32.
  • Romero-Sánchez JM, Paloma-Castro O, Dueñas-Rodríguez M, Paramio-Cuevas JC, Pastor-Montero SM, Frandsen AJ, et al. The relationship between characteristics of nurses and their attitude towards nursing diagnosis: A cluster analysis. J Clin Nurs. 2014;23(17–18):2681–4.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. Hemşirelik Yönetmeliği [Internet]. 2010 [cited 2019 Jul 31]. Available from: https://www.mevzuat.gov.tr/ mevzuat?MevzuatNo=13830&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5
  • Korhan EA, Yönt GH, Erdemir F, Müller-Staub M. Nursing diagnosis in intensive care unit: the Turkey experience. Crit Care Nurs Q. 2014;37(2):219–24.
  • Olmaz D, Karakurt P. Hemşirelerin bakım verirken hemşirelik sürecini bilme ve uygulama durumları. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektron Derg. 2016;12(1):3–14.
  • Andsoy II, Güngör T, Dikmen Y, Nabel E. Hemşirelerin bakım planını kullanırken yaşadıkları güçlükler. Çağdaş Tıp Derg. 2013;3(2):88–94.
  • Zaybak A, İsmailoğlu EG, Özdemir H. Hemşirelerin hemşirelik süreci uygulamasında yaşadıkları güçlüklerin incelenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilim Derg. 2016;19(4):269–77.
  • Bayındır SK, Ünsal A. Kronik hastalıkları olan bireylerde en sık ele alınan hemşirelik tanıları ve girişimleri. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilim Fakültesi Derg. 2015;3(1):31–9.
  • Miskir Y, Emishaw S. Determinants of nursing process implementation in north east Ethiopia: cross-sectional study. Nurs Res Pract. 2018;2018:1–9.
  • Yurtsever İ, Karagözoğlu Ş. Bir üniversite hastanesinde çalışan hemşirelerin hastanede kullanılan hemşirelik bakım planını iyileştirme konusundaki görüş ve önerileri: karma modelde bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Derg. 2020;7(3):215–25.
  • Seçer S. Hemşirelerin hemşirelik tanıları ve hemşirelik sürecini uygulamaya ilişkin algıları ve düşüncelerinin değerlendirilmesi (dissertation on the internet). İstanbul Bilim Üniversitesi; 2018. Available from https://tezarsivi.com/hemsirelerin-hemsirelik-tanilarive-hemsirelik-surecini-uygulamaya-iliskin-algilari-ve-dusuncelerinindegerlendirilmesi

Hemşirelik Süreci Eğitimin Hemşirelik Tanılarını Algılama Üzerine Etkisi

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 2, 15 - 19, 31.05.2021

Öz

Amaç: Bu çalışma, hemşirelik tanılarının hemşireler tarafından nasıl algılandığını belirlemek ve hemşirelik süreci ve hemşirelik tanılarına ilişkin verilen eğitimin hemşirelik tanılarını algılama üzerine etkisini incelenmek amacıyla planlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Araştırma, tek gruplu ön test- son test tasarımlı, yarı deneysel bir çalışma olarak tasarlanmıştır. Araştırma, Türkiye’nin batısında yer alan bir ilçe devlet hastanesinde Haziran- Ekim 2016 tarihleri arasında görev yapmakta olan ve araştırmaya katılmayı kabul eden 56 hemşire ile yürütülmüştür. Hemşirelere, hemşirelik süreci ve hemşirelik tanılarına ilişkin eğitim verilmiştir. Veriler, Kişisel Bilgi Formu ve Hemşirelik Tanılarını Algılama Ölçeği kullanılarak toplanmıştır.
Bulgular: Araştırma kapsamına alınan hemşirelerin yaş ortalamasının 39 ± 6,39 yıl olduğu, %96,4'ünün kadın, %94,6’sının evli, %51,8'inin ön lisans mezunu olduğu belirlenmiştir. Araştırmaya katılan hemşirelerden %83,9’unun klinikte çalıştığı, %82,1'inin klinik hemşiresi olarak görev yaptığı tespit edilmiştir. Araştırmaya katılan hemşirelerin eğitim öncesi ve eğitim sonrası ölçek ve alt boyutları puan ortalamaları incelendiğinde; Hemşirelik Tanılarını Algılama Ölçeği genel puan ortalamasının eğitim öncesi 2,44±0,45 iken, eğitim sonrası puan ortalamasının 1,79±0,46 olduğu, verilen eğitimin öncesi ve sonrası bilgi puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu belirlenmiştir (p< 0,001). Analiz sonuçlarına göre hemşirelerin eğitim sonrası ölçek alt boyut puanlarının, eğitim öncesi puanlarına göre istatistiksel olarak anlamlı derecede yüksek bulunmuştur (p>0,001).
Sonuç: Araştırma sonucunda hemşirelik süreci ve hemşirelik tanıları hakkında verilen eğitimin hemşirelerin hemşirelik tanılarını algılamalarını olumlu yönde arttırdığı saptanmıştır.

Kaynakça

  • Dikmen Y, Ak B, Yorgun S. Teorikten pratiğe: bilgisayar destekli hemşirelik süreci uygulaması. J hum Rhythm. 2015;1(4):162–7.
  • Korhan EA, Yönt GH, Ak B, Erdemir F. Hemşirelik tanılarını algılama ölçeğinin türkçe geçerlik ve güvenirliği. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Derg. 2013;15(3):13–25.
  • Erer MT, Akbaş M, Yıldırım G. Hemşirelik sürecinin evrimsel gelişimi. Lokman Hekim Derg. 2017;7(1):1–5.
  • Korhan EA, Yönt GH, Demiray A, Akça A, Eker A. Yoğun bakım ünitesinde hemşirelik tanılarının belirlenmesi ve nanda tanılarına öre değerlendirilmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilim Enstitüsü Derg. 2015;5(1):16–21.
  • Avşar G, Öğünç AE, Taşkın M, Burkay ÖF. Hemşirelerin hasta bakımında kullandıkları hemşirelik süreci uygulamalarının değerlendirilmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilim Derg. 2014;17(4):216–21.
  • Kaya N, Babadağ K, Kaçar GY, Uygur E. Hemşirelerin hemşirelik model/kuramlarını, hemşirelik sürecini ve sınıflama sistemlerini bilme ve uygulama durumları. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Derg. 2010;3(3):24–33.
  • Birol L. Hemşirelik Süreci. 10.Baskı. İzmir: Etki Yayınları; 2011. 133–156 p.
  • NANDA International, IncOur Story | NANDA International, Inc [Internet]. [cited 2020 Dec 25]. Available from: https://nanda.org/whowe- are/our-story/
  • Keski Ç, Karadağ A. Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin hemşirelik süreci hakkındaki bilgi düzeylerinin incelenmesi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Derg. 2010;1:20–4.
  • D’Agostino F, Pancani L, Romero-Sánchez JM, Lumillo-Gutierrez I, Paloma-Castro O, Vellone E, et al. Nurses’ beliefs about nursing diagnosis: A study with cluster analysis. J Adv Nurs. 2018;74(6):1359–70.
  • Wilkinson JM, Barcus L. Pearson Hemşirelik tanıları el kitabı. 11. Baskı. Kapucu S, Akyar İ, Korkmaz F, editors. Ankara: Pelikan Yayınevi; 2018.
  • Halverson EL, Beetcher EL, Scherb CA, Olsen G, Frost M, Orth K. Minnesota nurses’ perceptions of nursing diagnoses. Int J Nurs Terminol Classif. 2011;22(3):123–32.
  • Romero-Sánchez JM, Paloma-Castro O, Dueñas-Rodríguez M, Paramio-Cuevas JC, Pastor-Montero SM, Frandsen AJ, et al. The relationship between characteristics of nurses and their attitude towards nursing diagnosis: A cluster analysis. J Clin Nurs. 2014;23(17–18):2681–4.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. Hemşirelik Yönetmeliği [Internet]. 2010 [cited 2019 Jul 31]. Available from: https://www.mevzuat.gov.tr/ mevzuat?MevzuatNo=13830&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5
  • Korhan EA, Yönt GH, Erdemir F, Müller-Staub M. Nursing diagnosis in intensive care unit: the Turkey experience. Crit Care Nurs Q. 2014;37(2):219–24.
  • Olmaz D, Karakurt P. Hemşirelerin bakım verirken hemşirelik sürecini bilme ve uygulama durumları. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektron Derg. 2016;12(1):3–14.
  • Andsoy II, Güngör T, Dikmen Y, Nabel E. Hemşirelerin bakım planını kullanırken yaşadıkları güçlükler. Çağdaş Tıp Derg. 2013;3(2):88–94.
  • Zaybak A, İsmailoğlu EG, Özdemir H. Hemşirelerin hemşirelik süreci uygulamasında yaşadıkları güçlüklerin incelenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilim Derg. 2016;19(4):269–77.
  • Bayındır SK, Ünsal A. Kronik hastalıkları olan bireylerde en sık ele alınan hemşirelik tanıları ve girişimleri. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilim Fakültesi Derg. 2015;3(1):31–9.
  • Miskir Y, Emishaw S. Determinants of nursing process implementation in north east Ethiopia: cross-sectional study. Nurs Res Pract. 2018;2018:1–9.
  • Yurtsever İ, Karagözoğlu Ş. Bir üniversite hastanesinde çalışan hemşirelerin hastanede kullanılan hemşirelik bakım planını iyileştirme konusundaki görüş ve önerileri: karma modelde bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Derg. 2020;7(3):215–25.
  • Seçer S. Hemşirelerin hemşirelik tanıları ve hemşirelik sürecini uygulamaya ilişkin algıları ve düşüncelerinin değerlendirilmesi (dissertation on the internet). İstanbul Bilim Üniversitesi; 2018. Available from https://tezarsivi.com/hemsirelerin-hemsirelik-tanilarive-hemsirelik-surecini-uygulamaya-iliskin-algilari-ve-dusuncelerinindegerlendirilmesi
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Melek Şahin 0000-0002-2368-747X

Leyla Khorshid 0000-0001-7101-9014

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2021
Gönderilme Tarihi 2 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şahin, M., & Khorshid, L. (2021). Hemşirelik Süreci Eğitimin Hemşirelik Tanılarını Algılama Üzerine Etkisi. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 6(2), 15-19.
AMA Şahin M, Khorshid L. Hemşirelik Süreci Eğitimin Hemşirelik Tanılarını Algılama Üzerine Etkisi. İKÇÜSBFD. Mayıs 2021;6(2):15-19.
Chicago Şahin, Melek, ve Leyla Khorshid. “Hemşirelik Süreci Eğitimin Hemşirelik Tanılarını Algılama Üzerine Etkisi”. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 6, sy. 2 (Mayıs 2021): 15-19.
EndNote Şahin M, Khorshid L (01 Mayıs 2021) Hemşirelik Süreci Eğitimin Hemşirelik Tanılarını Algılama Üzerine Etkisi. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 6 2 15–19.
IEEE M. Şahin ve L. Khorshid, “Hemşirelik Süreci Eğitimin Hemşirelik Tanılarını Algılama Üzerine Etkisi”, İKÇÜSBFD, c. 6, sy. 2, ss. 15–19, 2021.
ISNAD Şahin, Melek - Khorshid, Leyla. “Hemşirelik Süreci Eğitimin Hemşirelik Tanılarını Algılama Üzerine Etkisi”. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 6/2 (Mayıs 2021), 15-19.
JAMA Şahin M, Khorshid L. Hemşirelik Süreci Eğitimin Hemşirelik Tanılarını Algılama Üzerine Etkisi. İKÇÜSBFD. 2021;6:15–19.
MLA Şahin, Melek ve Leyla Khorshid. “Hemşirelik Süreci Eğitimin Hemşirelik Tanılarını Algılama Üzerine Etkisi”. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, c. 6, sy. 2, 2021, ss. 15-19.
Vancouver Şahin M, Khorshid L. Hemşirelik Süreci Eğitimin Hemşirelik Tanılarını Algılama Üzerine Etkisi. İKÇÜSBFD. 2021;6(2):15-9.