The aim of this research is to analyze whether there is a relationship between subject matter
knowledge (SMK) related to the key concepts take part in 6th class “particulate nature of matter” unit and
pedagogical content knowledge (PCK) of the pre-service science teachers. The participants of the study
consisted of five pre-service science teachers who were enrolled at Gazi University at the Department of
Elementary Science Education senior class in 2007 – 2008. In the study “case study research method” which is a
sort of “qualitative research methodology” was used. Data was gathered via observations, interviews and
document analysis methods. . In the analyses of the semi structured interviews, video records and documents
made with pre-service teachers; descriptive analysis, content analysis and comparison techniques were used
together. Data collected from the sample of the research shows that the pre-service teachers have inadequacies in
SMK related to the concepts analyzed in the scope of this research. These inadequacies in pre-service teachers’
SMK limit the activities (planning and implementation) which are used through teaching process. In
consequence, it is ascertained that SMK is interrelated with PCK and must be investigated together with PCK.
Teacher Training Pedagogical Content Knowledge (PCK) Subject Matter Knowledge (SMK)
Bu araştırmanın amacı, Fen bilgisi öğretmeni adayıdır. 6.sınıf “oluşum tanecikli yapısı” ünitesinde yer alan anahtar kavramları adresleri alan alanları ve pedagojik alan alanları inceleyerek, bu iki bilgi türü arasında bir ilişki süresi açısından araştırmaktır. Nitel araştırma metodolojisinin desenleri çalışma yöntemiyle çalışma araştırması çalışma grubunu 2007 - 2008 öğretim kodu Gazi Üniversitesi, Fen Fakültesi Öğretmenliği Bölümü'nde sınıfta öğrencilerim gören 5 öğretmen adayı bulunuyor. Araştırma sonuçları, gözlem, görüşme ve değerlendirme. Öğretmen adaylarıyla yapılan yarı yapılandırılmış görüşmeler, video ders kayıtlarının ve güneşlenmeların analizinde betimsel analiz, içerik analizi ve sürekli karşılaştırmalar. ARAŞTIRMANIN işbaşında elde edilen veriler, öğretmen adaylarının araştırılması konusu konu alan kaynaklıde eksiklikler vardır. Öğretmen adaylarının konu alan içeriğideki bu eksiklikler, öğretmenlik uygulaması hazır çizimleri planı uygulama) sınırlandırmıştır. Araştırma konusu konu alan bilgisinin pedagojik alan bilgisi (PAB) ile birlikte bir bilgi türü olduğu ve PAB ile birlikte araştırılması gerektiği tespit edilmiştir.
Öğretmen Eğitimi Pedagojik Alan Bilgisi (PAB) Konu Alan Bilgisi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Haziran 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Cilt: 9 Sayı: 1 |