The subject of our study is the XIX YY. These are epistemological developments regarding the source problem in the Ja'fari fiqh method. Therefore, it deals with the mentality of evidence of the al-Anṣārī School, which restructured the secta-rian fiqh and methodology. Namely, the Ja'fari sect, which is the practical sect of a significant Muslim population in history and today and is still in force at the official legal level in the Islamic Republic of Iran. In the 19th century, the fiqh method of this sect was restructured and strengthened by Murtaḍā (Murtazā) al-Anṣārī (d. 1281/1864) in accordance with the main character. The solid foundati-ons that al-Anṣārī laid out for the science of usul, especially the subject of eviden-ce, were generally adopted by the scholars who grew up in the scientific field she created, thanks to her absolute authority, and were strengthened with new ar-rangements and contributions. Thus, it became the dominant understanding in the sect's method. As a result, it is necessary to take into consideration the arrest of the al-Anṣārī school, which is the dominant methodological approach of the Ja'fari sect, by the scientific circles, which is an unignorable fact regarding Isla-mic law, and the treatment of evidence. As a result of our study based on this idea, it is concluded that the school, by taking advantage of the previous knowledge, transformed the Ja'fari method at the level of method, concepts, theories and issues on the basis of the method of inquiry and rational principles originating from logic and philosophy, and developed a unique mentality of evi-dence for it, and in this respect, re-founded the hypothetical evidence and It has been concluded that it has opened a wide field of fiqh by systematizing the practi-ce. It has also been observed that she does all these in a manner consistent with the main character of the sect.
Çalışmamız XIX. Yy. Caʻferî fıkıh usûlünde kaynak sorununa dair epistemolojik gelişmeleri, dolayısıyla mezhep fıkıh ve usûlünü yeniden yapılandıran Ensârî Ekolü’nün delil anlayışını konu edinmektedir. Şöyle ki tarihte ve günümüzde önemli bir Müslüman nüfusun amelî mezhebi olan ve halen İran İslam Cumhuriyeti Devleti’nde resmi hukuk düzeyinde yürürlükte olan Caʻferî mezhebinin fıkıh usûlü XIX. Yy. yaşayan Murtazâ al-Ensârî (öl. 1281/1864) tarafından ana karakterine uygun bir tarzda yeniden yapılandırmış ve güçlendirmiştir. Ensârî’nin deliller konusu başta olmak üzere usûl ilmine yönelik ortaya koyduğu sağlam temeller, yine onun merciʻ-i mutlak konumu sayesinde oluşturduğu ilmî havzada yetişen âlimler tarafından genel hatlarıyla benimsenmiş ve yeni düzenleme ve katkılarla tahkim edilerek mezhep usûl anlayışına hâkim kılınmıştır. Neticede İslam hukuku açısından göz ardı edilemez bir olgu olan Caʻferî mezhebinin hâkim usûl anlayışı olan Ensârî ekolünün ilmî çevreler tarafından tanınması ve fıkıh usûlü ilminin esas konusu sayılan deliller hakkındaki yaklaşımlarının bilinmesi önem arz etmektedir. Bu düşünceden hareketle yapılan çalışmamızın neticesinde ekolün kendilerinden önceki birikimden yararlanarak mantık ve felsefe kökenli tahkik yöntemi ve aklî ilkeler temelinde Caʻferî usûlünü metot, kavramlar, teoriler ve meseleler düzeyinde dönüştürdüğü ve ona özgün bir delil anlayışı geliştirdiği, bu minvalde zannî delilleri yeniden temellendirdiği ve usûl-i ameliyyeyi sistemleştirerek fıkha geniş bir alan açtığı ve bütün bunları mezhebin ana karakterine uygun bir tarzda yaptığı kanaatine varılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İslam Hukuku |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 23 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 23 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 21 |