Bu araştırmanın amacı ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin karar verme stillerinin kariyer gelişimlerini yordayıp yordamadığını incelemektir. Ayrıca araştırmada ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin kariyer gelişimlerini cinsiyete, yaşa, algılanan sosyo-ekonomik düzeye, algılanan akademik başarıya, anne ve babanın öğrenim düzeylerine göre incelemek de amaçlanmıştır. Araştırma grubu 400 (213 kız ve 187 erkek) ilköğretim 8. sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada verilerin toplanmasında Ergenlerde Karar Verme Ölçeği (EKVÖ), Çocuklar İçin Kariyer Gelişimi Ölçeği (ÇKGÖ) ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Verileri çözümlemek için Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi, tek yönlü varyans analizi ve t testi kullanılmıştır. İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin EKVÖ’nin karar vermede özsaygı ile ihtiyatlı seçicilik, umursamazlık, panik, sorumluluktan kaçma alt ölçekleri puanları birlikte ÇKGÖ puanlarına ilişkin toplam varyansın %23’ünü açıklamıştır. İhtiyatlı seçicilik kariyer gelişiminin en güçlü yordayıcısı olup bunu sırasıyla karar vermede özsaygı ve panik izlemiştir. Öğrencilerin kariyer gelişimi puanları cinsiyete, anne ve babanın öğrenim düzeylerine göre anlamlı olarak farklılaşmamıştır. Öğrencilerin yaşları, sosyo ekonomik düzeyleri ve algılanan akademik başarı düzeyleri yükseldikçe kariyer gelişimi düzeyleri de yükselmiştir.
The purpose of this study is to examine whether decision making styles of elementary school 8th
grade students predict their career development. In addition, the purpose of this study is to examine career
development of elementary school 8th grade students according to gender, age, perceived social economic status,
academic achievement, education levels of mother and father. The study group consisted of 400 (213 female and
187 male) students from 7 formal elementary schools. Adolescent Decision Making Questionnaire, Childhood
Career Development Scale and Personal Information Form are used to collect data. Simultaneous Multiple
Regression Analysis, one way ANOVA and t test are used to analyze data. The self-esteem in decision making,
vigilance, panic, complacency and cop-out subscales scones together accounted for a significant proportion of the
variance (%23) of the career development scores. The vigilance, decisional self esteem and panic are powerful
predictors of the career development. There are no significant differences in career development scores of the
students according to gender, the education levels of mother and father. When the ages, social economic status and
academic achievement levels of the students increase the career development levels of them increase.
Childhood career development decision making styles/ strategies.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Haziran 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 10 Sayı: 3 |