In this study, ‘ACRA Higher Education Learning Strategies Scale’, which was developed by Arias and Justica (2003) for higher education students is aimed to be adapted for high school students. Firstly, the scale was translated into Turkish. Then, the scale was presented to the experts to get learned opinion about the suitability, scope, and adequacy of the items. The scale, which was revised in the light of the suggestions proposed by the experts, was applied to a small group comprised of high school students and pilot-tested. As a result of the pilot test, the 44-item-scale draft emerged. The data of validity and reliability studies of the ‘ACRAHigh School Learning Strategies Scale’ draft was gathered from 1074 students who attend different types of high schools and different classrooms. In consequence of the analyses, it is decided that the ‘ACRA-High School Learning Strategies Scale’, which consists of 38 items and has three sub-dimensions and 37.98variance, is appropriate for determining the learning strategies of secondary school students from all types of high schools
High school ACRA learning strategies scale validity reliability adaptation
Bu çalışmada, Arias ve Justica (2003) tarafından geliştirilmiş olan ‘Kısaltılmış ACRA Öğrenme Stratejileri’ ölçeğinin lise öğrencileri için uyarlama çalışmasının yapılması amaçlanmıştır. Ölçek, öncelikle Türkçeye çevrilmiş, ardından madde ifadelerinin uygunluğu, kapsamı ve yeterliliği hakkında uzman görüşüne başvurulmuştur. Uzmanlardan alınan öneriler doğrultusunda yeniden düzenlenen ölçek lise öğrencilerinden küçük bir gruba uygulanarak ön denesi yapılmıştır ve ön deneme sonucunda 44 maddeden oluşan ölçek taslağı ortaya çıkmıştır. Araştırmanın katılımcılarını ‘ACRA-Lise Öğrencileri Öğrenme Stratejileri Ölçeği’ taslağının geçerlik ve güvenirlik çalışmaları farklı lise türlerinde ve bu liselerde farklı sınıflarda öğrenim görmekte olan toplam 1074 öğrenciden elde edilen veriler ile gerçekleştirilmiştir. Yapılan analizler sonucunda 38 maddeden oluşan, üç alt boyutlu ve toplam varyansı 37.98 olan ‘ACRA-Lise Öğrencileri Öğrenme Stratejileri Ölçeği’ tüm okul türlerinde öğrenim gören ortaöğretim öğrencilerinin öğrenme stratejilerini belirlenmesi için uygun bir ölçek olduğuna karar verilmiştir.
Lise öğrencileri Kısaltılmış ACRA Öğrenme Stratejisi Ölçeği geçerlik ve güvenirlik uyarlama
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 6 Kasım 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 14 Sayı: 4 |