Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

IDEOLOGY AND LITERATURE: ANALYSIS OF IDEOLOGY AS HEGEMONIC IDEOLOGY AND IDEOLOGY AS AN -ISM IN NAKAE CHOMIN'S WORK "A DISCOURSE BY THREE DRUNKARDS ON GOVERNMENT (SANSUIJIN KEIRIN MONDO)"

Yıl 2023, , 291 - 306, 31.12.2023
https://doi.org/10.54282/inijoss.1368875

Öz

The concept of “ideology”, we encounter with different definitions in literature, enables us to “understand” human behaviour in many social and cultural fields, including literature. Based on the question of how ideology can be applied to literature, we encountered the fact that many factors such as the author’s experiences, values and ideology cannot be ignored in order to understand literary text.
In this study, ideology was analyzed through the work titled “A Discourse by Three Drunkards on Government (Sansuijin Keirin Mondō)” by Nakae Chōmin (1847-1901), one of the important intellectuals of Meiji Period of Japan. In this work, written with the Socratic dialogue method, both Nakae Chōmin’s world of thought and the ideology of the Meiji Period were analyzed through three different characters. Our main research question is to understand whether the author puts forward his thoughts as a “hegemonic ideology” or “ideology as an -ism” in this work, which criticizes the current order and puts forward suggestions for the ideal social order through rhetoric, concepts and symbols. As the result of our analysis, we have determined that although all three characters in the work reveal different ideologies, they meet on the common ground of Nationalism. As an answer to our basic research question, it has been understood that Nakae Chōmin puts forward a libertarian, progressive ideology, in a word “ideology as an -ism” which produces a solution for the liberation of the Asian peoples from Western hegemony.

Kaynakça

  • Ağaoğulları, M. A. (2016). Sokrates’ten Jakobenlere Batı’da Siyasal Düşünceler. İletişim Yayınları.
  • Akiro, K. (1996). Nakae Chōmin ni okeru Taigai-ishiki no Tenkai. Osaka Shiritsu Daigaku Hōgakubu, 42 (4).
  • Atılgan, E. (2014). İdeoloji. Siyaset Bilimi Kavramları, İdeolojiler, Disiplinlerarası İlişkiler. Atılgan G. Aytekin A. (ed.). Yordam Kitap.
  • Chōmin, N. (1984). Sansuijin Keirin Mondō. Nakae Chōmin Zenshū 10 (Yayınlayan Midorikawa Tōru). Iwanami-shoten.
  • Çulhaoğlu, M. (2014). Marksizm. Siyaset Bilimi Kavramları, İdeolojiler, Disiplinlerarası İlişkiler. Atılgan G. Aytekin A. (ed.). Yordam Kitap.
  • Eagleton, T. (2005). İdeoloji. Muttalip Özcan (Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Fogel, J. A. (2009). Articulating the Sinosphere: Sino-Japanese Relations in Space and Time. Harvard University Press.
  • Heywood, A. (2015). Siyasi İdeolojiler. Levent Köker (Çev.). BB101 Yayınları.
  • Hiromichi, S. (1993). Nakae Chōmin to Sansuijin Keirin Mondō. Kenkyū Kiyō, Dai 48.
  • Hobson, J. M. (2015). Batı Medeniyetinin Doğulu Kökenleri. Esra Ermert (Çev.),
  • Huaco, G. A. (1973). Ideology and Literature. New Literary History, Spring, Vol. 4. No. 3. Mardin, Ş. (2007). İdeoloji. İletişim Yayınları.
  • Masaaki, K. (1958), Japanese Culture in the Meiji Era Vol IX Thought. David Abosch (Translate). Pan-Pasific Press.
  • Masaaki, E. (2003). Nakae Chōmin ni okeru Toho Ninshiki. Kindai Bungaku Ronshū (29).
  • Matsunaga, S. (2001). Fukuzawa Yukichi to Nakae Chōmin. Chūkō-shinsho.
  • Matsumoto, S. (2001). Gendai ni ikiru Shisō Chōmin ni manabu Shisō Jissensei, Chōmin to Shusui Botsugo 100 nen to “Teikoku-shugi. Shoki Shakai-shugi Kenkyū 14, Kōryūsha.
  • Moriarty, M. (2006). Ideology and Literature. Journal of Political Ideologies. Oskay, Ü. (2014). Tek Kişilik Haçlı Seferleri. İnkılap Yayınları.
  • Tomeba, M. (1994). Nisshin Sensō-go no Nakae Chōmin. Shien 55-56, 1-2, 153-156.
  • Topakkaya, A. (2007). İdeoloji Kavramının tarihsel Gelişim Sürecine Kısa Bir Bakış. EÜHFD, C. XI, S. 1-2.
  • Yanabu, A. (2004). Chōmin wa naze Minyaku Yakkai wo Kanbun de Yaku-shita ka. Kokubungaku Kaishaku to Kyōzai no Kenkyū 49/10.
  • Yazıcı, Y. (2022). Nakae Chōmin’in Eserlerinde Asya Algısı ve Pan-Asyacılık. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • https://sozluk.gov.tr/ (Erişim tarihi: 05. 07. 2023).

İDEOLOJİ VE EDEBİYAT: NAKAE CHOMIN’IN “ÜÇ SARHOŞUN SİYASİ DİYALOGLARI (SANSUIJIN KEIRIN MONDŌ)” ADLI ESERİNDE HEGEMONİK İDEOLOJİ VE -İZM OLARAK İDEOLOJİ ÇÖZÜMLEMESİ

Yıl 2023, , 291 - 306, 31.12.2023
https://doi.org/10.54282/inijoss.1368875

Öz

Literatürde çok farklı tanımlarla karşımıza çıkan “ideoloji” kavramı, edebiyat da dahil olmak üzere toplumsal, kültürel birçok alanda bize insan davranışlarını “anlamamızı” sağlamaktadır. İdeolojinin edebiyata nasıl uygulanabileceği sorusundan yola çıktığımızda ise aslında edebi metni anlamak için yazarının deneyimleri, değerleri, ideolojisi gibi birçok faktörün göz ardı edilemeyeceği gerçeğiyle karşılaşmış bulunmaktayız.
Bu çalışmada, Meiji Dönemi Japonya’sının önemli fikir adamlarından Nakae Chōmin’in (1847-1901) “Üç Sarhoşun Siyasi Diyalogları (Sansuijin Keirin Mondō)” başlıklı eseri üzerinden, ideoloji çözümlemesi yapılmıştır. Sokratik diyalog yöntemi ile kaleme alınan bu eserde üç farklı karakter üzerinden hem Nakae Chōmin’in fikir dünyası hem de Meiji Dönemi ideolojilerinin analizi yapılmıştır. Temel sorunsalımız ise retorikler, kavramlar ve simgeler aracılığı ile mevcut düzenin eleştirisi ve ideal toplum düzenine dair öneriler ortaya konan bu eserde yazarın düşüncelerini “hegemonik ideoloji” mi yoksa “-izm olarak ideoloji” anlayışı mı ortaya koyduğunun anlaşılmasıdır. Analizlerimiz sonucunda ise eserde üç karakterin de farklı ideolojiler ortaya koymasına rağmen ortak paydada Milliyetçilik ekseninde buluştukları tespit edilmiştir. Temel sorunsalımıza cevap olarak ise Nakae Chōmin’in Asya halklarının Batı hegemonyasından kurtuluşuna çözüm üreten, özgürlükçü, ilerlemeci bir ideoloji yani “-izm olarak ideoloji” anlayışı ortaya koyduğu anlaşılmıştır.

Kaynakça

  • Ağaoğulları, M. A. (2016). Sokrates’ten Jakobenlere Batı’da Siyasal Düşünceler. İletişim Yayınları.
  • Akiro, K. (1996). Nakae Chōmin ni okeru Taigai-ishiki no Tenkai. Osaka Shiritsu Daigaku Hōgakubu, 42 (4).
  • Atılgan, E. (2014). İdeoloji. Siyaset Bilimi Kavramları, İdeolojiler, Disiplinlerarası İlişkiler. Atılgan G. Aytekin A. (ed.). Yordam Kitap.
  • Chōmin, N. (1984). Sansuijin Keirin Mondō. Nakae Chōmin Zenshū 10 (Yayınlayan Midorikawa Tōru). Iwanami-shoten.
  • Çulhaoğlu, M. (2014). Marksizm. Siyaset Bilimi Kavramları, İdeolojiler, Disiplinlerarası İlişkiler. Atılgan G. Aytekin A. (ed.). Yordam Kitap.
  • Eagleton, T. (2005). İdeoloji. Muttalip Özcan (Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Fogel, J. A. (2009). Articulating the Sinosphere: Sino-Japanese Relations in Space and Time. Harvard University Press.
  • Heywood, A. (2015). Siyasi İdeolojiler. Levent Köker (Çev.). BB101 Yayınları.
  • Hiromichi, S. (1993). Nakae Chōmin to Sansuijin Keirin Mondō. Kenkyū Kiyō, Dai 48.
  • Hobson, J. M. (2015). Batı Medeniyetinin Doğulu Kökenleri. Esra Ermert (Çev.),
  • Huaco, G. A. (1973). Ideology and Literature. New Literary History, Spring, Vol. 4. No. 3. Mardin, Ş. (2007). İdeoloji. İletişim Yayınları.
  • Masaaki, K. (1958), Japanese Culture in the Meiji Era Vol IX Thought. David Abosch (Translate). Pan-Pasific Press.
  • Masaaki, E. (2003). Nakae Chōmin ni okeru Toho Ninshiki. Kindai Bungaku Ronshū (29).
  • Matsunaga, S. (2001). Fukuzawa Yukichi to Nakae Chōmin. Chūkō-shinsho.
  • Matsumoto, S. (2001). Gendai ni ikiru Shisō Chōmin ni manabu Shisō Jissensei, Chōmin to Shusui Botsugo 100 nen to “Teikoku-shugi. Shoki Shakai-shugi Kenkyū 14, Kōryūsha.
  • Moriarty, M. (2006). Ideology and Literature. Journal of Political Ideologies. Oskay, Ü. (2014). Tek Kişilik Haçlı Seferleri. İnkılap Yayınları.
  • Tomeba, M. (1994). Nisshin Sensō-go no Nakae Chōmin. Shien 55-56, 1-2, 153-156.
  • Topakkaya, A. (2007). İdeoloji Kavramının tarihsel Gelişim Sürecine Kısa Bir Bakış. EÜHFD, C. XI, S. 1-2.
  • Yanabu, A. (2004). Chōmin wa naze Minyaku Yakkai wo Kanbun de Yaku-shita ka. Kokubungaku Kaishaku to Kyōzai no Kenkyū 49/10.
  • Yazıcı, Y. (2022). Nakae Chōmin’in Eserlerinde Asya Algısı ve Pan-Asyacılık. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • https://sozluk.gov.tr/ (Erişim tarihi: 05. 07. 2023).
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dünya Dilleri, Edebiyatı ve Kültürü (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Yasemin Yazıcı 0000-0002-3110-8300

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 29 Eylül 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Yazıcı, Y. (2023). İDEOLOJİ VE EDEBİYAT: NAKAE CHOMIN’IN “ÜÇ SARHOŞUN SİYASİ DİYALOGLARI (SANSUIJIN KEIRIN MONDŌ)” ADLI ESERİNDE HEGEMONİK İDEOLOJİ VE -İZM OLARAK İDEOLOJİ ÇÖZÜMLEMESİ. İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 12(2), 291-306. https://doi.org/10.54282/inijoss.1368875

İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.