Bu
çalışma temel olarak metanın estetikleşmesi ve sanat üzerine odaklanmıştır.
Sanatın geçirdiği değişimler, ya küresel ekonominin işine gelmiştir, ya da
bizzat onun aracılığıyla gerçekleştirilmiştir. Toplumların geçirdiği siyasal,
sosyolojik ve ekonomik değişimler sanatçının sanata bakışını da etkilemiştir.
Sanat dinamik bir süreç içinde hızla değişmiş ve çeşitli sanat akımları ortaya
çıkmıştır. Yeni sanat akımlarının ortaya çıkışı, bazı teknolojik gelişmelerden
de etkilenmiştir. Teknolojik gelişmeler sanat yapıtının üretim süreçlerini
değiştirmiştir. Sanat ve tasarım kavramları gittikçe daha içiçe hale gelmiştir.
Ama değişimin dinamikleri bununla da sınırlı değildir. Sanat için mekanın
anlamı da değişmiştir. Eskiden mekan sanatın sergilenmesi için gerekli iken,
artık hem sergilenme hem de satış için gereklidir. Sonuçta sanat eseri
aurasından sıyrılmış, her yerde, herkes için, ulaşılabilir popüler ürünlere
dönüşmüştür. Sanat yapıtı artık ticari değeri olan bir üründür. Dönüşüm nasıl gerçekleşmiş
olursa olsun, artık sanat, sanatçı ve sanat eseri kavramlarına bakış oldukça
farklıdır. Sanat artık hem kendisi bir metadır, hem de başka şeylerin meta
değeri kazanmasının önemli araçlarındandır. Kullanım değeri aşınmış şeyler için
değişim değeri yaratmanın yeni aracıdır. Ancak bunu tek başına yapmamaktadır.
Bu çalışma sanatın bu ikili fonksiyona nasıl eriştiğini ve günümüzde bunu nasıl
gerçekleştirdiğini açıklamaya çalışmaktadır. Çalışma bir taraftan da çeşitli
sanat formları ile ekonomik evrenin birbiri ile nasıl kaynaştığını güncel
örnekler üzerinden kanıtlamaya çalışmaktadır. En iyi güncel örnekler ise sanatı
içinde eriten ama aynı zamanda kendileri birer sektör haline gelmiş olan reklam
ve modanın içinden çıkmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 2 |