Since the inception of Islam, there has been great emphasis on teaching the Qur'an. Elifbā books is considered one of the most essential tools for Qur'an education. The primary aim of elifba books is to provide fundamental knowledge on reading the Qur'an. In the later years of the Ottoman Empire, educati-onal reforms were implemented, and specialised elifba books solely for the teaching of the Qur'an were authored. The work entitled Qur'ân Teacher, which serves as the foundation of this research, is one such text. The primary readership for elifbās comprises of students. The most noteworthy aspect that sets Qur'ân Teacher apart from other works is that it was composed specifically for educators. The writer had previously authored Taʻlīmu'l-Qur'ân, a book aimed at students new to reading the Qur'ân. In Qur'ân Teac-her, he mentioned this work and the principles he observed while preparing it. Qur'ân Teacher was prepa-red as a tutorial text providing instruction on how to effectively use the student book, Taʻlīmu'l-Qur'ân. In this study, the history of elifbâ books is briefly outlined, followed by the introduction of Mehmed Khalid, the author of the work. The preface of the work also draws attention. The preface, which is significant as it demonstrates the author's comprehension and educational techniques, is discussed under a distinct hea-ding. Furthermore, pertinent information regarding Qur'anic education during the author's era is provided. The author criticized teaching methods used for the Qur'an in his time and presented a new method of his own. The study provided general information about the work in the first part, followed by an evaluation of the author's proposed teaching methods for the Qur'an in the last part. The evaluation was based on con-temporary teaching principles and methods. This work, which is unique both in terms of its target audience being the teachers and in its introduction, is very important both in terms of making important contributi-ons to the understanding of Qur'anic education in its period and proving its effectiveness by being applied by the author himself. The significance of this article lies in the absence of previous studies on this particu-lar work, its pioneering introduction in the field, and the assessment of the methods proposed by the author. The purpose of this study is twofold: to present this work for the advancement of modern-day educators and to make a contribution to academic research on the topic.
Qirâʾat Elifbâ Tajwīd Mehmed Khalid Methods of Teaching the Qur’ân
İslam’ın ilk yıllarından itibaren Kur’ân öğretimine özel bir önem verilmiştir. Kur’ân öğretiminin en önemli araçlarından biri elifbâlardır. Elifbâların ana gayesi Kur’ân okumayla ilgili temel bilgiler vermektir. Osmanlı’nın son zamanlarında başlayan eğitimde ıslah çalışmalarının sonucu olarak sadece Kur’ân öğretimine tahsis edilen elifbâlar kaleme alınmıştır. Bu çalışmaya esas olan Kur’ân Muallimi isimli eser de bunlardan biridir. Elifbâların temel muhatap kitlesi öğrencilerdir. Kur’ân Muallimi’ni diğerlerinden ayıran en önemli özelliği onun eğitimciler için yazılmış olmasıdır. Müellif daha önce Kur’ân okumaya yeni başlayacak talebeler için Taʻlîmu’l-Kur’ân isimli bir eser kaleme almıştır. Kur’ân Muallimi’nde bu eserinden ve onu hazırlarken gözettiği ilkelerden bahsetmiştir. Kur’ân Muallimi, öğrenci kitabı olan Taʻlîmu’l-Kur’ân’ın nasıl uygulanması gerektiğini gösteren öğretici kitabı olarak hazırlanmıştır. Bu çalışmada öncelikle elifbâ cüzlerinin tarihinden kısaca bahsedilerek eserin müellifi olan Mehmed Halid tanıtılmıştır. Eser, mukaddimesiyle de dikkati çekmektedir. Dönemindeki Kur’ân eğitimiyle ilgili verdiği bilgilerin yanında müellifin eğitim anlayışını ve yöntemlerini göstermesi sebebiyle önemli olan mukaddime, ayrı bir başlık altında ele alınmıştır. Müellif, dönemindeki Kur’ân öğretimi yöntemlerini eleştirmekle kalmamış kendisi yeni bir yöntem önerisiyle gelmiştir. Çalışmanın ilk bölümünde eserle ilgili genel bilgiler verilmiş, son bölümünde ise müellifin Kur’ân öğretiminde kullanmayı önerdiği öğretim yöntemleri günümüzde kullanılan öğretim ilke ve yöntemleri göz önüne alınarak değerlendirilmiştir. Gerek hedef kitlesinin öğreticiler olması gerek mukaddimesiyle özgün olan bu eser hem dönemindeki Kur’ân eğitimi anlayışına önemli katkılar sunması hem de bizzat müellif tarafından uygulanarak etkinliğini kanıtlaması bakımından oldukça önemlidir. Bu makalenin önemi ise daha önce bu esere dair bir çalışmanın bulunmayışı, alanında ilk olduğu bilinen bu eserin tanıtımı ve müellifin önerdiği yöntemlerin incelenmesidir. Bu çalışmada bu eseri hem günümüz öğreticilerinin istifadesine sunmak hem de konuyla ilgili yapılacak akademik çalışmalara katkıda bulunmak amaçlanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kuran-ı Kerim Okuma ve Kıraat |
Bölüm | MAKALELER |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 12 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.