Objective: The presence of the nurse is the nurse's competence that is experienced in the nurse's relationship with the patient and contributes positively to patient outcomes. This study was designed to evaluate the presence of a nurse in cancer patients and to determine the affecting factors.
Material and Method: The sample of the study consisted of 219 patients who were treated in the medical oncology clinic of a university hospital between December 2019 and February 2020. Data were collected using a questionnaire form containing sociodemographic information and the Nurse Presence Scale. The data were analysed using percentages, mean, Mann Whitney U test and Kruskal-Wallis variance analysis. p<0.05 was accepted as statistically significant.
Results: The mean total score for Nurse Presence Scale total score of the patients was found 100.39±16.70. It was determined that the mean Nurse Presence Scale score of the patients who talked to the with nurses for more than 1 hour, who also talked to the nurses outside of treatment, and who had another accompanying chronic disease, was statistically higher (p<0.05).
Conclusion: It was determined that the patients perceived the presence of the nurse positively at a good level, patients with spending more time with nurses and patients with comorbid chronic diseases perceived the presence of the nurse more positively. It can be suggested that nurses spend more time and care with patients in line with their needs, apart from treatment and it may be suggested to organize trainings and seminars on this subject.
-
Amaç: Hemşirenin varlığı, hemşirenin hastayla olan ilişkisinde deneyimlenen ve hasta sonuçlarına olumlu katkı sağlayan hemşire yeterliliğidir. Bu çalışma kanserli hastaların hemşirenin varlığını değerlendirmesi ve etkileyen etmenlerin belirlenmesi amacıyla planlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Araştırmanın örneklemini Aralık 2019-Şubat 2020 tarihleri arasında bir üniversite hastanesinin medikal onkoloji kliniğinde tedavi gören 219 hasta oluşturmuştur. Veriler, sosyodemografik bilgileri içeren anket formu ve Hemşirenin Varlığı Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizi yüzdelik, ortalama, Mann Whitney U testi, Kruskal Wallis varyans analizi kullanılarak değerlendirilmiştir.
Bulgular: Hastaların Hemşirenin Varlığı Ölçeği toplam puan ortalaması 100,39±16,70 olarak bulundu. Hemşireler ile 1 saatten fazla görüşen, tedavi dışındaki zamanlarda da görüştüğünü ifade eden, eşlik eden başka bir kronik rahatsızlığı olan hastaların Hemşirenin Varlığı Ölçeği puan ortalamasının istatistiksel olarak daha yüksek olduğu belirlendi (p<0,05).
Sonuç: Hastaların hemşirenin varlığını iyi düzeyde olumlu olarak algıladıkları, hemşireler ile daha fazla zaman geçirmenin ve eşlik eden kronik rahatsızlığı bulunan hastaların hemşirenin varlığını daha olumlu algıladığı belirlendi. Hemşirelerin hastalar ile tedavi dışında da ihtiyaçları doğrultusunda daha fazla zaman geçirerek bakım vermeleri ve bu konuda eğitim ve seminerler düzenlenmesi önerilebilir.
Hemşire kanser hastası hemşirenin varlığı hemşirenin algılanması
-
-
-
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | - |
Yayımlanma Tarihi | 2 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 27 Haziran 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 9 Sayı: 2 |
Licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.