Bu çalışmada, öncelikle
öğretmenlerin eleştirel pedagojiye yönelik tutumlarını incelemek
amaçlanmaktadır. Çalışmanın ikincil amacı ise katılımcıların tutumlarının
cinsiyet, kıdem, kademe, sendika üyeliği ve eğitim durumu gibi demografik
değişkenlere göre fark gösterip göstermediğini belirlemektir. Araştırmanın
katılımcıları 199 kadın ve 166 erkek olmak üzere 365 öğretmenden oluşmaktadır.
Araştırmanın verileri 2014-2015 akademik yılı bahar döneminde Ankara’da ilk ve
orta dereceli okullarda görev yapmakta olan öğretmenlerden elde edilmiştir.
Araştırma verisi, ‘Eleştirel Pedagoji İlkeleri Ölçeği’ ile toplanmıştır.
Ölçeğin güvenirliği Cronbach alfa değeri ile, yapı geçerliği ise doğrulayıcı
faktör analizi ile incelenmiştir. Araştırma verisi, t testi, ANOVA, Fisher LSD testi, Cohen’s d (δ), eta kare (η2) ve omega kare değeri (Ω2) ile incelenmiştir. Bulgular, kadın öğretmenlerin erkek meslektaşlarına
göre ve lisansüstü eğitim mezunu öğretmenlerin lisans mezunu meslektaşlarına
göre eleştirel pedagoji ilkelerine daha yüksek düzeyde katıldığını
göstermiştir. Ayrıca, öğretmenlerin kıdemlerine, sendika üyeliğine ve
çalıştıkları eğitim kademesine göre işlev boyutunda anlamlı fark olduğu
belirlenmiştir. Çalışma sonuçları, ilgili alanyazın çerçevesinde
değerlendirilip tartışılmıştır.
Eleştirel pedagoji eğitim sistemi okulun işlevi özgürleştirici okul
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 17 Sayı: 3 |