Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlköğretim Öğretmen Adaylarının Profillerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi

Yıl 2012, Cilt: 11 Sayı: 3, 596 - 610, 26.06.2012

Öz

Araştırma, öğretmen adaylarının kişisel bilgilerini ve ÖSS’’de öğretmenlik mesleğini seçme nedenlerini belirlemek amacıyla planlanmıştır. Çalışma 2008–2009 akademik yılı bahar döneminde Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü Sınıf Öğretmenliği, Okul öncesi Öğretmenliği, Fen Bilgisi Öğretmenliği, Sosyal Bilgiler Öğretmenliği anabilim dallarında öğrenim gören öğretmen adayları ile yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu 921 kız ve 323 erkek toplam 1244 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmanın sonuçları şunlardır: Kız öğretmen adayları, erkek öğretmen adaylarına göre daha fazla oranda,yerleştirme tercihlerinin ilk sekiz sıralık kısmında şu an öğrenim gördükleri bölümü tercih etmişlerdir.. Öğretmen adayları şu an öğrenim gördükleri alanları yerleştirme tercihlerinde % 54 ve üst ilk sekiz arasında tercih etmişlerdir. Öğretmen adaylarının mezun oldukları lise türü genel lise, süper lise ve anadolu lisesi, kız meslek lisesi, öğretmen lisesidir. Öğretmen adaylarının alanlarını seçme nedenleri; “öğretmenlik mesleğini sevmemden dolayı” “iş garantisi olmasından dolayı”, “öğretmenlik mesleğinin idealimdeki meslek olmasından dolayı”, “mecburiyetten/ ÖSYM sınav sisteminden dolayı” öğrenim gördükleri alanlarını seçmişlerdir

Kaynakça

  • Ada, S.; Ünal, S. (2007). Eğitim Bilimlerine Giriş (1.Basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Baykara Pehlivan, K. (2008). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Sosyo-Kültürel Özellikleri ve Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları Üzerine Bir Çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 4 (2),151–168.
  • Bilen, M. (1999). Plandan Uygulamaya Öğretim ( 5.Baskı.). Ankara. Anı Yayıncılık.
  • Boz Y.; Boz, N. (2008). Kimya ve Matematik Öğretmen Adaylarının Öğretmen Olma Nedenleri. Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi. 16, (1),137–144.
  • Demirel, Ö. ( 2006). Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Öğretme Sanatı (10.Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Doğan, M.C. (2003). Türkiye’de Öğretmenlik Mesleğinin Sorunları ve Öğretmen Adaylarının Mesleğe İlişkin Görüşleri. İstanbul: Burak Yayınları.
  • Ekiz, D.(2006). Sınıf Öğretmenliği Mesleğine Yönelen Adayların Profilleri ve Geleceğe Yönelik Beklentilerinin İncelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16 (1), 131–147.
  • Erkan, S.; Tuğrul B.; Üstün, E.; Akman, B.; Şendoğdu, M.; Kargı, E.; Boz, M.; Güler, T. (2002). Okulöncesi Öğretmenliği Öğrencilerine Ait Türkiye Profil Araştırması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23,108–116.
  • Ergün, M.; Egezer B.; Çevik, İ.; Özdaş, A.(1999). Öğretmenlik Mesleğine Giriş (1.Baskı). Ankara: Ocak Yayınları.
  • Eş, Ü. (2010). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumlarının ve Öğretmenlik Mesleğini Tercih Etme Nedenlerinin İncelenmesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Niğde Üniversitesi, Niğde. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Ertürk, S. (1998). Eğitimde “Program” Geliştirme (19. Baskı).Ankara: Meteksan A.Ş.
  • Gürbüz, H.; Sülün, A.(2004). Türkiye’de Biyoloji Öğretmenleri ve Biyoloji Öğretmen Adaylarının Nitelikleri. Milli Eğitim Dergisi, 161.
  • Gök, F.; Okçabol, R. (1998). Öğretim Profil Araştırma Raporu, Eğitim Sen Yayınları.
  • Kızılçaoğlu, A. (2003). Necatibey Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler Öğretmeni Adaylarının Profili. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6 (10), 87–105.
  • Kavcar, C. (1999). Nitelikli öğretmen sorunu. Eğitimde Yansımalar: V, 21.Yüzyılın Eşiğinde Türk Eğitim Sistemi Ulusal Sempozyumu. Ankara: Tekışık Yayıncılık.
  • Kocabaş, A. (2000). Buca Eğitim Fakültesi Örnekleminde Sınıf Öğretmeni Adaylarının Profili. II. Ulusal Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu. Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Fakültesi.
  • Köksalan, B.; İlter İ.; Görmez, E.(2010). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Sosyo-Kültürel Özellikleri ve Lisansüstü Eğitim İsteklilikleri Üzerine Bir Çalışma (Fırat, Erzincan ve İnönü Üniversitesi Sınıf Öğretmenliği ABD Örneği) Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 11,Sayı 3, 277-299.
  • Küçükahmet, L. (2006). Eğitim Bilimine Giriş (6.Basım.) L. Küçükahmet, (Ed.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Küçükkömürler, S. (2000). Günümüzde Öğretmen Yetiştiren Okulları Tercih Eden Öğrencilerin Özellikleri. II. Ulusal Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu. Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Fakültesi.
  • Ok, A.; Önkol, P. (2007). Öğretmen Yetiştirme Programındaki Öğretmen Adaylarının Profili. Eğitim ve Bilim, 32, 143, 13-25
  • Oktay, A. (1991).Öğretmenlik Mesleği ve Öğretmenin Nitelikleri. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Dergisi, 3, 187- 193.
  • Özsoy, G. ; Sibel Özsoy, S Özkara Y.; Memiş, A. D. (2010). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik mesleğini Tercih Etmelerinde Etili Olan Faktörler: İlköğretim- Online, 9(3), 910–921. [Online]:// http://ilkogretim- online.org.tr/ adresinden 25.02.2012 tarihinde indirilmiştir.
  • Özel, A. (2006). Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Fakültesinde Öğrenim Gören Öğrencilerin Sosyo-Ekonomik ve Kültürel Yapısı. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16, 317–336.
  • Övet, O.(2006). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğini Tercih Etmelerinde Etkili Olan Faktörlerin Belirlenmesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Saban, A. (2003). A Turkish profile of prospective elementary school teachers and their views of teaching. Teaching and Teacher Education, 19(8), 829-846.
  • Şişman, M. (2008). Eğitim Bilimlerine Giriş (4 Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Ubuz, B.; Sarı, S.(2008). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Öğretmenlik Mesleğini Seçme Nedenleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (2) 24, 113–119.
  • Zembat, R. (2007). Eğitim Bilimlerine Giriş. A.Oktay, (Ed.). (1.Baskı). Ankara. Pegem A Yayıncılık.
  • Yıldız, K.; Erdoğan, T.(2007).Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı Öğrencilerin Öğretmenlik Mesleğini Tercih Nedenleri. VI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi.

Analysis of Elementary School Pre-service Teachers for Several Variables

Yıl 2012, Cilt: 11 Sayı: 3, 596 - 610, 26.06.2012

Öz

The study aims to explain the personal information of pre-service teachers and their reasons for
selecting the teaching profession at university. The study has been conducted on elementary education pre-service
teachers at Canakkale Onsekiz Mart University in the spring term of the academic year 2008-2009. The research
group consisted of 921 females and 323 males, with a total of 1244 pre-service teachers. The findings are as follows:
Female pre-service teachers preferred their current departments among their first eight preferences during the
university placement. Types of school from which pre-service teachers graduated are general high school, super
(foreign language intensive) high school, and Anatolian high school, vocational high school for girls, and teacher
high school. Pre-service teachers’ reasons for choosing their current department are enjoying teaching, having an
employment guarantee, teaching being their ideal occupation and the examination system of OSYM (Student
Selection and Placement Center).

Kaynakça

  • Ada, S.; Ünal, S. (2007). Eğitim Bilimlerine Giriş (1.Basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Baykara Pehlivan, K. (2008). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Sosyo-Kültürel Özellikleri ve Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları Üzerine Bir Çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 4 (2),151–168.
  • Bilen, M. (1999). Plandan Uygulamaya Öğretim ( 5.Baskı.). Ankara. Anı Yayıncılık.
  • Boz Y.; Boz, N. (2008). Kimya ve Matematik Öğretmen Adaylarının Öğretmen Olma Nedenleri. Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi. 16, (1),137–144.
  • Demirel, Ö. ( 2006). Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Öğretme Sanatı (10.Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Doğan, M.C. (2003). Türkiye’de Öğretmenlik Mesleğinin Sorunları ve Öğretmen Adaylarının Mesleğe İlişkin Görüşleri. İstanbul: Burak Yayınları.
  • Ekiz, D.(2006). Sınıf Öğretmenliği Mesleğine Yönelen Adayların Profilleri ve Geleceğe Yönelik Beklentilerinin İncelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16 (1), 131–147.
  • Erkan, S.; Tuğrul B.; Üstün, E.; Akman, B.; Şendoğdu, M.; Kargı, E.; Boz, M.; Güler, T. (2002). Okulöncesi Öğretmenliği Öğrencilerine Ait Türkiye Profil Araştırması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23,108–116.
  • Ergün, M.; Egezer B.; Çevik, İ.; Özdaş, A.(1999). Öğretmenlik Mesleğine Giriş (1.Baskı). Ankara: Ocak Yayınları.
  • Eş, Ü. (2010). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumlarının ve Öğretmenlik Mesleğini Tercih Etme Nedenlerinin İncelenmesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Niğde Üniversitesi, Niğde. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Ertürk, S. (1998). Eğitimde “Program” Geliştirme (19. Baskı).Ankara: Meteksan A.Ş.
  • Gürbüz, H.; Sülün, A.(2004). Türkiye’de Biyoloji Öğretmenleri ve Biyoloji Öğretmen Adaylarının Nitelikleri. Milli Eğitim Dergisi, 161.
  • Gök, F.; Okçabol, R. (1998). Öğretim Profil Araştırma Raporu, Eğitim Sen Yayınları.
  • Kızılçaoğlu, A. (2003). Necatibey Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler Öğretmeni Adaylarının Profili. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6 (10), 87–105.
  • Kavcar, C. (1999). Nitelikli öğretmen sorunu. Eğitimde Yansımalar: V, 21.Yüzyılın Eşiğinde Türk Eğitim Sistemi Ulusal Sempozyumu. Ankara: Tekışık Yayıncılık.
  • Kocabaş, A. (2000). Buca Eğitim Fakültesi Örnekleminde Sınıf Öğretmeni Adaylarının Profili. II. Ulusal Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu. Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Fakültesi.
  • Köksalan, B.; İlter İ.; Görmez, E.(2010). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Sosyo-Kültürel Özellikleri ve Lisansüstü Eğitim İsteklilikleri Üzerine Bir Çalışma (Fırat, Erzincan ve İnönü Üniversitesi Sınıf Öğretmenliği ABD Örneği) Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 11,Sayı 3, 277-299.
  • Küçükahmet, L. (2006). Eğitim Bilimine Giriş (6.Basım.) L. Küçükahmet, (Ed.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Küçükkömürler, S. (2000). Günümüzde Öğretmen Yetiştiren Okulları Tercih Eden Öğrencilerin Özellikleri. II. Ulusal Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu. Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Fakültesi.
  • Ok, A.; Önkol, P. (2007). Öğretmen Yetiştirme Programındaki Öğretmen Adaylarının Profili. Eğitim ve Bilim, 32, 143, 13-25
  • Oktay, A. (1991).Öğretmenlik Mesleği ve Öğretmenin Nitelikleri. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Dergisi, 3, 187- 193.
  • Özsoy, G. ; Sibel Özsoy, S Özkara Y.; Memiş, A. D. (2010). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik mesleğini Tercih Etmelerinde Etili Olan Faktörler: İlköğretim- Online, 9(3), 910–921. [Online]:// http://ilkogretim- online.org.tr/ adresinden 25.02.2012 tarihinde indirilmiştir.
  • Özel, A. (2006). Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Fakültesinde Öğrenim Gören Öğrencilerin Sosyo-Ekonomik ve Kültürel Yapısı. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16, 317–336.
  • Övet, O.(2006). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğini Tercih Etmelerinde Etkili Olan Faktörlerin Belirlenmesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Saban, A. (2003). A Turkish profile of prospective elementary school teachers and their views of teaching. Teaching and Teacher Education, 19(8), 829-846.
  • Şişman, M. (2008). Eğitim Bilimlerine Giriş (4 Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Ubuz, B.; Sarı, S.(2008). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Öğretmenlik Mesleğini Seçme Nedenleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (2) 24, 113–119.
  • Zembat, R. (2007). Eğitim Bilimlerine Giriş. A.Oktay, (Ed.). (1.Baskı). Ankara. Pegem A Yayıncılık.
  • Yıldız, K.; Erdoğan, T.(2007).Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı Öğrencilerin Öğretmenlik Mesleğini Tercih Nedenleri. VI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Barış Çetin

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 11 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Çetin, B. (2012). İlköğretim Öğretmen Adaylarının Profillerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. İlköğretim Online, 11(3), 596-610.
AMA Çetin B. İlköğretim Öğretmen Adaylarının Profillerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. İOO. Eylül 2012;11(3):596-610.
Chicago Çetin, Barış. “İlköğretim Öğretmen Adaylarının Profillerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. İlköğretim Online 11, sy. 3 (Eylül 2012): 596-610.
EndNote Çetin B (01 Eylül 2012) İlköğretim Öğretmen Adaylarının Profillerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. İlköğretim Online 11 3 596–610.
IEEE B. Çetin, “İlköğretim Öğretmen Adaylarının Profillerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”, İOO, c. 11, sy. 3, ss. 596–610, 2012.
ISNAD Çetin, Barış. “İlköğretim Öğretmen Adaylarının Profillerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. İlköğretim Online 11/3 (Eylül 2012), 596-610.
JAMA Çetin B. İlköğretim Öğretmen Adaylarının Profillerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. İOO. 2012;11:596–610.
MLA Çetin, Barış. “İlköğretim Öğretmen Adaylarının Profillerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. İlköğretim Online, c. 11, sy. 3, 2012, ss. 596-10.
Vancouver Çetin B. İlköğretim Öğretmen Adaylarının Profillerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. İOO. 2012;11(3):596-610.