The concept of class which results from
the classification of the different social and individual aspects has always
been on the agenda as one of the most discussed issues. Therefore, the concept
of class has been discussed in art and science circles more than any other
concept.
The
concept’s popularity has led the researchers to analyze several literary works
in terms of the class differences they reveal. Innocence Museum is one of
those novels which could be analyzed in terms of the class differences it
revelals. There are a lot of examples which demonstrate class differences in
this novel written by Orhan Pamuk. Firstly, Çukurcuma Nişantaşı have different
residents of differences social classes. The differences seen in the districts’
settlements, substructure and financial indicators, are also reflected in
people’s attitudes, discourses and treatments. As a result of this, novel
becomes a scene on which social classifications are discussed and narrated in
literary style. These arguments which hint class differences suggest a need
that this novel must be analysed in the terms of class differences. This work
has focused on the differences within the novel and thus it is the production
of the work-centred reading which studies these differences in various terms.
Birey ve toplumların
farklı özelliklerinden ötürü kategorize edilmesiyle ortaya çıkan sınıf kavramı,
sürekli hakkında tartışma yürütülen ve bundan ötürü gündemde olan konulardan
biridir. Bu özellik, onun bilimsel ve sanatsal alanlardaki diğer kavramlara
nazaran daha ön planda olmasını sağlamıştır.
Kavramın üstlenmiş
olduğu bu rol gereği, birçok eser bu bağlamda irdelenmiş ve sınıfsal
farklılıkların gün yüzüne çıkarılması ön görülmüştür. Bu anlamda sözü edilecek
eserlerden biri Masumiyet Müzesi’dir.
Orhan Pamuk tarafından kaleme alınan bu romanda, sınıfsal farklılıkları ortaya
çıkaran birçok bulgu mevcuttur. Öncelikle kentin, değişik kesimlerine ev
sahipliği yapan Nişantaşı ve Çukurcuma’nın birbirinden ayrı oluşu, dikkat
çeker. İlkin semtlerin yerleşim, alt yapı ve ekonomik göstergelerinde kendini
ifşa eden ve giderek hayatın tüm alanlarına sirayet ettiği görülen bu
farklılıklar; kişilerin davranış, tutum ve söyleminde kendini açığa vurur.
Böylelikle roman, sınıf kavramının tezahür ettiği ayrı toplumsal
kategorileştirmelerin söz konusu olduğu bir sahneye dönüşür. Sınıfsal
farklılıklara işaret eden bu argümanlar, romanın sınıf kavramı bağlamında
okunmasını öğütler.
Bu çalışmada sözü edilen
romanın sınıfsal farklılıklarla ilişkili olarak irdelenerek bunun
Nişantaşı-Çukurcuma bağlamında incelenmesi amaçlanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 19 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 2 |
İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.