Bu çalışmada öğretmenlerin soru hazırlama ve
sorgulama tekniklerini anlamak, soruları türleri ve bilişsel seviyeleri
açısından değerlendirmek ve öğretmenlerin öğrenme ortamlarında uyguladıkları
sorgulama tekniklerini belirlemek amacıyla 2000-2018 yılları arasında
Türkiye’de yapılan 37 araştırma sistematik olarak incelenmiştir. İncelenen
çalışmaların %86’sında nitel, %11’inde nicel, %3’ünde ise karma araştırma
deseni kullanılmıştır. İçerik analizi neticesinde üç ortak tema
oluşturulmuştur: Soru Türleri, Soruların Bilişsel Seviyesi ve Sorgulama
Teknikleri. Öğretmen ve öğretmen adaylarının öncelikle kısa ve tek bir cevabı
olan kapalı uçlu ve alt düzey düşünme seviyesindeki soruları sormayı tercih
ettikleri görülmüştür. Öğretmenlerin kullandıkları sorgulama tekniklerine
bakıldığında ise öğrencilerin seçimi, bekleme süresi, geribildirim ve düzeltme
sağlama, ipucu verme, soruları başkalarına yöneltme ya da yeniden ifade etme, beden
dili ve ses tonu kullanımı gibi çeşitli faktörlerin üzerinde durulmuştur. Elde
edilen bulgular ışığında, öğretmen ve öğretmen adaylarının soru hazırlama, soru
sorma ve sorgulama tekniklerini kullanımları açısından bilgi, beceri ve
tutumlarının geliştirilmesi gerekmektedir.
Soru-yanıt tekniği Soru çeşitleri Soruların bilişsel seviyesi Sorgulama teknikleri
This
study aimed at reviewing the research in Turkey to understand the current
condition on teachers’ questioning. Having
examined the studies between 2000-2018 years, 37 studies were found to be
eligible to include. Among these studies, 86%
of them were in qualitative, 11% of
them were in quantitative and 3% of
them were in mixed methods scope. To generate the most common themes, content
analysis was employed, and three themes were generated: Types of Questions,
Cognitive Levels of Questions, and Use of Questioning Techniques. Accordingly,
pre-service and in-service teachers generally asked closed-ended questions and
the questions at the lowest thinking levels. Studies mostly covered the
techniques related to the selection of students, wait time, providing feedback
and correctives, prompting and cueing, redirecting and rephrasing the question,
use of the body language and the voice. Regarding the findings, it is crucial
to develop both pre-service and in-service teachers’ skills on questioning.
Teacher questioning Types of questions Cognitive level of questions Questioning techniques
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 17 Sayı: 3 |