BibTex RIS Kaynak Göster

Köy ve Kasabalarda Görev Yapan Öğretmenlerin Mesleğin İlk Yılında Yaşadıkları Güçlükler

Yıl 2016, Cilt: 15 Sayı: 2, 0 - 0, 01.05.2016
https://doi.org/10.17051/io.2016.55573

Öz

Bu çalışma, köy ve kasabalarda mesleğinin ilk yılını icra etmekte olan öğretmenlerin, öğretmenlik mesleğine ve sosyal çevrelerine ilişkin yaşadıkları güçlükleri ve bu güçlüklerin demografik değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediğini araştıran betimsel ilişkisel bir tarama çalışmasıdır. Çalışmanın örneklemini, kartopu örnekleme yöntemiyle saptanan Türkiye’nin çeşitli köy ve kasabalarında görev yapan toplam 210 aday öğretmen oluşturmaktadır. Elde edilen veriler, betimsel ve çıkarsamalı istatistik yöntemleriyle analiz edilmiştir. Bulgulara göre, katılımcı öğretmenler, mesleğin ilk yılında en çok iş yükü, sosyal statü ve öğretmen kimliği, amirlerle ilişkiler ve sınıf yönetimine ilişkin güçlükler yaşamaktadırlar. En az sıklıkta yaşanan güçlük ise öğrencilerle ilişkiler boyutu olmuştur. Bu güçlüklerin yaşa, cinsiyete ve görev yerine göre farklılık göstermediği; fakat katılımcıların öğretmenlik yaptığı eğitim-öğretim kademesine ve öğretmenlik alanlarına göre farklılık gösterdiği görülmüştür.

Kaynakça

  • Achinstein, B., & Barret, A. (2004). (Re)Framing classroom contexts: How new teachers and mentors view diverse learners and challenges of practice. Teachers College Record, 106 (4), 716-746.
  • Agee, J. (2004). Negotiating a teaching identity: An African American teacher’s struggle to teach in test-driven contexts. Teachers College Record, 106 (4), 747-774.
  • Athanases, S. Z., & Achinstein, B. (2003). Focusing new teachers on individual and low performing students: The centrality of formative assessment in the mentor’s repertoire of practice. Teachers College Record, 105(8), 1486-1520.
  • Avalos, B., & Aylwin, P. (2007). How young teachers experience their professional work in Chile. Teaching and Teacher Education, 23, 515-528.
  • Boyraz, A. (2007). İlköğretim okullarında görev yapan aday öğretmenlerin sınıfta karşılaştıkları disiplin sorunları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Brinton, D. & Holten, C. (1989). What novice teachers focus on: The practicum in TESL. TESOL Quarterly, 23(2), 343-350.
  • Britt, P.M. (1997). Perceptions of beginning teachers: Novice teachers reflect upon their beginning experiences. Paper presented at the Annual Meeting of the Mid-South Educational Research Association, Memphis, TN.
  • Brock, B. B., & Grady, M. L. (2006). Developing a teacher induction plan: A guide for school leaders. California, Corwin Press, Thousand Oaks.
  • Dunkin, M. J. (1990). The induction of academic staff to a university: Processes and products. Higher Education, 20(1), 47-66.
  • Erkoç, A. (2010). Aday öğretmenlerin göreve başladıklarında karşılaştıkları sorunlar. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • Fantilli, R. D., & McDougall, D. E. (2009). A study of novice teachers: Challenges and supports in the first years. Teaching and Teacher Education, 25, 814-825.
  • Foote, M. Q., Brantlinger, A., Haydar, H. N., Smith, B., & Gonzalez, L. (2011). Are we supporting teacher success: Insights from an alternative route Mathematics Teacher Certification Program for urban public schools. Education and Urban Society, 43(3), 396- 425.
  • Gilbert, L. (2005). What helps beginning teachers? Educational Leadership, May 2005, 36-39.
  • Greenlee, A. R., & Ogletree, E. J. (1993). Teachers‟ attitudes toward student discipline problems and classroom management strategies. Reports-Research Technical, Educational Research Information Centre (ERIC).
  • Grinberg, J. G. A. (2002). “I had never been exposed to teaching like that”: Progressive teacher education at Bank Street during 1930s. Teachers College Record, 104(7), 1422-1460.
  • Holmes, E. (2003) The newly qualified teacher’s handbook. London and New York, RoutledgeFalmer.
  • Howard, L. F. (2006) Ready for Anything: Supporting new teachers for success. Englewood, CO, ALP: Advanced Learning Press.
  • Jarvis, S., & Algozzine, B. (2006) Everything I need to know about teaching: They forgot to tell me! California, Corwin Press: Thousands Oaks.
  • Kocadağ, Y. (2001). Aday öğretmenleri hizmet içinde yetiştirme sorunları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Korkmaz, S. (1999). Göreve yeni başlayan öğretmenlerin mesleğe uyum sorunları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
  • Lundeen, C.A. (2004) Teacher development: The struggle of beginning teachers in creating moral (caring) classroom environments. Early Childhood Development and Care, 174(6), 549-564.
  • McBee, R. H. (1988). Readying teachers for real classrooms. Educational Leadership, February, 56-58.
  • McCann, T.M., Johannessen, L.R., & Ricca, B. (2005). Responding to new: An in-depth study of novice high school teachers suggests key strategies to address their most pressing challenges. Educational Leadership, May 2005, 30-34.
  • Meister, D. G., & Melnick, S. (2003). National new teacher study: beginning teachers concerns. Action in Teacher Education, 24, 87-94.
  • Özer, F. (2013). Aday öğretmenlerin sınıf yönetimi yeterliliklerine ilişkin algıları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Öztürk, M. (2008). Induction into teaching: Adaptation challenges of novice teachers. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Öztürk, M. (2014). Generating teacher development models from context-specific predicaments of new teachers in induction period. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116, 206-211.
  • Öztürk, M. & Yıldırım, A. (2012). EFL instructors’ induction: Early practices of language teachers teaching at tertiary level. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 3(2), 1-17.
  • Öztürk, M., & Yıldırım, A. (2013). Adaptation challenges of novice teachers. Hacettepe Unıversity Journal of Education, 28(1), 294-307.
  • Parlak, C. (2005). Stajyer öğretmenlerin formal ve informal sosyalizasyon süreçleri (Iğdır ili örneği). Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Rogers, D. L., & Babinski, L. M. (2002). From isolation to conversation: Supporting new teachers’ development. Albany, USA: State university of New York Press.
  • Smith, K., & Sela, O. (2005). Action research as a bridge between pre-service teacher education and in-service professional development for students and teacher educators. European Journal of Teacher Education, 28(3), 293-310.
  • Stanulis, R.N., Fallona, C.A., & Pearson, C.A. (2002). Am I doing what I am supposed to be doing?: Mentoring novice teachers through the uncertainties and challenges of their first year of teaching. Mentoring and Tutoring, 10(1), 71-81.
  • Taneri, P. O. (2004). A study on novice classroom teacher's problems with regular alternative certificates. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Thompson, J. G. (2007). The first-year teacher’s survival guide: Ready-to-use strategies, tool, and activities for meeting the challenges of each school day. (2nd ed.) San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Toker-Gökçe, A. (2013). Sınıf öğretmenlerinin adaylık dönemlerinde yaşadıkları mesleki sorunlar. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 137-156.
  • Uhlenbeck, A. M., Verloop, N., & Beijaard, D. (2002). Requirements for an assessment procedure for beginning teachers: Implications from recent theories on teaching and assessment. Teachers College Record, 104(2), 242-272.
  • Ulvik, M., Smith, K., & Helleve, I. (2009). Novice in secondary school - the coin has two sides. Teaching and Teacher Education, 25, 835-842.
  • Veenman, S. (1984). Perceived problems of beginning teachers. Review of Educational Research, 54(2) 143-178.
  • Walsdorf, K.L., & Lynn, S.K. (2002). The early years: Mediating the organizational environment. The Clearing House, 75(4), 190-194.
  • Watkins, P. (2005). The principal’s role in attracting, retaining, and developing new teachers. The Clearing House, 79(2), 83-87.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Öztürk

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 15 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Öztürk, M. (2016). Köy ve Kasabalarda Görev Yapan Öğretmenlerin Mesleğin İlk Yılında Yaşadıkları Güçlükler. İlköğretim Online, 15(2). https://doi.org/10.17051/io.2016.55573
AMA Öztürk M. Köy ve Kasabalarda Görev Yapan Öğretmenlerin Mesleğin İlk Yılında Yaşadıkları Güçlükler. İOO. Nisan 2016;15(2). doi:10.17051/io.2016.55573
Chicago Öztürk, Mustafa. “Köy Ve Kasabalarda Görev Yapan Öğretmenlerin Mesleğin İlk Yılında Yaşadıkları Güçlükler”. İlköğretim Online 15, sy. 2 (Nisan 2016). https://doi.org/10.17051/io.2016.55573.
EndNote Öztürk M (01 Nisan 2016) Köy ve Kasabalarda Görev Yapan Öğretmenlerin Mesleğin İlk Yılında Yaşadıkları Güçlükler. İlköğretim Online 15 2
IEEE M. Öztürk, “Köy ve Kasabalarda Görev Yapan Öğretmenlerin Mesleğin İlk Yılında Yaşadıkları Güçlükler”, İOO, c. 15, sy. 2, 2016, doi: 10.17051/io.2016.55573.
ISNAD Öztürk, Mustafa. “Köy Ve Kasabalarda Görev Yapan Öğretmenlerin Mesleğin İlk Yılında Yaşadıkları Güçlükler”. İlköğretim Online 15/2 (Nisan 2016). https://doi.org/10.17051/io.2016.55573.
JAMA Öztürk M. Köy ve Kasabalarda Görev Yapan Öğretmenlerin Mesleğin İlk Yılında Yaşadıkları Güçlükler. İOO. 2016;15. doi:10.17051/io.2016.55573.
MLA Öztürk, Mustafa. “Köy Ve Kasabalarda Görev Yapan Öğretmenlerin Mesleğin İlk Yılında Yaşadıkları Güçlükler”. İlköğretim Online, c. 15, sy. 2, 2016, doi:10.17051/io.2016.55573.
Vancouver Öztürk M. Köy ve Kasabalarda Görev Yapan Öğretmenlerin Mesleğin İlk Yılında Yaşadıkları Güçlükler. İOO. 2016;15(2).