Psychology, which lasted for many years
under the roof of Philosophy, became an independent discipline when Wundt
founded his first psychology laboratory in 1879. This independence is not
enough to be a branch of science like physics, which psychology desires because
it expresses “spiritual sciences” as a concept. For this reason, modern
psychology has pushed her out of her main field of study because of the
metaphysical nature of the concept of soul. Modern psychology has not only made
the concept of soul the subject of study as visible or measurable features of
human but has also excluded religious subjects from the study area with the
claim that it is against scientificness. This situation led to the rejection of
the fields of objective religious reality and subjective religious reality,
which are the main subjects of the study of religion, on the grounds that it
cannot be the subject of scientific research. The objective of this study is to
discuss the approach of the approach of the religion psychologist to the
objective religious reality, the subjective religious reality, and subjective
religious meaning.
Psychology of Religion Objective Religious Reality Subjective Religious Reality Subjective Religious Meaning Scientific Objectivity
Felsefe çatısı altında uzun yıllar
varlığını sürdüren psikoloji, 1879’da Wundt’un ilk psikoloji laboratuvarını
kurmasıyla bağımsız bir disiplin olmuştur. Bu bağımsızlık psikolojinin kavram
olarak “ruh bilimi”ni ifade etmesinden dolayı çok arzu ettiği fizik gibi bir
bilim dalı olmasına yetmemiştir. Bu nedenle modern psikoloji, ruh kavramının
metafizik özelliğinden dolayı onu temel çalışma alanının dışına itmiştir.
Modern psikoloji artık “ruh” kavramını “insanın görülebilen ya da ölçülebilen
özellikleri “olarak çalışma konusu yapmakla kalmamış, dinî konuları da
bilimselliğe aykırı olduğu iddiası ile inceleme alanının dışında tutmuştur. Bu
durum, din psikolojisinin temel çalışma konularından olan objektif dinî
gerçeklik ve subjektif dinî gerçeklik alanlarının da bilimsel araştırma konusu
olamayacağı gerekçesiyle reddedilmesini beraberinde getirmiştir. Objektif dinî
gerçeklik, subjektif dinî gerçeklik ve subjektif dinî anlam konularına din
psikoloğunun yaklaşım yönteminin tartışıldığı bu çalışmanın iki temel amacı
vardır: Birincisi, din psikoloğunun ifade edilmiş olan kavramlara yaklaşım
yöntemini tartışmak, ikinci amaç ise din psikolojisi alanında üretilen
bilgilerin geçerlilik ve güvenilirliğine katkı sunmaktır.
Din Psikolojisi Objektif Dinî Gerçeklik Subjektif Dinî Gerçeklik Subjektif Dinî Anlam Bilimsel Objektiflik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 3 Eylül 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 50 |