This study examines the main factors affecting the
perception of religiousness of students attending undergraduate education. It
also discussed the change in the students’ perception of religiousity. In
addition, it was examined whether some independent variables such as demography
and year at university caused a change in the students’ perception of
religiousity and survey method was used. The scope of the study consists of students
studying in the first and fourth grades of th Faculty of Arts and Sciences,
Faculty of Education, Faculty of Engineering, Faculty of Theology and Faculty
of Law in İnönü University. The sample of the study was chosen by simple random
method. The research data were collected through religiousity perception scale
and personel information form. For data analysis, SPSS program was used. T-test
was used for independent groups in binary comparisions, and one-way variance
analysis was used in multiple comparisions. According to the findings obtained
in this research data, it is seen that the general perception of religiousity
levels is at agood level with an average of x=4,34, on the other hand it is
seen that the worship size is low with an average of x=3,94.
Din, insanın gündelik hayatında duygu, düşünce ve davranışlarına yön veren ilahi ilkeler bütünüdür. Dindarlık ise bu ilkelerin birey tarafından yorumlanması ve değerlendirilmesidir. Bu çalışma, yükseköğrenim gören üniversite öğrencilerinin dindarlık algı düzeyleri üzerindeki değişkenlerin ortaya çıkarılması ile ilgilidir. Çalışmada aynı zamanda öğrencilerin dindarlık algılarındaki değişim araştırma konusu yapılmıştır. Demografik gibi bazı bağımsız değişkenlerin ve sınıf düzeylerinin öğrencilerin dindarlık algılarında bir değişimi etkileyip etkilemediği incelenmiş ve yöntem olarak tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmanın evreni İnönü Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi, Eğitim Fakültesi, Mühendislik Fakültesi, İlahiyat Fakültesi, Hukuk Fakültesi ve Tıp Fakültesi 1. Ve 4. Sınıflarda öğrenim gören öğrencilerinden oluşmaktadır. Çalışmanın örneklemi ise basit tesadüfi yöntemle seçilmiştir. Araştırma verileri dindarlık algı ölçeği ve kişisel bilgiler formu ile toplanmıştır. Verilerin analizi için SPSS analiz programı kullanılmış ve ikili karşılaştırmalarda bağımsız gruplar için t-testi, çoklu karşılaştırmalarda tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2020 |
Gönderilme Tarihi | 15 Nisan 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 9 Sayı: 1 |
İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.