Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Öğretmenlerinin Öğretimsel Strateji, Yöntem ve Tekniklere İlişkin Görüşleri: Türkçe Dersine Yönelik Nitel Bir Araştırma

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 3, 27 - 58, 29.12.2018

Öz

Eğitim
sistemindeki gelişme ve değişimler beraberinde birbirinden farklı öğretim
yöntem, teknik ve öğrenme stratejilerini getirmektedir. Bu amaçla eğitim ve
öğretimde yapılan reform hareketlerinde öğrencinin merkezde olması, öğretmenin
bu süreçte rehber rol oynaması ve öğrencinin bilimsel süreç becerilerini
kullanması en önemli hedef haline gelmiştir. Bu araştırmada, sınıf
öğretmenlerinin Türkçe derslerinde kullandıkları öğretimsel stratejilere,
yöntemlere ve tekniklere ilişkin görüşleri, hem literatür açısından
(kavramların netliği) hem de kendi uygulamaları açısından (uygulama sıklığı,
zorlukları ve önerileri) incelenmiştir. Bu sayede, öğretim programında
benimsenen yaklaşımın, uygulamadaki yansıması hakkında bilgi edinmek
amaçlanmıştır. Bu amaçla öğretmenlerin derste uyguladıkları yöntemlerin
belirlenmesi amacıyla ders saatleri gözlemlenmiş, öğrencilerin derste tercih
ettikleri yöntem ve teknikler hakkında görüşlerine başvurulmuştur. Çalışmada
nitel araştırma desenlerinden eylem araştırması, veri toplama araçları olarak
ise gözlem ve derinlemesine görüşme tekniği kullanılmıştır. 

Kaynakça

  • ABAZAOĞLU, İ., (2007), "Öğretimde Yeni Stratejiler ve Yaklaşımlar", Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. https://www.academia.edu/1245771/Araştırma_Yoluyla_Öğretim_İlkay_ABAZAOĞLU AKÇAY, N. O. vd., (2016), “Ortaokul Öğretmenlerinin Öğretim Yöntem Ve Tekniklerine Yönelik Görüş Ve Yeterliklerinin İncelenmesi”, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, c.: 5, s.: 1. ARICI, A., (2006), “Türkçe Öğretiminde kullanılan Strateji - Yöntem Ve Teknikler”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c.: 7, s.: 1, 299-307. dergipark.gov.tr/download/article-file/31988. ÇELİK, N. G., ve ŞENGÜL, S., (2005), "Tam Öğrenme Yönteminin İlköğretim 6. Sınıf Matematik Öğrencilerinin Akademik Başarıları İle Kalıcılık Düzeylerine Etkisi", Eğitim Fakültesi Dergisi, XVIII (1), 107-122. ÇELİKKAYA, T., ve KUŞ, Z., (2009), “Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Kullandıkları Yöntem ve Teknikler”, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi XXII (2), 741-758. DEMİR, S. ve ÖZDEN, S., (2013), “Sınıf Öğretmenlerinin Öğretimsel Stratejilere Yöntemlere ve Tekniklere İlişkin Görüşleri: Hayat Bilgisi Dersine Yönelik Tanılayıcı Bir Çalışma”, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 14, 2013, Sayfa 59-75. DEMİRKAN, Ö. Ve SARAÇOĞLU, G. (2016), “Anadolu Lisesi Öğretmenlerinin Derslerde Kullandıkları Öğretim Yöntem Ve Tekniklerine İlişkin Görüşleri”, The Journal of International Lingual, Social and Educational Sciences, Volume: 2, Number: 1. İLTER, İ., (2018), “Öğretmenlerin Sosyal Bilgiler Derslerinde Öğretim Yöntemleri ve Uygulamaları Üzerine Bir Değerlendirme, Kurumsal Araştırmalar Dergisi, 11(1), 1-29. http://dergipark.gov.tr/akukeg KARA, Y. ve KOCA, Ö., (2004), “Buluş Yoluyla Öğrenme ve Anlamlı Öğrenme Yaklaşımlarının Matematik Derslerinde Uygulanması: “İki Terimin Toplamının Karesi” Konusu Üzerine İki Ders Planı, c.: 3, s.: 1, 2-10. ÖZER, M. A., (2005), “Etkin Öğrenmede Yeni Arayışlar: İşbirliğine Dayalı Öğrenme ve Buluş Yoluyla Öğrenme” bilig Güz, sayı: 35, 105-131. http://www.acarindex.com/dosyalar/makale/acarindex-1423873379.pdf ÜTKÜR, N., (2016), “Öğretmenlerin Kullandıkları Yöntem Ve Teknik Farklılıkları: Hayat Bilgisi Dersi Örneği”, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 16 (USBES Özel Sayı II), 1631-1651. YAŞKAYA, S. M., ve MUŞTA, M.C., (2008), “Sınıf Öğretmenlerinin Türkçe Öğretim Yöntemlerine İlişkin Görüşleri, Elektronik ve Sosyal Bilimler Dergisi, C.: 7, S.:25, (240-251). YILDIRIM, A. Ve ŞİMŞEK, H., (2005), “Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri”, Seçkin Yayıncılık, Genişletilmiş Beşinci Baskı, Ankara.
Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 3, 27 - 58, 29.12.2018

Öz

Kaynakça

  • ABAZAOĞLU, İ., (2007), "Öğretimde Yeni Stratejiler ve Yaklaşımlar", Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. https://www.academia.edu/1245771/Araştırma_Yoluyla_Öğretim_İlkay_ABAZAOĞLU AKÇAY, N. O. vd., (2016), “Ortaokul Öğretmenlerinin Öğretim Yöntem Ve Tekniklerine Yönelik Görüş Ve Yeterliklerinin İncelenmesi”, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, c.: 5, s.: 1. ARICI, A., (2006), “Türkçe Öğretiminde kullanılan Strateji - Yöntem Ve Teknikler”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c.: 7, s.: 1, 299-307. dergipark.gov.tr/download/article-file/31988. ÇELİK, N. G., ve ŞENGÜL, S., (2005), "Tam Öğrenme Yönteminin İlköğretim 6. Sınıf Matematik Öğrencilerinin Akademik Başarıları İle Kalıcılık Düzeylerine Etkisi", Eğitim Fakültesi Dergisi, XVIII (1), 107-122. ÇELİKKAYA, T., ve KUŞ, Z., (2009), “Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Kullandıkları Yöntem ve Teknikler”, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi XXII (2), 741-758. DEMİR, S. ve ÖZDEN, S., (2013), “Sınıf Öğretmenlerinin Öğretimsel Stratejilere Yöntemlere ve Tekniklere İlişkin Görüşleri: Hayat Bilgisi Dersine Yönelik Tanılayıcı Bir Çalışma”, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 14, 2013, Sayfa 59-75. DEMİRKAN, Ö. Ve SARAÇOĞLU, G. (2016), “Anadolu Lisesi Öğretmenlerinin Derslerde Kullandıkları Öğretim Yöntem Ve Tekniklerine İlişkin Görüşleri”, The Journal of International Lingual, Social and Educational Sciences, Volume: 2, Number: 1. İLTER, İ., (2018), “Öğretmenlerin Sosyal Bilgiler Derslerinde Öğretim Yöntemleri ve Uygulamaları Üzerine Bir Değerlendirme, Kurumsal Araştırmalar Dergisi, 11(1), 1-29. http://dergipark.gov.tr/akukeg KARA, Y. ve KOCA, Ö., (2004), “Buluş Yoluyla Öğrenme ve Anlamlı Öğrenme Yaklaşımlarının Matematik Derslerinde Uygulanması: “İki Terimin Toplamının Karesi” Konusu Üzerine İki Ders Planı, c.: 3, s.: 1, 2-10. ÖZER, M. A., (2005), “Etkin Öğrenmede Yeni Arayışlar: İşbirliğine Dayalı Öğrenme ve Buluş Yoluyla Öğrenme” bilig Güz, sayı: 35, 105-131. http://www.acarindex.com/dosyalar/makale/acarindex-1423873379.pdf ÜTKÜR, N., (2016), “Öğretmenlerin Kullandıkları Yöntem Ve Teknik Farklılıkları: Hayat Bilgisi Dersi Örneği”, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 16 (USBES Özel Sayı II), 1631-1651. YAŞKAYA, S. M., ve MUŞTA, M.C., (2008), “Sınıf Öğretmenlerinin Türkçe Öğretim Yöntemlerine İlişkin Görüşleri, Elektronik ve Sosyal Bilimler Dergisi, C.: 7, S.:25, (240-251). YILDIRIM, A. Ve ŞİMŞEK, H., (2005), “Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri”, Seçkin Yayıncılık, Genişletilmiş Beşinci Baskı, Ankara.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hakan Kulak

Mümin Ayparçası

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 5 Aralık 2018
Kabul Tarihi 22 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Kulak, H., & Ayparçası, M. (2018). Sınıf Öğretmenlerinin Öğretimsel Strateji, Yöntem ve Tekniklere İlişkin Görüşleri: Türkçe Dersine Yönelik Nitel Bir Araştırma. İmgelem, 2(3), 27-58.

cc-by-nc_1.png

This work licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Please click here to contact the publisher.