The humanity has witnessed interstate wars, treaties and crises. As in the past, countries continue to face wars and invasions in the 21st century. The last example of these conflicts is the transformation of the ongoing crises since 2014 into a war between Ukraine and Russia. These developments between the two countries have dimensions that concern many fields from politics to international relations and from sociology to psychology. Wars in a century in which communication technologies affect every aspect of social life can be closely related to the field of communication studies. Warring countries use various communication methods and techniques in order to announce their righteousness to the world and to keep their psychological superiority during the war. The power of mass media to spread propaganda and manage perception has become an important part of war strategies. Countries intensively use traditional media channels and new media platforms in the process of giving a message to their own people, to the target country and to the entire world. In this study, the communication activities of Ukraine and Russia, which are the protagonists of the war, are discussed in the context of social media prevalence. Concepts such as digital diplomacy conceptualized with new communication technologies, as well as propaganda and perception management are evaluated within the framework of social media posts. In this context, Russian and Ukrainian embassies in Turkey’s posts on their official Twitter accounts during the war are scrutinized. Qualitative research method was preferred as the method in the study. The data obtained through the socialbearing.com web site were analysed with the discourse analysis technique. According to the research findings, it has been concluded that Ukraine has achieved a more successful process in both perception management and digital diplomacy.
Perception Management Digital Diplomacy Propaganda Russia-Ukraine War Social Media
İnsanlık tarihi çeşitli savaşlar, antlaşmalar ve krizlerle doludur. Geçmişte olduğu gibi 21. yüzyılda da ülkeler savaşlarla, işgallerle karşı karşıya kalmaya devam etmektedir. Bunların son örneği ise 2014 yılından beri süregelen çatışmaların Ukrayna ve Rusya arasında bir savaşa dönüşmesidir. Böylece savaş başta uluslararası ilişkiler olmak üzere birçok alanın gündemi haline gelmiştir. Bu alanlardan biri de iletişim bilimleridir. Bu çalışmada Rusya ve Ukrayna arasında gerçekleşen savaşın sosyal medyadaki yansımaları dijital diplomasi ve algı yönetimi bağlamında ele alınmıştır. 21. yüzyılda iletişim süreçlerinin temel aktörü olan sosyal medya, algı yönetme ve propaganda faaliyetleri açısından oldukça önemli bir ortam haline gelmiştir. Sosyal medyanın bu özelliğiyle devletler ve hükümetler için vazgeçilmez bir araç haline gelmiştir. Özellikle dijital diplomasi olarak adlandırılan diplomasinin yeni boyutunun bu bağlamda ortaya çıktığı söylenebilir. Bu çerçeveden yola çıkarak bütün ülkelerin gündemini oluşturan Rusya-Ukrayna Savaşı’nın Türkiye’ye yansımaları sosyal medya içerikleri üzerinden analiz edilmiştir. Bu içerikler Rusya ve Ukrayna’nın Türkiye’de bulunan elçilikleri vasıtasıyla yapmış oldukları Twitter paylaşımlarından oluşmaktadır. Bu paylaşımlar socialbearing.com adlı site aracılığıyla elde edilmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden söylem analizi tekniği kullanılmış ve van Dijk’ ın eleştirel söylem analizi esas alınmıştır. Bu noktada sosyal medya hesaplarının takipçi sayıları ve almış oldukları etkileşim dikkate alınmıştır. Elde edilen veriler dijital diplomasi ve algı yönetimi gibi kavramlar bağlamında değerlendirilmiştir. Araştırma bulgularına göre hem algı yönetimi hem de dijital diplomasi konusunda Ukrayna’nın daha başarılı bir süreç gerçekleştirdiği sonucuna ulaşılmıştır.
Algı Yönetimi Dijital Diplomasi Propaganda Rusya-Ukrayna Savaşı Sosyal Medya
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 1 Kasım 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 9 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.