Öğretmen Adaylarının Sınıf Ortamında Materyal Kullanımına Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi
Yıl 2013,
Cilt: 12 Sayı: 3, 903 - 911, 26.06.2013
Hava İpek Akbulut
,
Zeynep Haliloğlu Tatli
Öz
Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının sınıf ortamında materyal kullanımına yönelik tutumlarını ölçecek geçerli ve
güvenilir bir tutum ölçeği geliştirmektir. Çalışmanın örneklemini Karadeniz Teknik Üniversitesi Fatih Eğitim Fakültesinde
öğrenim gören 187 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Çalışmada 33 maddelik bir tutum ölçeği geliştirilerek, ölçeğin geçerlik ve
güvenirlik çalışması yapılmıştır. Çalışmanın sonunda materyal kullanımına yönelik 20 madde ve 2 faktörden oluşan 5’li likert tipi
tutum ölçeği geliştirilmiştir. Materyal kullanımına yönelik geliştirilen tutum ölçeğinin alfa iç tutarlılık katsayısı 0,890 olarak
bulunmuştur.
Kaynakça
- Al-Khaldi, M. A. & Al-Jabri, I. M. (1998). The relationship of attitudes to computer utilization: new evidence from developing nation. Computers in Human Behavior, 14(1), 23–42.
- Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (7. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
- Conners, R., Nettle, E., & Placing, K. (1990). Learning to become a teacher: An analysis of student teachers' perspectives on teaching and their developing craft knowledge. AARE the Association Active Educational Researchers http://www.aare.edu.au/90pap/conne90270.txt Editor: Peter L. Jeffery.
- Doğdu, S.& Arslan, Z. (1993). Eğitim Teknolojisi Uygulamaları ve Eğitim Araç Gereçleri. Ankara: Tekışık A. Ş. Web Ofset Tesisleri.
- Erden, M. (1995). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Sertifikası Derslerine Yönelik Tutumları [Teacher Candidates Attitudes towards Teaching Certificate Courses], Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 11, 99-104.
- Fishbein, M. & Ajzen, I. (1975). Belief, attitude, intention and behavior: an introduction to theory and research. Boston, MA:Addison-Wesley.
- Gilbert, S. (1995). Quality education: Does class size matter?, CSSHE Professional File, 1.1.
- Gündüz, Ş. & Odabaşı, F.(2004). Bilgi Çağında Öğretmen Adaylarının Eğitiminde Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme Dersinin Önemi [The Importance of Instructional Technologies and Material Development Course at Pre-Service Teacher Education in Information Age], The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(1), 7.
- Kaya Şengören, S., Tanel, R. & Kavcar, N. (2007). Optik Dersine Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi. Pamukkale Universitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2).
- Köseoğlu, P. & Soran, H. (2006). Biyoloji Öğretmenlerinin Araç-Gereç Kullanımına Yönelik Tutumları [The Attıtudes Of Bıology Teachers Towards Materıal Use]. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education),, 30, 159-165.
- Liwa, S. (2002). An internet survey for perceptions of computers and the world wide web: relationship, prediction, and difference. Computers in Human Behavior, 18, 17-35.
- Morgan, C.T. (1991). Psikolojiye Giriş. (8. Baskı) (Çev. Arıcı, H., Aydın, O. vd.), Ankara, Hacettepe Üniversitesi Psikoloji Bölümü Yayınları.
- Noyes, J. & Garland, K. (2005). Students’ attitudes toward books and computers. Computer in Human Behavior, 21, 233- 241.
- Rajasekar, S. & Philpose, S. (2008). Development and standardization of attitude towards using new technology scale, EJournal of All India Association for Educational Research, 20(1&2).
- Selwyn, N. (1997). Students' attitudes toward computers: validation of a computer attitude scale for 16- 19. Computer Education, 28(1), 35-41.
- Şahin T.Y. & Yıldırım, S. (1999). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme, Ankara: Anı Yayınevi.
- Şimşek, N. (2002). Derste Eğitim Teknolojisi Kullanımı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Tezici, E., Karaca, D. & Sezginsoy, B. 2008. The study of reliability and validity of creative materials. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 7 (1).
- Triandis, H. C. (1971). Attitude and Attitude Change. New York: John Wiley.
- Yaşar, O. 2004, İlköğretim Sosyal Bilgiler Derslerinde Görsel Materyal Kullanımı İle Coğrafya Konularının Eğitim ve Öğretimi [Education And Instruction Of The Subjects Of Visual Material Usage And Geography In Primary Education Social Studies Courses], Milli Eğitim Dergisi (Journal of National Education., 163.
- Wiske. M.S. (1988). How technology affects teaching, Educational Technology Center, Cambridge, MA, Eric No=ED296706. 1 http://www.eric.ed.gov/ERICDocs/data/ericdocs2sql/ contentstorage 01/0000019b/80/1d/aa/f8.pdf adresinden 23 Mart 2010 yılında indirilmiştir.
- Öğretmen Adaylarının Sınıf Ortamında Materyal Kullanımına
- Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi
Developing an Attitude Scale for Pre-Service Student Teachers’ Material Usage in Classroom Environment
Yıl 2013,
Cilt: 12 Sayı: 3, 903 - 911, 26.06.2013
Hava İpek Akbulut
,
Zeynep Haliloğlu Tatli
Öz
The aim of this study is to develop a valid and reliable attitude scale in order to measure pre-service teachers’ attitudes toward material usage in classroom environment. The study was carried out with 187 pre-service teachers from Fatih Faculty of Education at Karadeniz Technical University. Validity and assessment of the 33-item attitude scale was done with a pilot study. According to the results of the pilot study, a 5-point likert-type scale of attitude towards material usage in classroom environment, consisting of 20 items and two factors was developed and administered to 187 students, who formed the sampling. The alpha internal consistence coefficient that was calculated for the reliability of the scale was found to be 0,890
Kaynakça
- Al-Khaldi, M. A. & Al-Jabri, I. M. (1998). The relationship of attitudes to computer utilization: new evidence from developing nation. Computers in Human Behavior, 14(1), 23–42.
- Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (7. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
- Conners, R., Nettle, E., & Placing, K. (1990). Learning to become a teacher: An analysis of student teachers' perspectives on teaching and their developing craft knowledge. AARE the Association Active Educational Researchers http://www.aare.edu.au/90pap/conne90270.txt Editor: Peter L. Jeffery.
- Doğdu, S.& Arslan, Z. (1993). Eğitim Teknolojisi Uygulamaları ve Eğitim Araç Gereçleri. Ankara: Tekışık A. Ş. Web Ofset Tesisleri.
- Erden, M. (1995). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Sertifikası Derslerine Yönelik Tutumları [Teacher Candidates Attitudes towards Teaching Certificate Courses], Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 11, 99-104.
- Fishbein, M. & Ajzen, I. (1975). Belief, attitude, intention and behavior: an introduction to theory and research. Boston, MA:Addison-Wesley.
- Gilbert, S. (1995). Quality education: Does class size matter?, CSSHE Professional File, 1.1.
- Gündüz, Ş. & Odabaşı, F.(2004). Bilgi Çağında Öğretmen Adaylarının Eğitiminde Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme Dersinin Önemi [The Importance of Instructional Technologies and Material Development Course at Pre-Service Teacher Education in Information Age], The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(1), 7.
- Kaya Şengören, S., Tanel, R. & Kavcar, N. (2007). Optik Dersine Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi. Pamukkale Universitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2).
- Köseoğlu, P. & Soran, H. (2006). Biyoloji Öğretmenlerinin Araç-Gereç Kullanımına Yönelik Tutumları [The Attıtudes Of Bıology Teachers Towards Materıal Use]. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education),, 30, 159-165.
- Liwa, S. (2002). An internet survey for perceptions of computers and the world wide web: relationship, prediction, and difference. Computers in Human Behavior, 18, 17-35.
- Morgan, C.T. (1991). Psikolojiye Giriş. (8. Baskı) (Çev. Arıcı, H., Aydın, O. vd.), Ankara, Hacettepe Üniversitesi Psikoloji Bölümü Yayınları.
- Noyes, J. & Garland, K. (2005). Students’ attitudes toward books and computers. Computer in Human Behavior, 21, 233- 241.
- Rajasekar, S. & Philpose, S. (2008). Development and standardization of attitude towards using new technology scale, EJournal of All India Association for Educational Research, 20(1&2).
- Selwyn, N. (1997). Students' attitudes toward computers: validation of a computer attitude scale for 16- 19. Computer Education, 28(1), 35-41.
- Şahin T.Y. & Yıldırım, S. (1999). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme, Ankara: Anı Yayınevi.
- Şimşek, N. (2002). Derste Eğitim Teknolojisi Kullanımı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Tezici, E., Karaca, D. & Sezginsoy, B. 2008. The study of reliability and validity of creative materials. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 7 (1).
- Triandis, H. C. (1971). Attitude and Attitude Change. New York: John Wiley.
- Yaşar, O. 2004, İlköğretim Sosyal Bilgiler Derslerinde Görsel Materyal Kullanımı İle Coğrafya Konularının Eğitim ve Öğretimi [Education And Instruction Of The Subjects Of Visual Material Usage And Geography In Primary Education Social Studies Courses], Milli Eğitim Dergisi (Journal of National Education., 163.
- Wiske. M.S. (1988). How technology affects teaching, Educational Technology Center, Cambridge, MA, Eric No=ED296706. 1 http://www.eric.ed.gov/ERICDocs/data/ericdocs2sql/ contentstorage 01/0000019b/80/1d/aa/f8.pdf adresinden 23 Mart 2010 yılında indirilmiştir.
- Öğretmen Adaylarının Sınıf Ortamında Materyal Kullanımına
- Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi