1 KASIM 2015
SEÇİMLERİNDE AHMET DAVUTOĞLU’NUN TÜRK BASININDA TEMSİL EDİLMESİ ÜZERİNE
SÖYLEMSEL BİR ÇÖZÜMLEME
ÖZET
Demokrasinin en önemli unsuru olan
seçimlerde seçmenler oy kullanma tercihini yaparken farklı faktörlerden
etkilenmektedirler. Özellikle yerel seçimlerde seçmenlerin oy verme
kararlarının belirlenmesinde aday imajı ve aday imajını oluşturan faktörler
önemli bir yer tutmaktadır. Siyaset kurumunun ve aktörlerinin görüş ve
fikirlerini topluma aktarmada tercih ettiği en önemli araç kuşkusuz medyadır. Medya
olayları yeni bir dille yeniden inşa etmekte, anlaşılır kılmakta ve dahası
temsil ettiği ideolojiyi yeniden yapılandırarak kamuoyuna sunmaktadır. Habere
konu olan olay medyanın kullandığı farklı söylemlerle farklı anlamlar
kazanmaktadır. Medyanın içerik sunma konusunda faydalandığı söylemsel tercihler,
görsel materyaller, konumlandırma stratejileri vb. kullanım pratikleri
kitlelerin düşünce ve eylemlerini etkileme konusunda oldukça etkilidir. Özellikle
seçim dönemlerinde haber medyası siyasetçilerin toplum genelinde siyasal
fikirlerine ve projelerine dair rıza üretmeleri ve kitleleri bu yönde ikna
etmeleri için ortam sağlamaktadır. Bu
çalışmanın amacı 1 Kasım 2015 Yerel Seçimlerinde Türk basınının siyasi
liderlerine nasıl yaklaştığını lider ve medya ilişkisi bağlamında ortaya koymaktır.
Çalışma seçim sürecinde yapılan siyasal haberlerde liderlere yönelik üretilen
söylem yapılarını çözümleyerek, lider ve medya ilişkisini ortaya koymaktadır.
Bu nedenle seçim öncesi belirli bir süre, seçim günü ve sonrasındaki belirli
bir süre ulusal basında yayınlanan siyasal içerikli haberler incelenmektedir.
İncelenen haberler dönemin Adalet ve Kalkınma Partisi Genel Başkanı Ahmet
Davutoğlu hakkında çıkan haberler olarak sınırlandırılmıştır. Çalışma
kapsamında ulusal çapta yayın yapan dört günlük gazete takip edilmiş ve 29 Ekim
- 4 Kasım 2015 tarihleri arasında bu gazetelerde yayınlanan haberler eleştirel
söylem analizi yöntemi kullanılarak çözümlenmiştir. Çalışmada habere konu olan
olayların farklı gazetelerde nasıl ele alındığı, söylemlerin nasıl
yapılandırıldığı, muhabirlerin veya gazetelerin kendi ideolojisini habere konu
edilen olay üzerinden yeniden nasıl ürettiği ve gazetelerin haberlere etkisi irdelenmeye
çalışılmaktadır.
Anahtar
Kelimeler: Ahmet Davutoğlu, Söylem, Lider, Medya, Temsil
A SOLUTIONAL ANALYSIS ON THE REPRESENTATION OF AHMET DAVUTOĞLU'S ON THE TURKISH PRESIDENT ON NOVEMBER 1, 2015
ABSTRACT
In voting, which is the most important
element of democracy, voters are influenced by different factors. Particularly
in the local elections, the candidate image and the factors that make up the
candidate image have an important place in determining voting decisions of the
voters. The most important tool preferred by the political institution and its
actors for gathering their opinions and ideas is undoubtedly the media.
The media is rebuilding a new language, making it understandable, and moreover presenting it to the public by restructuring the ideology it represents. The event, which is the subject of the news, has different meanings with the different discourses used by the media. The use practices of the media, such as discursive preferences, visual materials, positioning strategies, etc., which are used to present the content, are highly influential in influencing the thoughts and actions of the masses. Especially during the election period, the news media provide the environment
for politicians to produce consent to their political ideas and projects
throughout the society. The aim of this work is to show how the approach of the
Turkish media to the political leaders in the lead and media relations before
the November 1, 2015 Local Elections. The study reveals the leader and media relations by analyzing the discourses produced for the leaders in the political news in the election process. For this reason, political
news published for a certain period before the election, on the day of the
election, and for a certain period after the national press. The news is
limited to news about Ahmet Davutoglu, the chairman of the ruling party Justice
and Development Party. Within the scope of the study, the national four-day
newspaper was followed and Between October 29 and November 4, news published in
these newspapers was analyzed using the method of critical discourse analysis. It is tried to analyze how the events that are reported in the study are handled in different newspapers, how the discourses are structured, how reporters or newspapers reproduce their own ideology over the event that is being reported and the effect of the news reports on the news.
Key Words: Ahmet
Davutoğlu, Discourse, Leader, Media, Representation
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 2 |