The
purpose of this study is to develop scale to determine primary school students’
vocabulary learning motivations. Both theoretical and experimental methodology was
implemented for the development process of Vocabulary Learning Motivation Scale
(VLMS). A literature analysis was conducted and written expressions of primary
school students were used in the 40-item draft scale. Four items were excluded
by the end of the content validity study, and 182 fourth grade primary school
students were presented a 36-item second form for the structural validity
study. An exploratory factor analysis within the context of Principal Component
Analysis was conducted, and was accompanied by Varimax method. The results of
the factor analysis show that 24-item form of the scale explained a 44,73 per
cent of the total variance, and three components (intrinsic motivation,
extrinsic motivation, instrumental-purposive motivation) stood out in the
structure. Cronbach Alpha coefficient was found α=.855, The results show that VLMS is a valid and
reliable instrument.
Vocabulary learning motivation vocabulary learning motivation.
Bu
araştırmanın amacı ilkokul öğrencilerinin sözcük öğrenme motivasyonlarını
belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirmektir. Sözcük Öğrenme Motivasyonu
Ölçeği’nin (SÖMÖ) geliştirilmesinde kuramsal ve deneysel form birlikte
kullanılmıştır. Literatür taraması ve öğrenci yazılı anlatımları doğrultusunda
ölçek maddesi olmaya aday ifadeler belirlenmiş ve 40 maddeden oluşan aday ölçek
formu düzenlenmiştir. Kapsam geçerliği çalışması sonucunda dört ölçek maddesi
ölçekten çıkarılarak 36 maddelik ikincil form üzerinde yapı geçerliğini ortaya
koymak amacıyla ölçek 182 dördüncü sınıf öğrencisine uygulanmıştır. Açımlayıcı
Faktör Analizi (AFA) ve kapsamında Temel Bileşenler Analizi gerçekleştirilmiş;
faktör döndürme yöntemi olarak ise Varimax seçilmiştir. Faktör analizi sonucunda
ölçeğin 24 maddelik son formunun toplam varyans açıklayıcılık yüzdesi %44,73
bulunmuş olup üç faktörlü (içsel motivasyon, dışsal motivasyon, araçsal-amaçsal
motivasyon) bir yapı ortaya çıkmıştır. Ölçeğin faktör analizi bünyesindeki
Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı α=.855 olarak
saptanmıştır. Elde edilen sonuçlar SÖMÖ’nün geçerli ve güvenilir bir ölçme
aracı olduğunu göstermektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 17 Sayı: 1 |