AMATÖR FUTBOLCULARIN EMPATİK EĞİLİM DÜZEYLERİNİN BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ Adıyaman İli Örneği
Yıl 2018,
Cilt: 4 Sayı: 14, 691 - 696, 01.08.2018
Hande İnan
,
Mehmet Kartal
Öz
Bu araştırmada Adıyaman 1. Amatör Küme Futbol Ligi’ndeki futbol takımlarında yer alan futbolcuların empatik eğilim düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklem grubunu 2017–2018 sezonunda Adıyaman 1. Amatör Futbol Ligi’nde yer alan 3 amatör futbol takımından toplam 120 futbolcu oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından geliştirilen ‘’Kişisel Bilgi Formu’’ ve futbolcuların empatik beceri düzeylerini belirlemek için Erkuş ve Yakupoğlu 2001 tarafından geliştirilen ‘’Spor Ortamında Empati Ölçeği’’ uygulanmıştır. Verilerin istatistiksel analizinde; Tek Yönlü Varyans Analizi ANOVA ve T-testi istatistiksel yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre Adıyaman 1. Amatör Küme Futbol Ligi’ndeki futbol takımlarında yer alan futbolcuların empatik eğilim düzeyleri ile yaş ve sporcu lisans yılı değişkenleri arasında anlamlı bir farklılık olmadığı belirlenmiştir. Ayrıca futbolcuların empatik eğilim düzeyleri ile kardeş sayısı ve eğitim durumları değişkenleri arasında anlamlı bir farklılık olduğu sonucuna varılmıştır.
Kaynakça
- Açıkada, C. & Ergen, E. (1990). Bilim ve Spor, Tek Ofset Matbaacılık, Ankara.
- Adler, A.(1993). Psikolojik Aktivite, Çev: Belkıs Çorakçı, Say Yayınları, İstanbul.
- Arpacı, P, & Özmen D. (2014). ‘’Hemşirelik Öğrencilerinin Özgecilik ve Empatik Eğilim Düzeyleri ve Aralarındaki İlişki’’, Hemşirelikte Eğitim Ve Araştırma Dergisi, 11 (3): 51-57.
- Bayam, G.; Simsek EU. & Dilbaz N. (1995). ‘’Üç Farklı Meslek Grubunda Empatik Beceri Düzeylerinin Karşılaştırılması’’, Kriz Dergisi, 3(1-2): 182-184.
- Doğan, İ. (1999). “Türk Futbolunda Potansiyel İstanbul Ruhu ve Şiddet”, Düşünen Siyaset Aylık Futbol Dergisi: 73.
- Dökmen, Ü. (2008). İletişim Çatışmaları ve Empati, Remzi Kitabevi, İstanbul.
- Dökmen, Ü. (2006). İletişim Çatışmaları ve Empati, 35. Baskı, Sistem Yayıncılık, Ankara.
- Olcay Karabulut, E. & Pulur, A. (2016). ‘’Üst Düzey Çim Hokeyi Sporcularının Empatik Eğilim Düzeylerinin Farklı Değişkenler Bakımından İncelenmesi’’, Niğde University Journal of Physical Education And Sport Sciences, 10 (1): 51-58.
- Efe, M. (2001). “Yazılı Basında Futbol Fanatizmi”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor A.B.D., Malatya.
- Eisenberg, N.; Holmgren, AR. & Fabes, AR. (1998). “The Relation of Children’s Situational Empathy-Related Emotions to Dispositional Prosocial Behavior”, International Journal of Behavioral Development, 22(1): 169-193.
- Erdem, S. (2000). “Fanatik Olmamak”, İstanbul Üniversitesi Spor Dergisi, (3): 7.
- Erkuş, A. & Yakupoğlu, S.(2001). ‘’Spor Ortamında Empati Ölçeği (Sem) Geliştirme Çalışması’’, Hacettepe Spor Bilimleri Dergisi, 12 (1): 22 -31.
- Hoffman, ML. (1990). ‘’The Contribution of Empathy to Justice and Moral Judgment, In: Esinberg
- N, Strayer J. (Editors), Empathy and Its Development, Cambridge University Press, New York.
- İkizler, H.C.(2000). Sporda Sosyal Bilimler, Alfa Basım Dağıtım, İstanbul.
- Kasatura, İ.(1998). ‘’Okul Başarısından Hayat Başarısına Başarıyı Yaratan Ya da Engelleyen Etmenler’’, Altın Kitapları, İstanbul.
- Küçükkaragöz, H.; Akay, Y. & Canbulat T. (2011). ‘’Bir Grup İlköğretim Öğrencisinin Bazı PsikoSosyal Değişkenlere Göre Empatik Beceri Düzeyleri’’, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2), 88-100.
- Mutlu, TO.; Şentürk, HE. & Zorba, E. (2014). ‘’Üniversite Öğrencisi Tenisçilerde Empatik Eğilim ve İletişim Becerisi’’, International Journal of Science Culture and Sport,: 129-137.
- Özbaydar, S. (1983). ‘’İnsan Davranışının Sınırları ve Spor Psikolojisi’’, Altın Kitaplar Yayınevi, İstanbul.
- Özcan, H.(2012). ‘’Hemşirelerin Empatik Eğilim ve Empatik Becerileri: Gümüşhane Örneği’’, Yüksek Lisans Tezi, Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimler Enstitüsü, Gümüşhane.
- Öztürk Kuter, F. (1997). “Üniversite Gençliğinin Futbolda Takım Tutma Durumlarının Karşılaştırılması”, 1. Uluslararası Spor Psikolojisi Sempozyumu, 51, Mersin.
- Öztürk, F.; Koparan, Ş.; Haşıl, N.; Efe, M. & Özkaya, G. (2004). “Antrenör ve Hakemlerin Empati Durumlarının Araştırılması”, Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(1):19-25.
- Rogers, CR. (1983). “Empatik Olmak Değeri Anlaşılmamış Bir Varoluş Şeklidir”, Akkoyun F. (Çev). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 16(1): 103-121.
- Sevimligül, A. (2002). ‘’Hemşirelerin Empatik Eğilim ve Empatik Beceri Düzeylerinin İncelenmesi’’, Yüksek Lisans Tezi, Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Sivas.
- Ünal, C. (1972). ‘’İnsanları Anlama Kabiliyeti’’, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5: 3-4.
EXAMINING OF THE EMPHATIC TENDENCY LEVELS OF AMATEUR SOCCER PLAYERS IN TERMS OF SOME VARIABLES Sample of Adıyaman Province
Yıl 2018,
Cilt: 4 Sayı: 14, 691 - 696, 01.08.2018
Hande İnan
,
Mehmet Kartal
Öz
In this study, it was aimed to investigate the empathic tendency levels of soccer players in Adıyaman I. Amateur Cluster Soccer League in terms of different variables. The sample group of the study consisted of 120 soccer players from three different amateur soccer teams in Adıyaman I. Amateur Soccer League in 2017-2018 season. As a data collection tool, the ‘’Personal Information Form’’ developed by the researcher and ‘’Empathy Scale in The Sports Situations’’ developed by Erkuş and Yakupoğlu 2001 were applied to determine the empathic skill levels of the soccer players. In the statistical analysis of the data; One-way ANOVA and T-test statistical methods were used According to the findings obtained in the study, it was determined that there was no significant difference between age and sports license year variables and the empathic tendency levels of the soccer players in the Adıyaman In addition, it was concluded that there was a significant difference between the empathic tendency levels of the players and the number of siblings and their educational status.
Kaynakça
- Açıkada, C. & Ergen, E. (1990). Bilim ve Spor, Tek Ofset Matbaacılık, Ankara.
- Adler, A.(1993). Psikolojik Aktivite, Çev: Belkıs Çorakçı, Say Yayınları, İstanbul.
- Arpacı, P, & Özmen D. (2014). ‘’Hemşirelik Öğrencilerinin Özgecilik ve Empatik Eğilim Düzeyleri ve Aralarındaki İlişki’’, Hemşirelikte Eğitim Ve Araştırma Dergisi, 11 (3): 51-57.
- Bayam, G.; Simsek EU. & Dilbaz N. (1995). ‘’Üç Farklı Meslek Grubunda Empatik Beceri Düzeylerinin Karşılaştırılması’’, Kriz Dergisi, 3(1-2): 182-184.
- Doğan, İ. (1999). “Türk Futbolunda Potansiyel İstanbul Ruhu ve Şiddet”, Düşünen Siyaset Aylık Futbol Dergisi: 73.
- Dökmen, Ü. (2008). İletişim Çatışmaları ve Empati, Remzi Kitabevi, İstanbul.
- Dökmen, Ü. (2006). İletişim Çatışmaları ve Empati, 35. Baskı, Sistem Yayıncılık, Ankara.
- Olcay Karabulut, E. & Pulur, A. (2016). ‘’Üst Düzey Çim Hokeyi Sporcularının Empatik Eğilim Düzeylerinin Farklı Değişkenler Bakımından İncelenmesi’’, Niğde University Journal of Physical Education And Sport Sciences, 10 (1): 51-58.
- Efe, M. (2001). “Yazılı Basında Futbol Fanatizmi”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor A.B.D., Malatya.
- Eisenberg, N.; Holmgren, AR. & Fabes, AR. (1998). “The Relation of Children’s Situational Empathy-Related Emotions to Dispositional Prosocial Behavior”, International Journal of Behavioral Development, 22(1): 169-193.
- Erdem, S. (2000). “Fanatik Olmamak”, İstanbul Üniversitesi Spor Dergisi, (3): 7.
- Erkuş, A. & Yakupoğlu, S.(2001). ‘’Spor Ortamında Empati Ölçeği (Sem) Geliştirme Çalışması’’, Hacettepe Spor Bilimleri Dergisi, 12 (1): 22 -31.
- Hoffman, ML. (1990). ‘’The Contribution of Empathy to Justice and Moral Judgment, In: Esinberg
- N, Strayer J. (Editors), Empathy and Its Development, Cambridge University Press, New York.
- İkizler, H.C.(2000). Sporda Sosyal Bilimler, Alfa Basım Dağıtım, İstanbul.
- Kasatura, İ.(1998). ‘’Okul Başarısından Hayat Başarısına Başarıyı Yaratan Ya da Engelleyen Etmenler’’, Altın Kitapları, İstanbul.
- Küçükkaragöz, H.; Akay, Y. & Canbulat T. (2011). ‘’Bir Grup İlköğretim Öğrencisinin Bazı PsikoSosyal Değişkenlere Göre Empatik Beceri Düzeyleri’’, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2), 88-100.
- Mutlu, TO.; Şentürk, HE. & Zorba, E. (2014). ‘’Üniversite Öğrencisi Tenisçilerde Empatik Eğilim ve İletişim Becerisi’’, International Journal of Science Culture and Sport,: 129-137.
- Özbaydar, S. (1983). ‘’İnsan Davranışının Sınırları ve Spor Psikolojisi’’, Altın Kitaplar Yayınevi, İstanbul.
- Özcan, H.(2012). ‘’Hemşirelerin Empatik Eğilim ve Empatik Becerileri: Gümüşhane Örneği’’, Yüksek Lisans Tezi, Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimler Enstitüsü, Gümüşhane.
- Öztürk Kuter, F. (1997). “Üniversite Gençliğinin Futbolda Takım Tutma Durumlarının Karşılaştırılması”, 1. Uluslararası Spor Psikolojisi Sempozyumu, 51, Mersin.
- Öztürk, F.; Koparan, Ş.; Haşıl, N.; Efe, M. & Özkaya, G. (2004). “Antrenör ve Hakemlerin Empati Durumlarının Araştırılması”, Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(1):19-25.
- Rogers, CR. (1983). “Empatik Olmak Değeri Anlaşılmamış Bir Varoluş Şeklidir”, Akkoyun F. (Çev). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 16(1): 103-121.
- Sevimligül, A. (2002). ‘’Hemşirelerin Empatik Eğilim ve Empatik Beceri Düzeylerinin İncelenmesi’’, Yüksek Lisans Tezi, Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Sivas.
- Ünal, C. (1972). ‘’İnsanları Anlama Kabiliyeti’’, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5: 3-4.