Bu çalışma Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi okul takımlarında yer alan bireylerin sporda saldırganlık düzeylerinin nasıl şekillendiğini belirlemektir. Bu çalışmada tarama yöntemi kullanılmıştır. Çalışma betimsel ve çıkarımsal bir niteliğe sahiptir. Bu araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 eğitim öğretim yılında Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi okul takımlarında yer alan bireysel ve takım sporu yapan 174 erkek ve 79 kadından oluşan toplam 253 katılımcı oluşturmaktadır. Çalışma gönüllü katılım kriteri esasına göre şekillendirilmiştir. Bu çalışmada verilerin toplanması için araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu ve Sporda Saldırganlık Ölçeği kullanılmıştır. Kişisel bilgi formu; cinsiyet, yaş, spor yılı, anne- baba eğitim düzeyi, gelir düzeyi ve spor türü sorularından oluşmaktadır. Ayrıca katılımcıların saldırganlık-öfke düzeylerinin ölçülmesi için de Maxwell ve Moores (2007) tarafından geliştirilen, Gürbüz ve ark., (2019) tarafından Türkçeye uyarlanan Sporda Saldırganlık ve Öfke Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen veriler bilgisayar ortamına aktarılarak SPSS 25.0 istatistik programı ile değerlendirilmiştir. Verilerde parametrik testler kullanılarak ikili grup karşılaştırmalarında t testi, ikiden fazla grupların karşılaştırılmasında ANOVA testi uygulanmış ve gruplar arası farklılığın tespiti için Post Hoc Tukey çoklu karşılaştırma testi uygulanmıştır. Tüm analiz sonuçlarında p<0.05 değer temel alınmıştır. Katılımcıların sporda saldırganlık düzeylerinde; cinsiyet değişkenine göre erkekler lehine, spor yılı değişkenine göre spor yılı yüksek olanlar lehine, spor türü değişkenine göre bireysel sporlar lehine olduğu; yaş, anne-baba eğitim ve gelir düzeyi değişkenlerine göre fark olmadığı sonuçlarına ulaşılmıştır.
This study is to determine how the aggression levels of individuals in Kyrgyzstan Turkey Manas University school teams are shaped in sports. In this study, scanning method was used. This study has a descriptive and inferential nature. The study group of this research consists of 253 participants, 174 men and 79 women, who play individual and team sports in Kyrgyzstan Turkey Manas University school teams in the 2021-2022 academic year. The study was shaped on the basis of voluntary participation criteria. In this study, personal information form prepared by the researcher and Aggression Scale in Sport were used to collect data. Personal information form; gender, age, year of sport, education level of parents, income level and type of sport. In addition, Aggression and Anger in Sports Scale, developed by Maxwell and Moores (2007) and adapted into Turkish by Gürbüz et al., (2019), was used to measure the Aggression-Anger levels of the participants. The obtained data were transferred to the computer environment and evaluated with the SPSS 25.0 statistical program. By using parametric tests in the data, t-test was used for pairwise group comparisons, ANOVA test was applied for comparing more than two groups, and Post Hoc Tukey multiple comparison test was applied to determine the difference between groups. All analysis results are based on a p<0.05 value. At the level of aggression of the participants in sports; According to the gender variable in favor of men, according to the sports year variable in favor of those with higher sports years, according to the type of sports variable in favor of individual sports, there is no difference according to age, parent education and income level variables.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Sosyolojisi, Spor ve Egzersiz Psikolojisi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Kasım 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 8 Sayı: 2 |