Bu
araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının benimsedikleri eğitim felsefesi
inançları ile eleştirel pedagoji ilkelerine katılma durumları arasındaki
ilişkinin incelenmesidir. Araştırma ilişkisel tarama modelinde desenlenmiştir
ve Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesinde öğrenim gören 341 öğretmen
adayıyla yürütülmüştür. Araştırmada veri toplama aracı olarak ‘Eğitim İnançları
Ölçeği’ ve ‘Eleştirel Pedagoji İlkeleri Ölçeği’ kullanılmıştır. Verilerin
analizinde betimsel istatistikler, t testi, ANOVA, Pearson Çarpım Momentler
Korelasyon Katsayısı ve basamaklı regresyon analizi kullanılmıştır.
Araştırmanın sonucunda, öğretmen adaylarının en çok benimsedikleri eğitim
felsefelerinin sırasıyla varoluşçuluk, ilerlemecilik, yeniden kurmacılık,
daimicilik ve esasicilik olduğu ve eleştirel pedagoji ilkelerine orta düzeyde
katıldıkları belirlenmiştir. Araştırmada, öğretmen adaylarının eleştirel
pedagoji ilkelerine katılma durumları ile benimsedikleri eğitim felsefeleri
arasında pozitif yönde ve anlamlı bir ilişkinin olduğu belirlenmiştir. Ayrıca,
öğretmen adaylarının benimsedikleri eğitim felsefelerinden ilerlemecilik,
varoluşçuluk ve yeniden kurmacılık felsefelerinin öğretmen adaylarının
eleştirel pedagoji ilkelerine katılma durumlarındaki varyansın %12.8’ini
açıkladığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu
araştırmanın öğretmen adaylarının benimsedikleri eğitim felsefesi inançları ile
eleştirel pedagoji ilkelerine katılma durumları arasındaki ilişkiyi belirlemesi
yönüyle ilgili alan yazına katkı getireceği düşünülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 17 Sayı: 3 |