Bu çalışma üç aşamada gerçekleşmiştir. İlk olarak aynı yetenek
düzeyindeki öğrencilerin cinsiyete göre, bir fen maddesini doğru ya da yanlış
yanıtlamasında oluşan farklılığı olası açıklayabilecek öğrencilerin duyuşsal
özellikleri belirlenmiştir. İkinci aşamada, belirlenen duyuşsal özelliklerin
gizil sınıf oluşturma durumları tespit edilmiştir. Son aşamada, aynı maddelerin
oluşan gizil sınıflarda farklılaşan madde fonksiyonu (FMF) gösterip
göstermediğini belirlemek amaçlanmıştır. Betimsel
tarama modelinde olan araştırmanın, çalışma grubunu 875 öğrenci oluşturmuştur.
İlk aşamada, öğrencilerin duyuşsal özelliklerine göre oluşan gizil sınıfları
belirlemek için gizil sınıf analizi kullanılmıştır. Analizlerin ikinci
aşamasında, öğrencilerin duyuşsal özelliklerine göre oluşan gizil sınıflarda ve
tüm grup için maddelerin farklı fonksiyonlaşma durumunu belirlemek için Mantel-Haenszel
yöntemi kullanılmıştır. Tüm grup için yapılan FMF analizlerine göre ele alınan maddelerin sadece
birinde FMF tespit edilmektedir. Ancak öğrenciler bazı duyuşsal özelliklerine
göre gizil sınıflara ayrıldığında, bu maddenin iki gizil sınıfta FMF
göstermediği, bir sınıfta ise farklı bir maddenin de FMF gösterdiği tespit
edilmiştir.
Farklılaşan madde fonksiyonu duyuşsal özelllikler gizil sınıf analizi TIMSS fen bilimleri
This study is carried out in three stages. First,
students' affective characteristics which may possibly explain the difference
in the answering a science item correctly or wrong are determined according to
the sex of the students who are at the same level of ability. The status of
identified affective characteristics' forming latent classes is determined in
the second stage. In the last stage, it is aimed to determine whether or not
the same items display differential item functioning (DIF) in the emerged
latent classes. The study group of this research, which is in a descriptive
survey model consists of 875 students. In the first staged of data analysis, latent
class analysis is used to determine the latent classes that are formed
according to the students' affective characteristics. In
the second phase of the analysis, Mantel-Haenszel method is used in order to
determine the state of differential functioning of the items for the whole
group and in the latent classes emerged according to the students’ affective
characteristics. According to the fact that the DIF analyses are carried out
for the entire group, DIF is detected only in one of the items. However, it is
found out that when the students are classified into latent classes according
to some affective characteristics, this item did not display DIF in two latent groups
and in one class, another item also displayed DIF.
Differential item functioning affective characteristics latent class analysis TIMSS
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Ağustos 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 16 Sayı: 4 |