The aim of this study was to investigate how two different problem solving instructions affect the views of pre-service elementary mathematics teachers on problem solving process. With this aim, one group of pre-service teachers received strategy-based problem solving instruction and other group received problem solving instruction which is not strategy-based. 51 pre-service elementary mathematics teachers participated, of which 30 were in the first group and 21 in the other group. Interviews were done both before and after the instructions with structured interview protocol. The data were analyzed through descriptive analyses within qualitative research design. The findings of the study were presented under four themes which were what the important thing is during problem solving process, the first ideas of pre-service teachers after reading the problem, definition of problem and definition of problem solving strategy. It is seen that, because of the instruction type the views about the first two themes were different but the others were similar.
problem solving instruction problem solving strategies pre-service elementary mathematics teachers’ views
Çalışmanın amacı, farklı iki problem çözme eğitimi uygulamasının, ilköğretim matematik öğretmen adaylarının problem çözme sürecine dair görüşlerini nasıl etkilediğini görmektir. Bu amaçla, öğretmen adaylarından bir grup strateji temelli problem çözme eğitiminden, diğer grup strateji temelli olmayan problem çözme eğitiminden geçmiştir. Grupların ilkinde 30, diğerinde 21 olmak üzere toplam 51 ilköğretim matematik öğretmen adayı bulunmaktadır. Uygulamalardan önce ve sonra yapılandırılmış görüşme protokolü kullanılarak öğretmen adaylarıyla görüşmeler yapılmıştır. Veriler nitel araştırma deseni kapsamında betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Bulgular, problem çözme sürecinde nelerin önemli olduğu, öğretmen adaylarının problemi okuduktan sonraki ilk düşünceleri, problemin tanımı ve problem çözme stratejisinin tanımı olmak üzere dört tema altında sunulmuştur. Eğitim uygulamalarından dolayı görüşlerin ilk iki tema için farklılaştığı, diğer temalar için ise benzerlik gösterdiği görülmüştür.
problem çözme eğitimi problem çözme stratejileri ilköğretim matematik öğretmen adaylarının görüşleri
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 5 Ocak 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 14 Sayı: 1 |