The aim of this study is to determine the level of adjustment to university and perceived stress of the students studying at the Near East University Faculty of Theology and the Cyprus Social Sciences University Faculty of Religion Sciences. In the research carried out with a mixed method, "University Adjustment Scale", "Perceived Stress Scale" and "Semi-Structured Interview Form" were used. According to the results of the research conducted with 264 students in 2020, it was observed that the students had a high level of adjustment to university life and their perception of stress was low. It was determined that gender and class variables affect compliance and stress situations, and female students had higher compliance scores than male students. It was determined that the compliance levels of the first year students are lower than the students in other classes. Variables that do not affect students' adjustment to university life and stress levels are the regions in Turkey that they come from, and high schools they graduated from, and their income levels. In the qualitative part, it is determined that establishing an easy dialogue with the lecturers is an important factor that facilitates the adjustment process.
Higher Education Adjustment to University Life Perceived Stress Religion Education Higher Religion Education Near East University Faculty of Theology Cyprus Social Sciences University Faculty of Religious Sciences
Bu araştırma, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde yüksek din eğitimi veren iki kurum olan Yakın Doğu Üniversitesi İlahiyat Fakültesi ve Kıbrıs Sosyal Bilimler Üniversitesi Dini İlimler Fakültesi’nde okuyan öğrencilerin üniversiteye uyum ve algıladıkları stres durumlarını tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Karma yöntemle yapılan araştırmada “Üniversite Yaşamına Uyum Ölçeği”, “Algılanan Stres Ölçeği” ve “Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu” kullanılmıştır. 2020 yılında 264 öğrenci ile yapılan araştırmanın sonuçlarına göre, öğrencilerin üniversite yaşamına yüksek düzeyde uyum sağladıkları ve stres algılarının düşük olduğu görülmüştür. Cinsiyet ve sınıf değişkenlerinin uyum ve stres durumlarını etkilediği, kız öğrencilerin uyum puanlarının erkek öğrencilere göre daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Birinci sınıf öğrencilerinin uyum düzeylerinin diğer sınıflardaki öğrencilere göre daha düşük olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin Türkiye’den geldikleri bölgelerin, mezun oldukları liselerin ve gelir düzeylerinin uyum ve stres düzeylerini etkilemediği belirlenmiştir. Nitel bölümde ise, öğretim elemanlarıyla kolay diyalog kurulabilmesinin, uyum sürecini kolaylaştıran önemli bir unsur olduğu belirlenmiştir.
Din Eğitimi Yüksek Öğretim Üniversite Yaşamına Uyum Algılanan Stres Yüksek Din Öğretimi Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti. Yakın Doğu Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Kıbrıs Sosyal Bilimler Üniversitesi Dini İlimler Fakültesi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2020 |
Gönderilme Tarihi | 11 Mart 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 53 |