BibTex RIS Kaynak Göster

EVALUATION VIEWS OF SPECIAL EDUCATION TEACHERS ABOUT THE EFFECTIVENESS OF PROFESSIONAL STUDIES

Yıl 2016, Sayı: 8, 259 - 268, 01.06.2016

Öz

This study aimed to determine their views on the effectiveness of the professional works of the special education teachers was conducted with 24 teachers work in special education business practice center and special education vocational training center in the 2014-2015 academic years in Konya. This data were obtained through semi-structured interview form and this obtained data was analyzed descriptively. During the preparation of the interview questions, literature and relevant legislation was reviewed and question pool was formed. Three experts presented the opinions on the questions and the pre-treatment was performed. Interviews were conducted with 24 teachers who accepted the interviews and work in special education business practice center and special education vocational training center. From the obtained data were reached the following conclusions; teachers' professional works were carried out twice a year, it was made because of the legislation, it was carried out theoretically, the lack of contribution to the school, teachers and students, the lack of application-oriented subjects.

Kaynakça

  • Akçamete, G., Gürgür, H., Kış, A. (2004). Okul Dışı Ortamlarda Özel Gereksinimli Öğrencilere verilen Destek Hizmetlere İlişkin Gönüllü Özel Eğitim Öğretmenlerinin Görüşleri. 14. Ulusal Özel eğitim Kongresi. Bolu.
  • Büyükkaragöz, S., Muşta, M. C., Yılmaz, H., Pilten, Ö. (1998). Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Mikro Yayınları. Konya.
  • Çiçek, Ş., Bizati, Ö. (2001). Stajyer Beden eğitimi Öğretmenleri (SBEÖ) ve Karşılaştıkları Problemlere İlişkin Bir Çalışma. Spor Bilimleri Dergisi-Hacettepe J. Of Spor Sciences. 12 (4). 3-17.
  • Diken, İ. H. (1998). Sınıfında Zihinsel Engelli Çocuk Bulunan ve Bulunmayan Sınıf Öğretmenlerinin Zihinsel Engelli Çocukların Kaynaştırılmasına Yönelik Tutumlarının Karşılaştırılması. A.İ.B.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ekinci, A. (2010). Aday Öğretmenlerin İşbaşında Yetiştirilmesinde Okul Müdürlerinin Rolü. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 63-77.
  • Genç, G. (2010). İngilizce öğretmenlerinin mesleki gelişim sürecinin önünde algıladıkları başlıca engeller: Malatya ili örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(31), 103-117.
  • Genç, G. S. (2015). Mesleki gelişim seminer çalışmalarının öğretmenler tarafından değerlendirilmesi örneklemi. Yüksek lisans tezi. İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gültekin, M., Çubukçu, Z. (2008). İlköğretim öğretmenlerinin hizmet içi eğitime ilişkin görüşleri. Sosyal Bilimler Dergisi, sayı, 19.
  • Gümüş, C. (2006). Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ilköğretim okullarında çalışan öğretmenlerin zorunlu olarak katıldıkları mesleki eğitim çalışmalarının değerlendirilmesine ilişkin uygulamalı bir araştırma. Yüksek lisans tezi. Niğde Üniversitesi.
  • Hoy, W. K., Wolfolk, A. E. (1990). Socialization of Student Teachers. American Educatonal Research Journal 27, 2, 279-300.
  • Gündüz, B. (2004). Öğretmenlerde tükenmişliğin akılcı olmayan inançlar ve mesleki bazı değişkenlere göre yordanması. Doktora tezi. Çukurova Üni. Sos. Bil. Enstitüsü.
  • Johnson, L. E. (2008). Teacher Candidate Disposition: Moral Judgement or Regurgitation?. Journal of Moral Education, 37,4, 429-444.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi (17.Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaya, A., Büyükkasap, E. (2005). Fizik öğretmenliği Öğrencilerinin Profilleri Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum ve Endişeleri. Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 367- 380.
  • Korkmaz, İ., Saban, A., Akbaşlı, A. (2004). Göreve Yeni Başlayan Sınıf Öğretmenlerinin Karşılaştıkları Güçlükler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 38, 226-277.
  • Lay, C. D., Pinnegar, S., Reed, M., Wheeler, E. Y., Wilkes, C. (2005). The Positioning of Precervice Teacher Candidates Entering Teacher Education. Liening From Research on Teaching: Perspective, Methodology and Representation. Advance in Research on Teaching. 11, 235-252.
  • MEB (2006). İlköğretim okulu öğretmenlerinin yaptıkları mesleki seminer çalışmalarının değerlendirilmesi. MEB, Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı.
  • MEB, (2016). Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı. 2015-2016 Eğitim İstatistikleri.
  • MEB (2004). Temel eğitime destek projesi ‘öğretmen eğitimi bileşeni’ öğretmen yeterlikleri genel taslağı.
  • Ocak, G. (2015). Meslek Olarak Öğretmenlik, Eğitim Bilimine Giriş (Ed. Kadir Keskinkılıç). Pegem Akademi. Ankara.
  • Özdemir, S., Yalın, H. İ., Sezgin, F. (2012). Eğitim Bilimine Giriş. Nobel Yayınları. Ankara.
  • Öztürk, M., Sancak, S. (2007). Hizmetiçi eğitim uygulamalarının çalışma hayatına etkileri. Journal of Yasar Uni., 2(7), 762.
  • Paşa, M. B. (2002). İlkokul sınıf öğretmenlerinin mesleki yeterliklerinin ve hizmetiçi eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi. Yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi.
  • Sucuoğlu, B. (2004). Türkiye’de Kaynaştırma Uygulamaları: Yayınlar-Araştırmalar (1980- 2005). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi.5 (2), 15-23.
  • Sünbül, A. M. (2001). Bir Meslek Olarak Öğretmenlik. Öğretmenlik Mesleğine Giriş.
  • Şeker, H., Deniz, S., Görgen, İ. (2004). Öğretmen Yeterlikleri Ölçeği. Milli Eğitim Dergisi. 164.
  • Tonbul, Y. (2004). İlköğretim okullarındaki mesleki çalışma uygulamalarının etkililiği ile ilgili görüşler. Eğitimde Yeni Yönelimler Sempozyumu. Tevfik Fikret Okulları.
  • Uysal, A. (2003). Kaynaştırma Uygulaması Yapan Öğretmenlerin Kaynaştırmaya İlişkin Görüşleri. 13. Ulusal Özel Eğitim Kongresi. Kök Yayıncılık. Ankara.
  • Yalçınkaya, M. (2002). Yeni Öğretmen ve Teftiş. Milli Eğitim Dergisi. 153-154.
  • Yan, H. (2009). Teacher Training in China and a Pratctical Model: E-Training Community (Etc). Campus Wide Information Systems, 26 (2), 114-121.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde niteli araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yetim, A. A. Göktaş, Z. (2004). Öğretmenin Mesleki ve Kişisel Nitelikleri. Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi. 12, 541-550.

ÖZEL EĞİTİM ÖĞRETMENLERİNİN MESLEKİ ÇALIŞMALARININ ETKİLİLİĞİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2016, Sayı: 8, 259 - 268, 01.06.2016

Öz

Özel eğitim öğretmenlerinin mesleki çalışmalarının etkililiğine yönelik görüşlerini belirlemek amacıyla yapılan bu çalışma, 2014-2015 öğretim yılında Konya il merkezinde özel eğitim iş uygulama merkezi ve özel eğitim mesleki eğitim merkezinde görev yapan 24 öğretmen ile gerçekleştirilmiştir. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme forma ile elde edilmiş ve elde edilen veriler betimsel olarak analiz edilmiştir. Görüşme sorularının hazırlanması aşamasında alan yazın ve ilgili mevzuat incelenmiş ve soru havuzu oluşturulmuştur. Sorularla ilgili üç uzmanın görüşü alınmış ve ön uygulama gerçekleştirilmiştir. Özel eğitim iş uygulama merkezi ve özel eğitim mesleki eğitim merkezinde görev yapan ve görüşmeyi kabul eden 24 öğretmen ile görüşme gerçekleştirilmiştir. Elde edilen verilerden, öğretmenlerin mesleki çalışmaların yılda iki kez gerçekleştirildiği, mevzuat nedeniyle yapıldığı, teorik olarak yürütüldüğü, öğretmen, öğrenci ve okula katkısının olmadığı, konuların uygulamaya dönük olmadığı yönünde görüş belirttikleri belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Akçamete, G., Gürgür, H., Kış, A. (2004). Okul Dışı Ortamlarda Özel Gereksinimli Öğrencilere verilen Destek Hizmetlere İlişkin Gönüllü Özel Eğitim Öğretmenlerinin Görüşleri. 14. Ulusal Özel eğitim Kongresi. Bolu.
  • Büyükkaragöz, S., Muşta, M. C., Yılmaz, H., Pilten, Ö. (1998). Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Mikro Yayınları. Konya.
  • Çiçek, Ş., Bizati, Ö. (2001). Stajyer Beden eğitimi Öğretmenleri (SBEÖ) ve Karşılaştıkları Problemlere İlişkin Bir Çalışma. Spor Bilimleri Dergisi-Hacettepe J. Of Spor Sciences. 12 (4). 3-17.
  • Diken, İ. H. (1998). Sınıfında Zihinsel Engelli Çocuk Bulunan ve Bulunmayan Sınıf Öğretmenlerinin Zihinsel Engelli Çocukların Kaynaştırılmasına Yönelik Tutumlarının Karşılaştırılması. A.İ.B.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ekinci, A. (2010). Aday Öğretmenlerin İşbaşında Yetiştirilmesinde Okul Müdürlerinin Rolü. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 63-77.
  • Genç, G. (2010). İngilizce öğretmenlerinin mesleki gelişim sürecinin önünde algıladıkları başlıca engeller: Malatya ili örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(31), 103-117.
  • Genç, G. S. (2015). Mesleki gelişim seminer çalışmalarının öğretmenler tarafından değerlendirilmesi örneklemi. Yüksek lisans tezi. İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gültekin, M., Çubukçu, Z. (2008). İlköğretim öğretmenlerinin hizmet içi eğitime ilişkin görüşleri. Sosyal Bilimler Dergisi, sayı, 19.
  • Gümüş, C. (2006). Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ilköğretim okullarında çalışan öğretmenlerin zorunlu olarak katıldıkları mesleki eğitim çalışmalarının değerlendirilmesine ilişkin uygulamalı bir araştırma. Yüksek lisans tezi. Niğde Üniversitesi.
  • Hoy, W. K., Wolfolk, A. E. (1990). Socialization of Student Teachers. American Educatonal Research Journal 27, 2, 279-300.
  • Gündüz, B. (2004). Öğretmenlerde tükenmişliğin akılcı olmayan inançlar ve mesleki bazı değişkenlere göre yordanması. Doktora tezi. Çukurova Üni. Sos. Bil. Enstitüsü.
  • Johnson, L. E. (2008). Teacher Candidate Disposition: Moral Judgement or Regurgitation?. Journal of Moral Education, 37,4, 429-444.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi (17.Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaya, A., Büyükkasap, E. (2005). Fizik öğretmenliği Öğrencilerinin Profilleri Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum ve Endişeleri. Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 367- 380.
  • Korkmaz, İ., Saban, A., Akbaşlı, A. (2004). Göreve Yeni Başlayan Sınıf Öğretmenlerinin Karşılaştıkları Güçlükler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 38, 226-277.
  • Lay, C. D., Pinnegar, S., Reed, M., Wheeler, E. Y., Wilkes, C. (2005). The Positioning of Precervice Teacher Candidates Entering Teacher Education. Liening From Research on Teaching: Perspective, Methodology and Representation. Advance in Research on Teaching. 11, 235-252.
  • MEB (2006). İlköğretim okulu öğretmenlerinin yaptıkları mesleki seminer çalışmalarının değerlendirilmesi. MEB, Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı.
  • MEB, (2016). Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı. 2015-2016 Eğitim İstatistikleri.
  • MEB (2004). Temel eğitime destek projesi ‘öğretmen eğitimi bileşeni’ öğretmen yeterlikleri genel taslağı.
  • Ocak, G. (2015). Meslek Olarak Öğretmenlik, Eğitim Bilimine Giriş (Ed. Kadir Keskinkılıç). Pegem Akademi. Ankara.
  • Özdemir, S., Yalın, H. İ., Sezgin, F. (2012). Eğitim Bilimine Giriş. Nobel Yayınları. Ankara.
  • Öztürk, M., Sancak, S. (2007). Hizmetiçi eğitim uygulamalarının çalışma hayatına etkileri. Journal of Yasar Uni., 2(7), 762.
  • Paşa, M. B. (2002). İlkokul sınıf öğretmenlerinin mesleki yeterliklerinin ve hizmetiçi eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi. Yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi.
  • Sucuoğlu, B. (2004). Türkiye’de Kaynaştırma Uygulamaları: Yayınlar-Araştırmalar (1980- 2005). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi.5 (2), 15-23.
  • Sünbül, A. M. (2001). Bir Meslek Olarak Öğretmenlik. Öğretmenlik Mesleğine Giriş.
  • Şeker, H., Deniz, S., Görgen, İ. (2004). Öğretmen Yeterlikleri Ölçeği. Milli Eğitim Dergisi. 164.
  • Tonbul, Y. (2004). İlköğretim okullarındaki mesleki çalışma uygulamalarının etkililiği ile ilgili görüşler. Eğitimde Yeni Yönelimler Sempozyumu. Tevfik Fikret Okulları.
  • Uysal, A. (2003). Kaynaştırma Uygulaması Yapan Öğretmenlerin Kaynaştırmaya İlişkin Görüşleri. 13. Ulusal Özel Eğitim Kongresi. Kök Yayıncılık. Ankara.
  • Yalçınkaya, M. (2002). Yeni Öğretmen ve Teftiş. Milli Eğitim Dergisi. 153-154.
  • Yan, H. (2009). Teacher Training in China and a Pratctical Model: E-Training Community (Etc). Campus Wide Information Systems, 26 (2), 114-121.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde niteli araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yetim, A. A. Göktaş, Z. (2004). Öğretmenin Mesleki ve Kişisel Nitelikleri. Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi. 12, 541-550.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA56JM54HF
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Yahya Çıkılı Bu kişi benim

Serdal Deniz Emine Kurt

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Sayı: 8

Kaynak Göster

APA Çıkılı, Y., & Kurt, S. D. E. (2016). ÖZEL EĞİTİM ÖĞRETMENLERİNİN MESLEKİ ÇALIŞMALARININ ETKİLİLİĞİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi(8), 259-268.
AMA Çıkılı Y, Kurt SDE. ÖZEL EĞİTİM ÖĞRETMENLERİNİN MESLEKİ ÇALIŞMALARININ ETKİLİLİĞİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. INES Journal. Haziran 2016;(8):259-268.
Chicago Çıkılı, Yahya, ve Serdal Deniz Emine Kurt. “ÖZEL EĞİTİM ÖĞRETMENLERİNİN MESLEKİ ÇALIŞMALARININ ETKİLİLİĞİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, sy. 8 (Haziran 2016): 259-68.
EndNote Çıkılı Y, Kurt SDE (01 Haziran 2016) ÖZEL EĞİTİM ÖĞRETMENLERİNİN MESLEKİ ÇALIŞMALARININ ETKİLİLİĞİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi 8 259–268.
IEEE Y. Çıkılı ve S. D. E. Kurt, “ÖZEL EĞİTİM ÖĞRETMENLERİNİN MESLEKİ ÇALIŞMALARININ ETKİLİLİĞİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”, INES Journal, sy. 8, ss. 259–268, Haziran 2016.
ISNAD Çıkılı, Yahya - Kurt, Serdal Deniz Emine. “ÖZEL EĞİTİM ÖĞRETMENLERİNİN MESLEKİ ÇALIŞMALARININ ETKİLİLİĞİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi 8 (Haziran 2016), 259-268.
JAMA Çıkılı Y, Kurt SDE. ÖZEL EĞİTİM ÖĞRETMENLERİNİN MESLEKİ ÇALIŞMALARININ ETKİLİLİĞİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. INES Journal. 2016;:259–268.
MLA Çıkılı, Yahya ve Serdal Deniz Emine Kurt. “ÖZEL EĞİTİM ÖĞRETMENLERİNİN MESLEKİ ÇALIŞMALARININ ETKİLİLİĞİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, sy. 8, 2016, ss. 259-68.
Vancouver Çıkılı Y, Kurt SDE. ÖZEL EĞİTİM ÖĞRETMENLERİNİN MESLEKİ ÇALIŞMALARININ ETKİLİLİĞİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. INES Journal. 2016(8):259-68.