Anger appeal is a persuasion technique that aims at developing negative attitudes about a particular subject and acting in the desired direction by creating anger over people. Anger appeal has an important role in persuading the masses within the propaganda discipline. In particular, the Soviet Union, occupied by Nazi Germany on June 22, 1941 in World War II, effectively used anger appeal against Nazis in its propaganda activities. In this study, the posters of propaganda that the Soviet Union used against Nazi Germany in World War II were examined in terms of anger appeal. For this purpose, 7 Soviet propaganda posters (Danger, Death, Monster, Threat, Revenge, Killer, Freedom) in the context of the anger appeal determined by All World Wars site were analyzed in the light of semiotic analysis method in qualitative research methods. The posters were examined in the context of the Swiss Language Scientist Ferdinand de Saussure's Indicators Model. In the light of the findings, it was revealed that in the Soviet propaganda posters, anger was raised against Nazi Germany, bringing the civilian people who were hurt in the war into the forefront, in this way it was found that the Red Army was encouraged to fight for the revenge against the Nazis.
Öfke çekiciliği, insanlar üzerinde
öfke oluşturarak belirli bir konu hakkında olumsuz tutum geliştirmesi ve ona
karşı istenilen yönde hareket etmesini amaçlayan bir ikna tekniğidir. Öfke
çekiciliği, propaganda disiplini içerisinde kitlelerin iknasında önemli bir rol
oynamaktadır. Özellikle, 2. Dünya Savaşı'nda 22 Haziran 1941 tarihinde Nazi
Almanyası tarafından işgale uğrayan Sovyetler Birliği, Nazilere yönelik öfke
çekiciliğini etkili bir şekilde propaganda faaliyetlerinde kullanmıştır. Bu
çalışmada, 2. Dünya Savaşı'nda Sovyetler Birliği'nin Nazi Almanyası'na karşı
kullandığı propaganda posterleri öfke çekiciliği bağlamında incelenmiştir. Bu
amaçla, All World Wars sitesince belirlenen öfke çekiciliği bağlamındaki 7
Sovyet propaganda posteri (Tehlike, Ölüm, Canavar, Tehdit, İntikam, Katil,
Özgürlük), nitel araştırma yöntemleri içerisinde yer alan göstergebilimsel
analiz yöntemi ışığında ele alınmıştır. Posterler, İsviçreli Dil Bilimci
Ferdinand de Saussure'ün Göstergeler Modeli üzerinden analiz edilmiştir. Elde
edilen bulgular ışığında, Sovyet propaganda posterlerinde, savaşta zarar gören
sivil halk ön plana çıkarılarak Nazi Almanyası'na karşı öfke oluşturulmaya
çalışıldığı, bu yolla Kızıl Ordu'nun Nazilerden öç alması için savaşması
istendiği ortaya çıkarılmıştır.
Öfke Çekiciliği Propaganda Sovyetler Birliği 2. Dünya Savaşı Göstergebilim
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 20 Eylül 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 2 |
İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.