BibTex RIS Kaynak Göster

Bağlanma Boyutları ,Sınıf Yönetimi Profilleri ve Öğretmen-Aile Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi1

Yıl 2016, Cilt: 15 Sayı: 3, 0 - 0, 01.06.2016
https://doi.org/10.17051/io.2016.41090

Öz

Bu araştırmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin bağlanma boyutları ile sınıf yönetimi profilleri ve annelerin öğretmenle olan ilişkilerine bakış açıları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. 230 okul öncesi öğretmeni ve bu öğretmenlerin sınıflarında çocuğu bulunan 230 anneyle gerçekleştirilen çalışmada Kişisel Bilgi Formu, Yakın İlişkiler Envanteri II, Sınıf Yönetimi Profilleri Anketi, Aile Öğretmen İletişim ve İşbirliği Ölçeği (AÖİİÖ) Ölçeği kullanılmıştır Araştırma sonuçlarına göre öğretmenlere ait bağlanma kaygısının sınıf yönetiminde tükenmiş; bağlanma kaçınmasının ise ilgili sınıf yönetimi profili ile anlamlı ve pozitif bir ilişkisi olduğu bulunmuştur. Öğretmenlerin bağlanma kaygısı ile annelerin ailelerle kurulan iletişim ve işbirliğine ilişkin öğretmen algılarından beklentiler, işbirliği ve katılım boyutları arasında negatif ilişkileri olduğu görülürken; öğretmenlerin bağlanma kaçınmasına yönelik herhangi bir ilişki bulunmamıştır. Hoşgörülü dışındaki diğer sınıf yönetimi profilleri ile annelerin öğretmenle olan ilişkilerine bakış açıları arasında pozitif ilişki bulunmuştur. Elde edilen bulgular literatür ışığında tartışılmıştır.

Kaynakça

  • Acer, D., ve Akgün, E. (2010). Determining attachment styles of the pre-school teacher candidates. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 1426–1431.
  • Ainsworth, M., S., Blehar, M. C., Waters, E., and Wall, 5. (1978). Patterns of attachment: Apsychological study of the Strange Situation. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Akman, B., Taşkın, N., v. Kastamonu Veziroğlu, M. (2010). A study on classroom management profiles of preschool teachers. Canada International Conference on Education Canada 26-28 Nisan, 2010, [Çevrim-içi http://radar.gsa.ac.uk/2504/1/CICE-2010_Proceedings.pdf ], Erişim Tarihi: 24 Nisan 2014.
  • Akman, B. ve Umay, A.(2007). Öğretmenlerinin sınıf yönetimi profillerine yönelik bir ölçek uyarlama çalışması, [Çevrim-içi http://www.egitim.hacettepe.edu.tr/belge/UOYPSS1_BildiriKitabi.pdf] Erişim Tarihi: 10 Nisan 2013.
  • Ata, S. (2010). Okul öncesi öğretmenlerinin bağlanma stilleri, duygusal zeka düzeyleri ve empati eğilimlerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Muğla Üniversitesi, Muğla.
  • Atabey, D.ve Tezel-Şahin, F. (2009). Okul Öncesi Eğitim Öğretmenlerinin Demografik Özelliklerine Göre Ailelerle Olan İletişim ve İşbirliğine Bakış Açılarının İncelenmesi TSA, 13, 9-28
  • Barsade, S.G., Ramarajan, L., and Westen, D. (2009). Implicit affect in organizations. Research in Organizational Behavior, 29, 135-162.
  • Bartholomew, K., and Horowitz, L. (1991). Attachment styles among young adults: A test of afour-category model. Journal of Personality and Social Psychology, 61, 226-244.
  • Barton, P. E. and Coley, R. J. (2007). The Family: America's Smallest School. Princeton, NJ: Educational Testing Services.
  • Boatwright, K. J., Lopez, F. G., Sauer, E. M., VanDerWege, A., and
  • Huber, D. M. (2010). The influence of adult attachment styles on workers’ preferences for relational leadership behaviors, The Psychologist-Manager Journal, 13(1), 1-14.
  • Bowlby, J. (I980). Attachment and loss: Loss, sadness and depression. New York:Basic Books.
  • Bowlby, J. (1969/1982). Attachment and loss: Vol. 1. Attachment (2nd ed.). New York: Basic Books (Original work published).
  • Brennan, K. A., Clark, C. L., and Shaver, P. R. (1998). Self-report measurement of adult attachment: An integrative overview. In J. A.
  • Simpson and W. S. Rholes (Eds.), Attachment theory and close relationships (pp. 46–76). New York: Guilford
  • Brennan, K. A., and Shaver, P. R. (1995). Dimensions ofadult attachment, affect regulation, and romantic relationship functioning. Personality and Social Psychology Bulletin, 21(3), 267–283.
  • Burrell, L., E. McFarlane, S.D. Tandon, L. Fuddy, P. Leaf, and A.K.
  • Duggan. (2009). Home Visitor Relationship Security: Association with Perceptions of Work, Satisfaction and Turnover Journal of Human Behavior in the Social Environment 19, 592-610
  • Cohen, M. X., and Shaver, P. R. (2004). Avoidant attachment and hemispheric lateralisation of the processing of attachment- and emotion-related words. Cognition and Emotion, 18(6), 99-813.
  • Collins, N.L., Guichard, A.C., Ford, M.B., and Feeney, B.C. (2004).Working models of attachment: New developments and emergingthemes. In W.S. Rholes and J.A. Simpson (Eds.), Adult attachment: Theory, research, and clinical implications. 196–239. NewYork: Guilford Press.
  • Collins, N. L., and Read, S. J. (1990).Adult attachment, working models, and relationship qualityin dating couples. Journal of Personality and Social Psychology, 58, 644–663.
  • Connor, C. M., Son, S. H., Hindman, A., and Morrison, F. J. (2005). Teacher qualifications, classroom practices, and family characteristics: Complex effects on first-graders' vocabulary and early reading outcomes. Journal of School Psychology, 43, 343–375.
  • Cunningham, A. E., Zibulsky, J., Stanovich, Z. E., and Stanovich, P.J. (2009). How teachers would spend their time teaching language arts: The mismatch between self-reported and best practices. Journal of Learning Disabilities, 42(5), 418-430.
  • Davidovitz, R., Mikulincer, M., Shaver, P. R., Ijzak, R., and Popper, M. (2007). Leaders as attachment figures: Their attachment orientations predict leadership-related mental representations and followers’ performance and mental health. Journal of Personality and Social Psychology, 93, 632-650.
  • Denizel-Güven, E. ve Cevher, F. N. (2005). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 18, 1-22.
  • Dilmaç, O. (2009). Görsel sanatlar öğretmenlerinin sınıf yönetimi yaklaşımları ve karşılaştıkları sorunlar üzerine bir araştırma (Erzurum ili örneği) I Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongre 1-3 Mayıs 2009. Çanakkale [Çevrim-içi: http://www.eab.org.tr/eab/2009/pdf/17.pdf] Erişim Tarihi: 3 Kasım 2013.
  • Evertson C. M., and Weinstein, C. (2006). Classroom management as a field of inquiry. In C. M. Evertson and C. Weinstein (Eds.). Handbook of Classroom Management: Research, practice, and contemporary issues, 3-15. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  • Feeney, J. A., and Noller, P. (1990). Attachment style as a predictor of adult romantic relationships. Journal of Personality and Social Psychology, 58, 281- 291
  • Fraley, R. C., and Shaver, P. R. (2000). Adult romantic attachment: Theoretical developments, emerging controversies, and unanswered questions. Review of General Psychology, 4, 132-154.
  • Fraley, R.C., Waller, N.G., and Brennan, K.A. (2000). An item response theory analysis of self-report measures of adult attachment. Journal of Personality and Social Psychology, 78, 350-365.
  • Fukkink, R. G., and Lont, A. (2007). Does training matter? A meta-analysis and review of caregiver training studies. Early Childhood Research Quarterly, 22, 294-311.
  • Geller, D., and P. Bamberger (2009). Bringing attachment and anxiety to the job: attachment style and instrumental helping behavior among co-workers. Human Relations 62 ,803-827.
  • Gibson, J. B. (2010). Attachment styles predict workplace behavior, [Çevrim-içi: http://www.jfponline.com/fileadmin/content_pdf/cpn/archive_pdf/vol38iss6/70258_main.pdf] Erişim Tarihi: 1 Nisan 2014.
  • Gold, Y., and Bachelor, P. (2001). Signs of burnout are evident for practice teachers during the teacher training period. Education, 108(4), 546-555.
  • Hamre, B. K., and Pianta, R. C. (2001). Early teacher-child relationships
  • and the trajectory of children's school outcomes through eighth grade. Child Development, 72(2), 625-638.
  • Hamre, B. K., and Pianta, R. C. (2004). Self-reported depression in nonfamilial caregivers: Prevalence and associations with caregiver behavior in child-care settings. Early Childhood Research Quarterly, 19(2), 297-318.
  • Hardy, G. E., and Barkham, M. (1994). The relationship between interpersonal attachment styles and work difficulties. Human Relations, 47, 263–281.
  • Harms, P. D. (2011). Adult attachment styles in the workplace. Human Resource Management Review, 21, 285-296.
  • Hazan, C., and Shaver, P. R. (1987). Romantic love conceptualized as an attachment process. Journal of Personality and Social Psychology, 52, 511-524.
  • Hazan, C., and Shaver, P.R. (1990). Love and work: an attachment-theoretical perspective. Journal of Personality and Social Psychology, 59(2), 270-280.
  • Hazan, C., and Shaver, P.R. (1994). Attachment as an organizational framework for research on close relationships. Psychological Inquiry, 5, 1–22.
  • Hamre, B. K., and Pianta, R. C. (2001). Early teacher–child relationships and the trajectory of children’s school outcomes through eighth grade. Child Development, 72, 625–638.
  • Kesner, J. E. (2000). Teacher characteristics and the quality of child–teacher relationships. Journal of School Psychology, 38(2), 133–149.
  • Kirkpatrick, L. A., and Davis, K. E. (1994). Attachment style, gender, and relationship stability: A longitudinal analysis. Journal of Personality and Social Psychology, 66, 506–512.
  • Li, T. and Fung, HH. (2014) How avoidant attachment influences subjective well-being: an investigation about the age and gender differences. Aging Ment Health,18(1), 4-10
  • Li-Grining, C., Raver, C. C., Champion, K., Sardin, L., Metzger, M., andJones, S. M. (2010). Understanding and improving classroom emotional climate in the “real world”: The role of teachers’ psychosocial stressors. Early Education and Development, 21, 65–94.
  • Mansfield, C. F., and Volet, S. E. (2010) Developing beliefs about classroom motivation: Journeys of preservice teachers. Teaching and Teacher Education, 26(7), 1404-1415.
  • Marzano, R. J. (2011). Thought experiments in the classroom. Educational Leadership, 69(3), 82–83.
  • Mayseless, O. (2010). Attachment and the leader-follower relationship.
  • Journal of Social and Personal Relationships, 27, 271-280.
  • Mayseless, O.,and Popper, M. (2007). Reliance on leaders and social institutions: An attachment perspective. Attachment and Human Development, 9, 73–93.
  • Merrett, F. and Wheldall, K. (1993). How do teachers learn to manage classroom behavior? A study of teachers’ opinions about their initial training with special reference to classroom behavior management. Educational Studies, 19(1), 91-107.
  • Mikulincer, M., and Shaver, P. R. (2007). Attachment in adulthood: Structure, dynamics, and change. New York, NY: Guilford Press.
  • Morris-Rothschild, B., and Brassard, M. R. (2006). Teachers' conflict managment styles: The role of attachment styles and classroom managment efficacy. Journal of School Psychology, 44(2), 105-121.
  • Özdemir, Y. (2007). The role of classroom management efficacy in predicting teacher burnout. International Journal of Social Sciences, 2(4), 257-263
  • Pianta, R. C., Hamre, B. K., and Allen, J. P. (2012). Teacher-student relationships and engagement: Conceptualizing, measuring, and improving the capacity of classroom interactions. In S. L. Christenson, A.
  • L. Reschly, and C. Wylie (Eds.), Handbook of research on student engagement, 365-386. Dordrecht, Netherlands: Springer.
  • Pianta, R.C., and Steinberg, M. (1992). Teacher-child relationships and the process of adjusting to school. In R.C. Pianta (Ed.), Beyond the parent:The role of other adults in children’s lives. New Directions for Child Development, 57, 61-80.
  • Pines, A. M. (2004). Adult attachment styles and burnout, Work and Stress, 18(1), 66-80
  • Popper, M. (2004). Leadership as relationship. Journal for the Theory of Social Behavior, 34, 107 – 125.
  • Richards, D. A., and Schat, A. C. H. (2011). Attachment at (not to) work: Applying attachment theory to explain individual behavior in organizations. Journal of Applied Psychology, 96(1), 169-182.
  • Ritter, J. T., and Hancock, D. R. (2007). Exploring the relationship between certification sources, experience levels, and classroom management orientations of classroom teachers. Teaching and Teacher Education, 23(6), 145-159.
  • Ronen, S., and Mikulincer, M. (2009). Attachment orientations and job burnout: the mediating role of team cohesion and organizational fairness. Journal of Social and Personal Relationships, 26, 549-567.
  • Ronen, S., and Mikulincer, M. (2012). Predicting employees' satisfaction and burnout from managers' attachment and caregiving orientations. European Journal of Work and Organizational Psychology, 21, 828-849.
  • Ronen, S., and Baldwin, M. W. (2009) Hypersensitivity to social rejection and perceived stress as mediators between attachment anxiety and future burnout .Applied Psychology: An International Review, 58, 1-24.
  • Rosas, C., and West, M. (2009). Teachers’ beliefs about classroom management: Pre-service and inservice teachers’ beliefs about classroom management. International Journal of Applied Educational Studies, 5(1), 54-6.
  • Riley, P. (2009). An adult attachment perspective on the student-teacher
  • relationship and classroom management difficulties. Teaching and Teacher Education, 25(5), 626-635.
  • Searle, B., and Meara, N.M. (1999). Affective dimensions of attachment styles: Exploring self-reported attachment style, gender, and emotional experience among college students. Journal of Counseling Psychology, 46(2) 147-158.
  • Selçuk, E., Günaydın, G., Sümer, N. ve Uysal, A. (2005). Yetişkin bağlanma boyutları için yeni bir ölçüm: Yakın ilişkilerde yaşantılar envanteri-II’nin Türk örnekleminde psikometrik açıdan değerlendirilmesi. Türk Psikoloji Yazıları, 8, 1-11.
  • Sheldon, S.B., and Epstein, J.L. (2005). Involvement counts: Family and community partnerships and mathematics achievement. The Journal of Educational Research, 98, 4, 196-206.
  • Shonkoff, J. P., and Phillips, D. A. (2000). From neurons to neighborhoods: The science of early childhood development. Washington, DC: National Academy Press.
  • Simpson, J. A. (1990). Influence of attachment styles on romantic relationships. Journal of Personality and Social Psychology, 59, 971–980.
  • Sümer, N. (2006). Yetişkin bağlanma ölçeklerinin kategoriler ve boyutlar düzeyinde karşılaştırılması, Türk Psikoloji Dergisi, 21(57). 1-22.
  • Sümer, H. C., and Knight, P. A. (2001). How do people with different attachment styles balance work and family? A personality perspective on work-family linkage. Journal of Applied Psychology, 86, 653-663.
  • Stoughton, E. H. (2007). How will I get them to behave? : Pre service teachers reflect on classroom management. Teaching and Teacher Education, 23(7), 1024-1037.
  • Şahin, T., Ünver, N. (2005). Okulöncesi Eğitim Programlarına Aile Katılımı, Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(1): 23-30
  • Towler, A. J., and Stuhlmacher, A. F. (2013). Attachment styles, relationship satisfaction, and well-being in working women. Journal of Social Psychology, 153(3), 279-298.
  • Topor, D. R., Keane, S. P., Shelton, T. L., and Calkins, S. D. (2010). Parental involvement and student academic performance: A multiple mediational analysis. Journal of Prevention and Intervention in the Community, 38(3), 183-197.
  • Turla, A., Şahin, T. F. ve Avcı, N. (2001). Okulöncesi öğretmenlerinin fiziksel şartlar, program, yöntem, teknik, sınıf ve davranış yöntemi sorunlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, sayı:151.http://yayim.meb.gov.tr Erişim Tarihi: 12 Nisan 2014.
  • Ünal, E., Baran, G., and Bütün-Ayhan, A. (2011). Examination of the perceptions related to the importance of the institutional purposes of the teachers of the pre-school education. Theoretical Pedagogy, 4(2), 221-229.
  • Waite, L. J., and E. L. Lehrer. (2003). The benefits from marriage and religion in the United States: A comparative analysis. Population and Development Review 29(2), 255-276.
  • Waite, L. J., and Gallagher, M. (2000). The case for marriage: Why married people are happier, healthier, and better off financially. New York: Doubleday.
  • Wearden, A., Peters, I., Berry, K., Barrowclough, C., and Liversidge, T. (2008). Adult attachment, parenting experiences, and core beliefs about self and others. Personality and Individual Differences, 44, 1246-1257.
  • Wei, M., Russell, D. W., and Zakalik, R. A. (2005). Adult attachment, social self-efficacy, self-disclosure, loneliness, and subsequent depression for freshmen college students: A longitudinal study. Journal of Counseling Psychology, 52, 602-614.
  • Wright, S. L., and Perrone, K. M. (2010). An examination of the role of attachment and efficacy in life satisfaction. The Counseling Psychologist, 38, 796-823.
  • Yaman, H. ve Ungan, M. (2002). Tükenmişlik: Aile hekimliği asistan hekimleri üzerinde bir inceleme, Türk Psikoloji Dergisi, 17(4), 37-44 [Çevrim-içi: http://www.turkpsikolojidergisi.com/PDF/TPD/49/37-46.pdf] Erişim Tarihi: 3 Mart 2014.
  • Zerach, G. (2013). Compassion fatigue among residential child care workers: The role of personality resources. Residential Treatment for Children and Youth, 30, 72-91.
  • Zeller, J. J., and Pianta, R. C. (2004). Teachers’ childhood attachments and teacher–student relationships. Unpublished manuscript, University of Virginia, Charlottesville.
Toplam 90 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Seda Ata

Berrin Akman

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 15 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Ata, S., & Akman, B. (2016). Bağlanma Boyutları ,Sınıf Yönetimi Profilleri ve Öğretmen-Aile Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi1. İlköğretim Online, 15(3). https://doi.org/10.17051/io.2016.41090
AMA Ata S, Akman B. Bağlanma Boyutları ,Sınıf Yönetimi Profilleri ve Öğretmen-Aile Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi1. İOO. Temmuz 2016;15(3). doi:10.17051/io.2016.41090
Chicago Ata, Seda, ve Berrin Akman. “Bağlanma Boyutları ,Sınıf Yönetimi Profilleri Ve Öğretmen-Aile Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi1”. İlköğretim Online 15, sy. 3 (Temmuz 2016). https://doi.org/10.17051/io.2016.41090.
EndNote Ata S, Akman B (01 Temmuz 2016) Bağlanma Boyutları ,Sınıf Yönetimi Profilleri ve Öğretmen-Aile Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi1. İlköğretim Online 15 3
IEEE S. Ata ve B. Akman, “Bağlanma Boyutları ,Sınıf Yönetimi Profilleri ve Öğretmen-Aile Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi1”, İOO, c. 15, sy. 3, 2016, doi: 10.17051/io.2016.41090.
ISNAD Ata, Seda - Akman, Berrin. “Bağlanma Boyutları ,Sınıf Yönetimi Profilleri Ve Öğretmen-Aile Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi1”. İlköğretim Online 15/3 (Temmuz 2016). https://doi.org/10.17051/io.2016.41090.
JAMA Ata S, Akman B. Bağlanma Boyutları ,Sınıf Yönetimi Profilleri ve Öğretmen-Aile Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi1. İOO. 2016;15. doi:10.17051/io.2016.41090.
MLA Ata, Seda ve Berrin Akman. “Bağlanma Boyutları ,Sınıf Yönetimi Profilleri Ve Öğretmen-Aile Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi1”. İlköğretim Online, c. 15, sy. 3, 2016, doi:10.17051/io.2016.41090.
Vancouver Ata S, Akman B. Bağlanma Boyutları ,Sınıf Yönetimi Profilleri ve Öğretmen-Aile Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi1. İOO. 2016;15(3).