This research aims to determine the perceptions of organizational citizenship of primary and high schools teachers working in Malatya. The sample of the study constituted 927 teachers. As a means of data collection, OCB scale is developed by using as a base of first OCB scale, developed by Podsakoff and McKanzie with regard to Organ’s 5 dimensions and by making use of other studies in literature. According to the findings of the research, statistically significant differences have been revealed among staffed, contracted, paid teachers, between teachers working in public and private schools, between city center and town center with village/rural area schools teachers and between primary and secondary schools teachers.
Primary and secondary schools teacher Organizational Citizenship Behaviour
Bu araştırma, Malatya il merkezi ve kırsal alanında görev yapan ilköğretim ve ortaöğretim okulları
öğretmenlerinin belli değişkenlere göre örgütsel vatandaşlık algılarını belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Araştırmanın örneklemini 927 öğretmen oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı, Organ’ın oluşturduğu 5
boyuta göre Podsakoff ve McKanzie tarafından geliştirilen Örgütsel Vatandaşlık (ÖVD) ölçeği temel alınarak
geliştirilmiştir. Araştırma sonucunda, ilköğretim ve ortaöğretim, kamu ve özel okullar, kadrolu, sözleşmeli
öğretmenler ile ücretli öğretmenler, il merkezi, ilçe merkezi ile köy/kırsal alanda çalışan öğretmenlerin ÖVD
algıları arasında anlamlı fark olduğu ortaya çıkmıştır.
İlköğretim ve ortaöğretim okulları öğretmen örgütsel vatandaşlık davranışı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Haziran 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 12 Sayı: 3 |