Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Öğrencilerin Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutumlarına Etkisi

Yıl 2009, Cilt: 8 Sayı: 1, 36 - 47, 26.06.2009

Öz

Bu çalı manın amacı, ilkö retim yedinci sınıf ö rencilerinin fen bilgisi dersine yönelik tutumlarının geli iminde proje tabanlı ö renme yönteminin etkisini ara tırmaktır. Ara tırma Ankara ili Yenimahalle ilçesinde özel bir ilkö retim okuluna devam etmekte olan 7.sınıf ö rencilerinin katılımı ile gerçekle tirilmi tir Deney grubunda 22, kontrol grubunda 22 ö renci bulunmaktadır. Çalı manın alt problemlerini test etmek için fen bilgisi dersi tutum ölçe i, ön test ve son test olarak uygulanmı tır. Çalı mada toplanan verilerin analizinde istatistikî i lemlerden t testi, aritmetik ortalama (x), standart sapma (s), frekans (f), yüzde (%) kullanılmı tır. statistiki i lemler SPSS 11.0 paket programıyla çözümlenmi tir. Verilerin yorumlanmasında .05 anlamlılık düzeyi kabul edilmi tir. Çalı ma sonunda deney grubundaki ö rencilerin fen bilgisi dersine yönelik tutumlarının kontrol grubu ö rencilerinin fen bilgisi dersine yönelik tutumlarına göre anlamlı bir farklılık görülmü tür. Fen e itiminde bu yakla ımın uygulanmasının ö rencilerin fen bilgisi dersine yönelik tutumlarının geli iminde etkili olabilece i dü ünülmektedir

Kaynakça

  • Akgün, S. (1995). Fen Bilgisi Ögretimi. Giresun: Akgün Yayınları.
  • Aladag, S. (2005). I lkögretim Matematik Ögretiminde Proje Tabanlı Ögrenme Yaklasımının Ögrencilerin Akademik Basarısına ve Tutumuna Etkisi. Yayımlanmamıs Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi, Egitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Basar, V. (1992). Ortaokullar Için Uygulamalı (Projeli) Fizik Ögretimi – Ödevleri Sergi ve Yarısmalar. Istanbul: Milli Egitim Basımevi.
  • Demirel, Ö. (1993). Egitim Terimleri Sözlügü. Ankara: Usem Yayınları–10.
  • Demirel, Ö., Basbay A., Uyangör, N. ve Bıyıklı, C. (2001). Proje Tabanlı Ögrenme Modelinin Ögrenme Sürecine ve Ögrenci Tutumlarına Etkisi. X.Ulusal Egitim Bilimleri Kongresi. Abant Izzet Baysal Üniversitesi Egitim Fakültesi, Bolu, 7–8 Haziran 2001.
  • Demirhan, C. (2002). Program Gelistirmede Proje Tabanlı Ögrenme Yaklasımı. Yayımlanmamıs Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Germann, P. J. (1988). Development of the Attitudes toward Science in School Assessment and Its Use to Investigate the Relationship between Science Achievement and Attitude toward Science in School. Journal of Research in Science Teaching. 25(8), 689–703.
  • Erdem, M. ve Akkoyunlu, B. (2002). Ilköretim Sosyal Bilgiler Dersi Kapsamında Besinci Sınıf Ögrencileriyle Yürütülen Ekiple Proje Tabanlı Ögrenme Üzerine Bir Çalısma. Ilköretim-Online, 1(1), 2–11, [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr adresinden 17 Mayıs 2005 tarihinde indirilmistir.
  • Hamurcu, H. (1997). Fen Bilgisi Ögretiminde Teknoloji Kullanımı, Egitim Sempozyumu, Izmir.
  • Johnston, J. (1996). Early Explorations in Science. Buckingam: Open University Press.
  • Kaptan, F. (1999). Fen Bilgisi Ögretimi. Istanbul: Milli Egitim Basımevi.
  • Korkmaz (Baylav), H. (2002). Fen Egitiminde Proje Tabanlı Ögrenmenin Yaratıcı Düsünme, Problem Çözme ve Akademik Risk Alma Düzeylerine Etkisi. Yayımlanmamıs Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Egitim Bilimleri Ana Bilim Dalı, Ankara.
  • Ören, F. (2005). Ilköretim 7. Sınıf Fen Bilgisi Dersinde Ögrenme Halkası Yaklasımının, Ögrencilerin Basarı, Tutum ve Mantıksal Düsünme Yetenekleri Üzerine Etkisi. Yayımlanmamıs Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Egitim Bilimleri Enstitüsü Ilköretim Anabilim Dalı Fen Bilgisi Ögretmenligi Bilim Dalı, Ankara.
  • Saban, A. (2002). Ögrenme Ögretme Süreci. Ankara: Nobel Yayın Dagıtım, Gelistirilmis 2. Baskı.
  • Serin, G. (2001). Fen Egitiminde Laboratuvar. Yeni Bin Yılın Basında Türkiye’de Fen Bilimleri Egitimi Sempozyumu, Maltepe Üniversitesi, Istanbul.
  • Sezgin, G., Çalıskan, S., Çallıca, H. ve Erol, M. (2001). Fizik Egitiminde Projeye Dayalı Laboratuvar Çalısmalarına Yönelik Ögrenci Tutumları. Maltepe Üniversitesi Fen Bilimleri Sempozyumu, 7– 8 Eylül, Istanbul.
  • Soylu, H. (1984). Fen Öretiminde Yeni Yaklaımlar. Ortaöretim Kurumlarında Fen Öretimi ve Sorunları. 12–13 Haziran 1984 Tarihinde Yapılan Türk Eitim Dernei Bilimsel Toplantısı Bildiri ve Tutanaklar, Ankara: TED Yayınları, 133–140.
  • Vaiz, O. (2003). Proje Tabanlı Ögrenmede Portfolyoların (Ögrenci Gelisim Dosyalarının) Kullanımı ve Ögrenme Sürecine Yansımaları. Yayımlanmamıs Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Egitim Bilimleri Ana Bilim Dalı, Ankara.
  • “Why do Project Based Learning?, [Online]: Retrieved on 30-March-2005, at URL: http://pblmm.k12.ca.us./PBLGuide/WhyPBL.html
  • Yenice, N. (2003). Proje Yönteminin Sınıf Ögretmeni Adaylarının Fen Bilgisi Ögretimi-I Dersine Yönelik Tutumlarına Etkisi. Yayımlanmamıs Arastırma. A.D.Ü. Bilimsel Arastırma Projeleri Komisyonu Baskanlıgı, Aydın.
  • Yılmaz, S. (2006). Analysis of Preservice Science Teachers’ Attitudes toward Mechanics’ Concepts. Eurasian Journal of Educational Research. 24, 199–208.

The Effect of the Project Based Learning Approach to the Attitudes of Students towards Science Lesson

Yıl 2009, Cilt: 8 Sayı: 1, 36 - 47, 26.06.2009

Öz

This research was carried out with the aim of investigating the effect of project based learning
approach in teaching science to the development of attitude of seventh grade students of primary education
towards science. The research was applied on the seventh grade students of a private Primary Education School
in Ankara Province, Yenimahalle District. There were 22 students in both of the experiment and the control
groups. Attitude scale towards science was used to test the sub-problems of the research. In the analysis of
gained data, statistical processes, t-test, mean ( x )
, standart deviation (s), frequency (f) and percentage (%) were
used. Statistical processing was made using the SPSS 11.0 program. Whether the gained data is meaningful or
not was evaluated according to .05 significant levels. After the research, it was observed that, there is a
meaningful difference between the experiment group and control group students’ attitudes towards science
lesson in favour of experiment group students. It can be inferred that, using this approach at science education
can affect the development of attitudes of students towards science lesson.

Kaynakça

  • Akgün, S. (1995). Fen Bilgisi Ögretimi. Giresun: Akgün Yayınları.
  • Aladag, S. (2005). I lkögretim Matematik Ögretiminde Proje Tabanlı Ögrenme Yaklasımının Ögrencilerin Akademik Basarısına ve Tutumuna Etkisi. Yayımlanmamıs Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi, Egitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Basar, V. (1992). Ortaokullar Için Uygulamalı (Projeli) Fizik Ögretimi – Ödevleri Sergi ve Yarısmalar. Istanbul: Milli Egitim Basımevi.
  • Demirel, Ö. (1993). Egitim Terimleri Sözlügü. Ankara: Usem Yayınları–10.
  • Demirel, Ö., Basbay A., Uyangör, N. ve Bıyıklı, C. (2001). Proje Tabanlı Ögrenme Modelinin Ögrenme Sürecine ve Ögrenci Tutumlarına Etkisi. X.Ulusal Egitim Bilimleri Kongresi. Abant Izzet Baysal Üniversitesi Egitim Fakültesi, Bolu, 7–8 Haziran 2001.
  • Demirhan, C. (2002). Program Gelistirmede Proje Tabanlı Ögrenme Yaklasımı. Yayımlanmamıs Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Germann, P. J. (1988). Development of the Attitudes toward Science in School Assessment and Its Use to Investigate the Relationship between Science Achievement and Attitude toward Science in School. Journal of Research in Science Teaching. 25(8), 689–703.
  • Erdem, M. ve Akkoyunlu, B. (2002). Ilköretim Sosyal Bilgiler Dersi Kapsamında Besinci Sınıf Ögrencileriyle Yürütülen Ekiple Proje Tabanlı Ögrenme Üzerine Bir Çalısma. Ilköretim-Online, 1(1), 2–11, [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr adresinden 17 Mayıs 2005 tarihinde indirilmistir.
  • Hamurcu, H. (1997). Fen Bilgisi Ögretiminde Teknoloji Kullanımı, Egitim Sempozyumu, Izmir.
  • Johnston, J. (1996). Early Explorations in Science. Buckingam: Open University Press.
  • Kaptan, F. (1999). Fen Bilgisi Ögretimi. Istanbul: Milli Egitim Basımevi.
  • Korkmaz (Baylav), H. (2002). Fen Egitiminde Proje Tabanlı Ögrenmenin Yaratıcı Düsünme, Problem Çözme ve Akademik Risk Alma Düzeylerine Etkisi. Yayımlanmamıs Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Egitim Bilimleri Ana Bilim Dalı, Ankara.
  • Ören, F. (2005). Ilköretim 7. Sınıf Fen Bilgisi Dersinde Ögrenme Halkası Yaklasımının, Ögrencilerin Basarı, Tutum ve Mantıksal Düsünme Yetenekleri Üzerine Etkisi. Yayımlanmamıs Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Egitim Bilimleri Enstitüsü Ilköretim Anabilim Dalı Fen Bilgisi Ögretmenligi Bilim Dalı, Ankara.
  • Saban, A. (2002). Ögrenme Ögretme Süreci. Ankara: Nobel Yayın Dagıtım, Gelistirilmis 2. Baskı.
  • Serin, G. (2001). Fen Egitiminde Laboratuvar. Yeni Bin Yılın Basında Türkiye’de Fen Bilimleri Egitimi Sempozyumu, Maltepe Üniversitesi, Istanbul.
  • Sezgin, G., Çalıskan, S., Çallıca, H. ve Erol, M. (2001). Fizik Egitiminde Projeye Dayalı Laboratuvar Çalısmalarına Yönelik Ögrenci Tutumları. Maltepe Üniversitesi Fen Bilimleri Sempozyumu, 7– 8 Eylül, Istanbul.
  • Soylu, H. (1984). Fen Öretiminde Yeni Yaklaımlar. Ortaöretim Kurumlarında Fen Öretimi ve Sorunları. 12–13 Haziran 1984 Tarihinde Yapılan Türk Eitim Dernei Bilimsel Toplantısı Bildiri ve Tutanaklar, Ankara: TED Yayınları, 133–140.
  • Vaiz, O. (2003). Proje Tabanlı Ögrenmede Portfolyoların (Ögrenci Gelisim Dosyalarının) Kullanımı ve Ögrenme Sürecine Yansımaları. Yayımlanmamıs Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Egitim Bilimleri Ana Bilim Dalı, Ankara.
  • “Why do Project Based Learning?, [Online]: Retrieved on 30-March-2005, at URL: http://pblmm.k12.ca.us./PBLGuide/WhyPBL.html
  • Yenice, N. (2003). Proje Yönteminin Sınıf Ögretmeni Adaylarının Fen Bilgisi Ögretimi-I Dersine Yönelik Tutumlarına Etkisi. Yayımlanmamıs Arastırma. A.D.Ü. Bilimsel Arastırma Projeleri Komisyonu Baskanlıgı, Aydın.
  • Yılmaz, S. (2006). Analysis of Preservice Science Teachers’ Attitudes toward Mechanics’ Concepts. Eurasian Journal of Educational Research. 24, 199–208.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayşe Sert Çıbık

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2009
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çıbık, A. S. (2009). Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Öğrencilerin Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutumlarına Etkisi. İlköğretim Online, 8(1), 36-47.
AMA Çıbık AS. Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Öğrencilerin Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutumlarına Etkisi. İOO. Mart 2009;8(1):36-47.
Chicago Çıbık, Ayşe Sert. “Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Öğrencilerin Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutumlarına Etkisi”. İlköğretim Online 8, sy. 1 (Mart 2009): 36-47.
EndNote Çıbık AS (01 Mart 2009) Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Öğrencilerin Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutumlarına Etkisi. İlköğretim Online 8 1 36–47.
IEEE A. S. Çıbık, “Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Öğrencilerin Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutumlarına Etkisi”, İOO, c. 8, sy. 1, ss. 36–47, 2009.
ISNAD Çıbık, Ayşe Sert. “Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Öğrencilerin Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutumlarına Etkisi”. İlköğretim Online 8/1 (Mart 2009), 36-47.
JAMA Çıbık AS. Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Öğrencilerin Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutumlarına Etkisi. İOO. 2009;8:36–47.
MLA Çıbık, Ayşe Sert. “Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Öğrencilerin Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutumlarına Etkisi”. İlköğretim Online, c. 8, sy. 1, 2009, ss. 36-47.
Vancouver Çıbık AS. Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Öğrencilerin Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutumlarına Etkisi. İOO. 2009;8(1):36-47.