Bu araştırmada öğretmen adaylarının eleştirel düşünme ve empatik eğilimleri bağımlı değişkenleri ile okudukları program, sınıf düzeyleri, cinsiyetleri, anne ve baba eğitim düzeyleri, algıladıkları sosyo-ekonomik düzey bağımsız değişkenleri arasında anlamlı bir fark olup olmadığı araştırılmıştır. Araştırmanın evrenini Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesinde okuyan öğrenciler oluşturmuştur. Araştırmaya random yoluyla seçilen 671 öğretmen adayı katılmıştır. Araştırmada Kökdemir (2003) tarafından geliştirilen “California Eleştirel Düşünme Eğilimi” (CCTDI) ile Dökmen (1988) tarafından geliştirilen “Empatik Eğilim Ölçeği” (EEÖ) kullanılmıştır. Ayrıca araştırmacı tarafından öğretmen adaylarının; okudukları program, sınıf düzeyi, cinsiyet, anne ve baba eğitim düzeyi, algıladıkları sosyo-ekonomik düzeyine ilişkin sorulardan oluşan bir “Kişisel Bilgi Formu” hazırlanmış ve uygulanmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimi ile empatik eğilimi arasında pozitif yönde düşük düzeyde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Öğretmen adaylarının öğrenim gördükleri program, cinsiyet, sınıf düzeyi, algıladıkları sosyo-ekonomik düzey, anne eğitim düzeyleri, baba eğitim düzeylerine göre eleştirel düşünme eğilimlerinin farklılaşmadığı bulunmuştur. Empatik eğilim ile araştırmadaki bütün bağımsız değişkenler arasındaki fark ise anlamlıdır
Düşünme eleştirel düşünme eleştirel düşünme eğilimi empati empatik eğilim
In this research, it is examined that whether there is a statistically significant difference between the
teacher candidates’ critical thinking dispositions and instead of empathy inclinations (dependent variables), and their
curriculums, grades, genders, parental education levels, and perceived socio-economic status (independent variables) or
not. The faculty of education students from Çukurova University constituted the universe of this study. Totally, 671
teacher candidates, who were all selected randomly, participated in the research. In the research, California Critical
Thinking Disposition Inventory (CCTDI) which was designed by Kökdemir and Empathy Education Scale (EEO)
which was invented by Dökmen were used. Furthermore, an “Individual Information Form” which consists of
questions regarding the teacher candidates’ curriculums, grades, genders, parental education levels and perceived
socio-economic status was prepared and applied by the researcher. As a result of this study, a low level of significant
and positive relation between the teacher candidates’ critical thinking dispositions and empathy inclinations was found.
It was detected that teacher candidate’s critical thinking disposition was not affected by their curriculums, grades,
genders, parental education levels, and perceived socio-economic status. The difference between empathy inclination
and all of the independent variables was statistically significant.
Thinking critical thinking critical thinking disposition empathy empathy disposition
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Haziran 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Cilt: 9 Sayı: 2 |