Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Çocuk Bakımında Önemli Bir Konu: Güvenli Uyku ve Uyku Eğitimi

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 2, 157 - 161, 31.05.2021

Öz

Uyku insan hayatının en temel fizyolojik ihtiyaçlarından biridir. Yeni doğmuş bir bebeğin 18 saate kadar uyuma ihtiyacı varken yaş büyüdükçe toplam uyku süresi ve sayısı giderek azalmaktadır. Yaşamımızın üçte biri uykuda geçmesine rağmen literatürde çocukların yaklaşık %30’unun uykuya başlama ve/veya sürdürme gibi sorunlar yaşadıkları belirlenmiştir. Çocuklara güvenli uyku alanları oluşturmak ve uyku davranışları sağlamak için hemşirelere ve ebeveynlere büyük roller düşmektedir. Uykunun fizyolojisini bilmek, uyku güvenliği ve hijyeninin sağlanması, uyku rutinlerinin oluşturulması hemşirelerin yardımı ile ailelere öğretilebilir. İyi bir uyku düzenine sahip çocukların bilişsel, sosyal, psikolojik ve akademik başarılarının yüksek olduğu literatür tarafından da ifade edilmektedir. Düzenli uyuyan ve uyanan çocukların ailelerinin daha az tükenmişlik, öfke ve depresyon yaşadığı bununla birlikte aile konforunun yükseldiği bilinmektedir. Bu yüzden doğru uyku alışkanlıkları kazandırma ve aileleri bilgilendirmede çocuk hemşirelerinin büyük sorumluluğu bulunmaktadır.

Kaynakça

  • Kahraman ÖG, Ceylan Ş. 0-3 yaş grubu çocukların uyku alışkanlıklarının belirlenmesi. Journal of History Culture and Art Research. 2018; 7(3): 607-20.
  • Zhou Y, Aris IM, Tan SS, Cai S, Tint MT, Krishnaswamy G. Sleep duration and growth outcomes across the first two years of life in the GUSTO study. Sleep Med. 2015; 16(10): 1281-6.
  • Kostak MA, Kocaaslan EN, Bilsel A, Mutlu A. Hastanede yatarak tedavi gören 3-6 yaş çocukların uyku alışkanlıklarının belirlenmesi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi. 2016; 3(1): 123-32
  • Güneş Z. Uyku sağlığının korunmasında uyku hijyenin rolü ve stratejileri. Arşiv Kaynak Tarama Dergisi. 2018; 27(2): 188-98.
  • Bathory E, Tomopoulos S. Sleep regulation, physiology and development, sleep duration and patterns, and sleep hygiene in infants, toddlers, and preschool-age children. Curr Probl Pediatr Adolesc Health Care. 2017; 47(2): 29-42.
  • Şahin L, Aşçıoğlu, M. Uyku ve uykunun düzenlenmesi. Sağlık Bilimleri Dergisi. (2013); 22(1), 93-98.
  • Heraghty, JL, Hilliard, TN, Henderson, AJ, Fleming, PJ. The physiology of sleep in infants. Arch Dis Child, 2008; 93(11), 982-985.
  • Hirshkowitz M, Whiton K, Albert SM, et al. National sleep foundation ׳s updated sleep duration recommendations: Final report. Sleep Health. 2015; 1(4): 233–43.
  • Galland B, Taylor B, Elder D, Herbison P. Normal sleep patterns in infants and children: asystematic review of observational studies. Sleep Med Rev. 2012; 16(3): 213-22
  • Sadeh A, Kohyama J, Howd H. Parentalbehaviors and sleep outcomes in infants andtoddlers: A Cross-Cultural Comparison. Sleep Med. 2010; 11(4): 393–99.
  • Kassa H, Moon RY, Colvin JD. Risk factors for sleep-related infant deaths in in-home and out-of-home settings. Pediatrics. 2016; 138(5).
  • Newberry JA. Creating a safe sleep environment for the ınfant: What the pediatric nurse needs to know. J Pediatr Nurs. 2019; 44(1): 119-22.
  • Halperin D. Environmental noise and sleep disturbances: a threat to health?. Sleep Sci. 2014; 7(4): 209-12.
  • Bartel K, Gradisar M, Williamson P. Protective and risk factors for adolescent sleep: a meta-analytic revew. Sleep Med Rev. 2015; 21: 72- 85.
  • Irish L, Kline C, Gunn H, Buysse D, Hall M. The role of sleep hygiene in promoting public health: a review of empirical evidence. Sleep Med Rev. 2015; 22: 23-36.
  • Kaur J, Sharma C. Exercise in sleep disorders. Delhi Psychiatry Journal. 2011; 14: 133-42
  • Kitano N, Tsunoda K, Tsuji T. Association between difficulty initiating sleep in older adults and the combination of leisure-time physical activity and consumption of milk and milk products: a cross-sectional study. BMC Geriatr. 2014; 14(1): 1-7
  • Mcnamara JPH, Wangb J, Holiday D, et al. Sleep disturbances associated with cigarette smoking. Psychol Health Med. 2014; 19(4): 410-19.
  • Tikotzky L. Shaashua, L. Infant sleep and early parental sleeprelated cognitions predict sleep in pre-school children. Sleep Med. 2012; 13(2): 185-92.
  • Scullard P, Peacock C, Davies P. Googling children’s health: reliability of medical advice on the internet. Arch Dis Child. 2010; 95(8): 580–82.
  • Chung M, Oden RP, Joyner BL, Sims A, Moon RY. Safe infant sleep recommendations on the Internet: let’s Google it. J Pediatr. 2012; 161(6): 1080-4.
  • Turan T, Erdoğan Ç. Bebeklerin uyku güvenliği konusunda internet verilerinin güvenilirliği. Güncel Pediatri. 2018; 16(2): 127-36. 23. Galland, BC, Mitchell, EA. Helping children sleep. Arch Dis Child. 2010; 95(10): 850-53.
  • Wolfson AR, Montgomery H, Downs HE. The Oxford handbook of infant, child, and adolescent sleep and behavior. Newyork: Oxford University Press; 2013. 65p

An Important Subject in Child Care: Safe Sleep and Sleep Education

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 2, 157 - 161, 31.05.2021

Öz

Sleeping is one of the most fundamental physiological needs in human life. While a newborn baby needs up to 18 hours of sleep, the total duration and number of sleeps gradually decreases with the decreasing age. Although we spent one-third of our lives sleeping, in literature, it was determined that approximately 30% of children experience problems such as starting and/or maintaining sleep. Nurses and parents play a major role in creating safe sleeping areas and set a sleep behavior for children. With the help of nurses, families can understand the basic principles of sleep, learn how to provide sleep hygiene and how to establish sleep routines. It is also stated in the literature that children who have a good sleep pattern have high cognitive, social, psychological, and academic success. It is reported that families of children who sleep and wake up in a regular manner experience less burnout, anger, and depression while it also increases the comfort of the family. Therefore, pediatric nurses have a great responsibility in providing the right sleep habits and informing families.

Kaynakça

  • Kahraman ÖG, Ceylan Ş. 0-3 yaş grubu çocukların uyku alışkanlıklarının belirlenmesi. Journal of History Culture and Art Research. 2018; 7(3): 607-20.
  • Zhou Y, Aris IM, Tan SS, Cai S, Tint MT, Krishnaswamy G. Sleep duration and growth outcomes across the first two years of life in the GUSTO study. Sleep Med. 2015; 16(10): 1281-6.
  • Kostak MA, Kocaaslan EN, Bilsel A, Mutlu A. Hastanede yatarak tedavi gören 3-6 yaş çocukların uyku alışkanlıklarının belirlenmesi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi. 2016; 3(1): 123-32
  • Güneş Z. Uyku sağlığının korunmasında uyku hijyenin rolü ve stratejileri. Arşiv Kaynak Tarama Dergisi. 2018; 27(2): 188-98.
  • Bathory E, Tomopoulos S. Sleep regulation, physiology and development, sleep duration and patterns, and sleep hygiene in infants, toddlers, and preschool-age children. Curr Probl Pediatr Adolesc Health Care. 2017; 47(2): 29-42.
  • Şahin L, Aşçıoğlu, M. Uyku ve uykunun düzenlenmesi. Sağlık Bilimleri Dergisi. (2013); 22(1), 93-98.
  • Heraghty, JL, Hilliard, TN, Henderson, AJ, Fleming, PJ. The physiology of sleep in infants. Arch Dis Child, 2008; 93(11), 982-985.
  • Hirshkowitz M, Whiton K, Albert SM, et al. National sleep foundation ׳s updated sleep duration recommendations: Final report. Sleep Health. 2015; 1(4): 233–43.
  • Galland B, Taylor B, Elder D, Herbison P. Normal sleep patterns in infants and children: asystematic review of observational studies. Sleep Med Rev. 2012; 16(3): 213-22
  • Sadeh A, Kohyama J, Howd H. Parentalbehaviors and sleep outcomes in infants andtoddlers: A Cross-Cultural Comparison. Sleep Med. 2010; 11(4): 393–99.
  • Kassa H, Moon RY, Colvin JD. Risk factors for sleep-related infant deaths in in-home and out-of-home settings. Pediatrics. 2016; 138(5).
  • Newberry JA. Creating a safe sleep environment for the ınfant: What the pediatric nurse needs to know. J Pediatr Nurs. 2019; 44(1): 119-22.
  • Halperin D. Environmental noise and sleep disturbances: a threat to health?. Sleep Sci. 2014; 7(4): 209-12.
  • Bartel K, Gradisar M, Williamson P. Protective and risk factors for adolescent sleep: a meta-analytic revew. Sleep Med Rev. 2015; 21: 72- 85.
  • Irish L, Kline C, Gunn H, Buysse D, Hall M. The role of sleep hygiene in promoting public health: a review of empirical evidence. Sleep Med Rev. 2015; 22: 23-36.
  • Kaur J, Sharma C. Exercise in sleep disorders. Delhi Psychiatry Journal. 2011; 14: 133-42
  • Kitano N, Tsunoda K, Tsuji T. Association between difficulty initiating sleep in older adults and the combination of leisure-time physical activity and consumption of milk and milk products: a cross-sectional study. BMC Geriatr. 2014; 14(1): 1-7
  • Mcnamara JPH, Wangb J, Holiday D, et al. Sleep disturbances associated with cigarette smoking. Psychol Health Med. 2014; 19(4): 410-19.
  • Tikotzky L. Shaashua, L. Infant sleep and early parental sleeprelated cognitions predict sleep in pre-school children. Sleep Med. 2012; 13(2): 185-92.
  • Scullard P, Peacock C, Davies P. Googling children’s health: reliability of medical advice on the internet. Arch Dis Child. 2010; 95(8): 580–82.
  • Chung M, Oden RP, Joyner BL, Sims A, Moon RY. Safe infant sleep recommendations on the Internet: let’s Google it. J Pediatr. 2012; 161(6): 1080-4.
  • Turan T, Erdoğan Ç. Bebeklerin uyku güvenliği konusunda internet verilerinin güvenilirliği. Güncel Pediatri. 2018; 16(2): 127-36. 23. Galland, BC, Mitchell, EA. Helping children sleep. Arch Dis Child. 2010; 95(10): 850-53.
  • Wolfson AR, Montgomery H, Downs HE. The Oxford handbook of infant, child, and adolescent sleep and behavior. Newyork: Oxford University Press; 2013. 65p
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Derlemeler
Yazarlar

Onur İşsever 0000-0001-7635-3812

Nurdan Akcay 0000-0002-4371-6020

Hatice Bal Yılmaz 0000-0001-8015-6379

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2021
Gönderilme Tarihi 31 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA İşsever, O., Akcay, N., & Bal Yılmaz, H. (2021). Çocuk Bakımında Önemli Bir Konu: Güvenli Uyku ve Uyku Eğitimi. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 6(2), 157-161.
AMA İşsever O, Akcay N, Bal Yılmaz H. Çocuk Bakımında Önemli Bir Konu: Güvenli Uyku ve Uyku Eğitimi. İKÇÜSBFD. Mayıs 2021;6(2):157-161.
Chicago İşsever, Onur, Nurdan Akcay, ve Hatice Bal Yılmaz. “Çocuk Bakımında Önemli Bir Konu: Güvenli Uyku Ve Uyku Eğitimi”. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 6, sy. 2 (Mayıs 2021): 157-61.
EndNote İşsever O, Akcay N, Bal Yılmaz H (01 Mayıs 2021) Çocuk Bakımında Önemli Bir Konu: Güvenli Uyku ve Uyku Eğitimi. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 6 2 157–161.
IEEE O. İşsever, N. Akcay, ve H. Bal Yılmaz, “Çocuk Bakımında Önemli Bir Konu: Güvenli Uyku ve Uyku Eğitimi”, İKÇÜSBFD, c. 6, sy. 2, ss. 157–161, 2021.
ISNAD İşsever, Onur vd. “Çocuk Bakımında Önemli Bir Konu: Güvenli Uyku Ve Uyku Eğitimi”. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 6/2 (Mayıs 2021), 157-161.
JAMA İşsever O, Akcay N, Bal Yılmaz H. Çocuk Bakımında Önemli Bir Konu: Güvenli Uyku ve Uyku Eğitimi. İKÇÜSBFD. 2021;6:157–161.
MLA İşsever, Onur vd. “Çocuk Bakımında Önemli Bir Konu: Güvenli Uyku Ve Uyku Eğitimi”. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, c. 6, sy. 2, 2021, ss. 157-61.
Vancouver İşsever O, Akcay N, Bal Yılmaz H. Çocuk Bakımında Önemli Bir Konu: Güvenli Uyku ve Uyku Eğitimi. İKÇÜSBFD. 2021;6(2):157-61.