BibTex RIS Kaynak Göster

8.Sınıf Doğal Süreçler Ünitesi İçin Hazırlanan BDÖ Yazılımı ve Akademik Başarıya Etkisi

Yıl 2016, Cilt: 15 Sayı: 1, 0 - 0, 01.01.2016
https://doi.org/10.17051/io.2016.11845

Öz

Bu araştırmada, 8.sınıf “Doğal Süreçler” ünitesinin öğretimi için web tabanlı Bilgisayar Destekli Öğretim (BDÖ) yazılımı geliştirilmiş, geliştirilen yazılımın web tabanlı öğrenme ortamları açısından standartlara uygunluğu değerlendirilmiş ve sonrasında yazılımın öğrencilerin akademik başarı düzeylerine etkisi araştırılmıştır. Uygulamada, kontrol gruplu öntest-sontest yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu iki ayrı devlet ortaokulundan çalışmaya katılan, toplam 66, 8.sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda, kullanılan BDÖ yazılımının hem öğretmenlerin hem de öğrencilerin ilgisini çektiği ve 8.sınıf “Doğal Süreçler” ünitesinin öğretiminde akademik başarının gelişimine olumlu yönde katkısı olduğu, kontrol grubunun akademik başarı gelişiminde ise herhangi bir değişim yaşanmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Advanced Distributed Learning (ADL). (2011, September 12). “Choosing authoring tools v.6.1”. [Online] Retrieved on 15-March-2012, at URL: http://www.adlnet.gov/wp-content/uploads/2011/07/choosing-authoring-tools.pdf.
  • Akbulut, Y. (2010). Sosyal bilimlerde SPSS uygulamaları: Sık kullanılan istatistiksel analizler ve açıklamalı SPSS çözümleri. İstanbul: İdeal Kültür & Yayıncılık.
  • Akcay, H., Tuysuz, C., & Feyzioglu, B. (2003). Bilgisayar destekli fen bilgisi oğretiminin oğrenci basarısına ve tutumuna etkisine bir ornek: mol kavramı ve avogadro sayısı. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(2).
  • Alessi, S.M., ve Trollip, S.R. (2001). Multimedia for Learning: Methods and Development (3rd ed.). Boston, MA: Allyn & Bacon, Inc. ISBN-13: 9780205276912.
  • Anderson T. & Garrison, D.R. (1998). Learning in a Networked World: New Roles and Responsibilties. In C. Gibson (Ed). Distance Learners in Higher Education: Institutional responses for quality outcomes. Madison, Wi.: Atwood.
  • Aytaç. T. (2008). Eğitim yazılımlarının değerlendirilmesi sürecine yönelik bir uygulama çalışması. In E. Altun, M.M. İnceoğlu ve A. Ateş (Eds.), İkinci Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu Bildiriler Kitabı (s. 450-457), Ankara:Pegem Akademi.
  • Ayvacı, H.Ş., Ürey, M., Bebek, G. & Bülbül, S. (2015). Öğretim Yazılımlarının Önemi ve Uygulanabilirliğine İişkin Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Görüşleri. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 4(1), 19-26.
  • Ayvacı, H. Ş., Bakırcı, H. ve Başak, M. H. (2014). Fatih projesinin uygulama sürecinde ortaya çıkan sorunların idareciler, öğretmenler ve öğrenciler tarafından değerlendirilmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 20–46.
  • Barretto, S.F.A., Piazzalunga, R., Ribeiro, V.G., Dalla, M.B.C. and Filho, R.M.L.(2003). Combining interactivity and improved layout while creating educational software for the Web. Computers and Education, 40, 271–284.
  • Yazar & İmalı, B. (2013). What are teachers' opinions about including topics of natural events and their risks in primary curriculum in Kocaeli (Turkey)? Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 14(1)
  • Yazar, İmalı, B. & Bozkurt, E., (2011) Earthquake training is gaining importance: the views of 4th and 5th year students on Earthquake. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 2305–2313. ISSN 1877-0428, http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.04.098.
  • Yazar, Oğuz-Ünver, A. & Çakın, O. (2011). Teachers views on the topic of disaster education at the field on elementary science and technology curriculum. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 5(1), 24-42.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı istatistik, araştırma deseni spss uygulamaları ve yorum (12.Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çetin, O. ve Günay, Y., (2010). Fen eğitiminde web tabanlı öğretimin öğrencilerin akademik başarılarına ve tutumlarına etkisi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 19-34.
  • Yazar, Yazar, Yazar (2014). Evaluation of educational authoring tools for teachers stressing of perceived usability features. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116, 888-901.
  • Yazar & Yazar (2012). 8. sınıf doğal süreçler ünitesi için web tabanlı öğretim materyali hazırlığı: farklı alan uzmanlarının materyal hakkındaki görüşleri. e-Journal of New World Sciences Academy, 7(1), Article Number: 1C0487.
  • Diogo C, António M., & Nilza, C. (2011). Technology Enhanced Learning in Higher Education: Results from the design of a quality evaluation framework. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 29, 893-902.
  • Ercan, O., Bilen, K. & Bulut, A. (2014). The effect of web-based instruction with educational animationcont ent at sensory organs subject on students' academic achievement and attitudes. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116 (2014), 2430 – 2436
  • Gültekin, Z. (2009). Fen eğitiminde proje tabanlı öğrenme uygulamalarının öğrencilerin bilimin doğasıyla ilgili görüşlerine, bilimsel süreç becerilerine ve tutumlarına etkisi (Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Gümüş, O. (2006). İşbirliğine dayalı öğrenme yaklaşımının ilköğretim dördüncü sınıf türkçe ders hedeflerinin kazandırılması ve öğrenci başarısına etkisi (Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Güven, G. & Sülün, Y. (2012). Bilgisayar Destekli Öğretimin 8.Sınıf Fen ve Teknoloji Dersindeki Akademik Başarıya ve Öğrencilerin Derse Karşı Tutumlarına Etkisi. Journal of Turkish Science Education, 9 (1), 68-79.
  • Gökulu, A. (2013). Bilgisayar Destekli Öğretimin Etkisinin İncelenmesi ve Maddenin Tanecikli Yapısı Konusu İle İlgili Öğrencilerin Kavram Yanılgılarının Tespiti. International Journal of Social Science, 6(5), 571-585.
  • Jonassen, D. H. (1988) Instructional Design and Courseware Design. In D. H. Jonassen, (Ed.) Instructional Designs for Microcomputer Courseware, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Kara, Y. (2007). Eğlenceli eğitim yazılımının öğrenci başarısına, kavram yanılgılarına ve biyolojiye karşı tutumlarına etkisi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 129-138.
  • Karaduman, B. (2008). İlköğretim 6.sınıf Fen ve Teknoloji Dersi “Maddenin Tanecikli Yapısı” Ünitesinin Öğretiminde, Bilgisayar Destekli ve Bilgisayar Temelli Öğretim Yöntemlerinin, Akademik Başarıya ve Kalıcılığa Etkisi. (Yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Kazu, İ.Y. ve Yavuzalp, N. (2008). Teachers’ Opinions About Using Instructional Software. Education and Science, 33(150), 110-126.
  • Kert, S. B., Tekdal, M. (2008). Alanyazındaki tasarım ilkelerine uygun olarak geliştirilmiş çokluortam ders yazılımının lise düzeyi fizik öğretiminde akademik başarıya ve kalıcılığa etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(23), 120-131.
  • Keser, K. Ş. (2008). Proje tabanlı öğrenme yaklaşımının fen bilgisi dersinde başarı, tutum ve kalıcı öğrenmeye etkisi (Yüksek lisans tezi, Osmangazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Kibar, Z. (2006). İlköğretim düzeyi fen bilgisi öğretiminde yüksek etkileşimli bdö yazılımlarının öğrenci başarısına etkisi (Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Kurt, A.A., Kuzu, A., Dursun, Ö.Ö., Gülpınar, F., Gültekin, M. (2013). Evaluation of the Pilot Application Process of FATIH Project: Teachers’ Views. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 1(2),1-23.
  • M.G. Moore, M.G. (1989). Three types of interaction. The American Journal of Distance Education, 3 (2), 1–6.
  • Okur, M.G., (2007). İlköğretim matematik öğretiminde tasarlanan web destekli öğretim materyaline ilişkin öğretmen görüşleri (Yüksek lisans tezi, Osmangazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Oliver, R. (1996) Interactions in multimedia learning materials: The things that matter. In C. McBeathf & R. Atkinson (Eds.). The learning superhighway: New world? new worries? Proceedings of the third international interactive multimedia symposium, 303–308. Perth, Western Australia, 21–25 January.
  • Öğreten, B. ve Sağır, Ş.U. (2013). 4.Sınıf fen ve teknoloji dersinde interaktif öğretimin akademik başarıya ve tutuma etkisi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(7), 1-8. ISSN:1308-8971.
  • Özçelik, A. (2007). İşbirliğine dayalı öğrenmenin, fen bilgisi dersinde başarı tutum ve kalıcılığa etkisi (Yüksek lisans tezi, Osmangazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Özçelik, D. A. (1997). Test hazırlama kılavuzu (3. baskı). Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Özdener, N. ve Erdoğan, B., (2001). Bilgisayar destekli eğitimde kullanım amaçlı bir simülasyonun tasarlanması ve geliştirilmesi. Yeni Bin Yılın Başında Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu Bildiriler Kitabı (s. 235-241), Maltepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
  • Reeves, T. (1995). Reaction to Interactivity: A forgatten art. ITFORUM. ITFORUM@uga.cc.uga.edu.
  • Saka, A.Z. ve Yılmaz, M., (2005). Bilgisayar destekli fizik öğretiminde çalışma yapraklarına dayalı materyal geliştirme ve uygulama. The Turkish Online Journal of Education Technology - TOJET, 4(3), 120-131.
  • Schmid, R. F., Bernard, R. M., Borokhovski, E., Tamim, R., Abrami, P.C., Wade, C. A., Michael A. Surkes, M. A. & G. Lowerison (2009). Technology’s effect on achievement in higher education: a Stage I meta-analysis of classroom applications. Journal of Computing in High Education, 21, 95–109.
  • Seloni, R., (2005) Fen bilgisi öğretiminde oluşan kavram yanılgılarının proje tabanlı öğrenme ile giderilmesi (Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Sünbül, A. M., Gündüz, Ş. ve Yılmaz, Y. (2002). Gagne’nin öğretim etkinlikleri modeli’ne göre hazırlanmış bilgisayar destekli öğretim uygulamasının öğrencilerin erişi düzeylerine etkisi. Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 379-404.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenilirlik ve geçerlilik (1.Baskı). Ankara:Seçkin Yayınevi.
  • Şimşek, N. (1995). Bilgisayar destekli öğretimin yazılım boyutu ve yazılımlarda standart sorunu. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 28(2), 314-327. DOI: 10.1501/Egifak_0000000285.
  • Şahin, M.A. (2015). The Analysis of the Views of Teachers Related to the Functions of Teaching Materials During the Teaching-Learning Process. K.Ü. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(3), 995-1012.
  • Tanyeri, T., (2004). Fen bilgisi öğretmenlerinin web tabanlı öğretime ilişkin görüşlerinin belirlenmesi: İlköğretim 8. sınıf fen bilgisi dersi “maddedeki değişim ve enerji” ünitesinin Gagne’nin öğretim modeline göre web tabanlı öğretimi (Yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Tekin, H. (1996). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (9.Baskı). Ankara: Yargı Yayınları.
  • Tekindal, S. (2009). Okullarda ölçme ve değerlendirme yöntemleri (2. Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Tlhoaele, M., Hofman, A., Winnips, K., & Beetsma, Y. (2015). Exploring the relationship between factors that contribute to interactive engagement and academic performance. Journal of Education and Training, 2(1), 61-80.
  • Yurttepe, S. (2007). İlköğretim fen bilgisi dersinde proje tabanlı öğrenmenin öğrenci başarısına etkisi (Yüksek lisans tezi, Osmangazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
Toplam 50 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Levent Durdu

Esma Buluş Kırıkkaya

Funda Dağ

Serpil Gerdan

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 15 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Durdu, L., Buluş Kırıkkaya, E., Dağ, F., Gerdan, S. (2016). 8.Sınıf Doğal Süreçler Ünitesi İçin Hazırlanan BDÖ Yazılımı ve Akademik Başarıya Etkisi. İlköğretim Online, 15(1). https://doi.org/10.17051/io.2016.11845
AMA Durdu L, Buluş Kırıkkaya E, Dağ F, Gerdan S. 8.Sınıf Doğal Süreçler Ünitesi İçin Hazırlanan BDÖ Yazılımı ve Akademik Başarıya Etkisi. İOO. Ocak 2016;15(1). doi:10.17051/io.2016.11845
Chicago Durdu, Levent, Esma Buluş Kırıkkaya, Funda Dağ, ve Serpil Gerdan. “8.Sınıf Doğal Süreçler Ünitesi İçin Hazırlanan BDÖ Yazılımı Ve Akademik Başarıya Etkisi”. İlköğretim Online 15, sy. 1 (Ocak 2016). https://doi.org/10.17051/io.2016.11845.
EndNote Durdu L, Buluş Kırıkkaya E, Dağ F, Gerdan S (01 Ocak 2016) 8.Sınıf Doğal Süreçler Ünitesi İçin Hazırlanan BDÖ Yazılımı ve Akademik Başarıya Etkisi. İlköğretim Online 15 1
IEEE L. Durdu, E. Buluş Kırıkkaya, F. Dağ, ve S. Gerdan, “8.Sınıf Doğal Süreçler Ünitesi İçin Hazırlanan BDÖ Yazılımı ve Akademik Başarıya Etkisi”, İOO, c. 15, sy. 1, 2016, doi: 10.17051/io.2016.11845.
ISNAD Durdu, Levent vd. “8.Sınıf Doğal Süreçler Ünitesi İçin Hazırlanan BDÖ Yazılımı Ve Akademik Başarıya Etkisi”. İlköğretim Online 15/1 (Ocak 2016). https://doi.org/10.17051/io.2016.11845.
JAMA Durdu L, Buluş Kırıkkaya E, Dağ F, Gerdan S. 8.Sınıf Doğal Süreçler Ünitesi İçin Hazırlanan BDÖ Yazılımı ve Akademik Başarıya Etkisi. İOO. 2016;15. doi:10.17051/io.2016.11845.
MLA Durdu, Levent vd. “8.Sınıf Doğal Süreçler Ünitesi İçin Hazırlanan BDÖ Yazılımı Ve Akademik Başarıya Etkisi”. İlköğretim Online, c. 15, sy. 1, 2016, doi:10.17051/io.2016.11845.
Vancouver Durdu L, Buluş Kırıkkaya E, Dağ F, Gerdan S. 8.Sınıf Doğal Süreçler Ünitesi İçin Hazırlanan BDÖ Yazılımı ve Akademik Başarıya Etkisi. İOO. 2016;15(1).