Digital transformation, one of the important elements in modern management practices, has played an important role in the transformation of various sectors such as education, health, private and public. Digital transformation due to developments in technology has caused strategic changes in the sports sector, as in every field. In this context, the aim of the research is to examine the reflections of digital transformation in sports management. The sports sector stands out as a sector where innovations are demanded and tradition begins to fade into the background. Therefore, by approaching the sports sector from a more professional perspective with digitalization; sports equipment, working conditions, facilities, and the game itself are open to help from technology. The areas that digitalization has affected in sports management are the interaction of sports fans, data analytics, e-sports, ticketing and sales, virtual reality (VR) and augmented reality (AR), content creation, sponsorship and partnership, data privacy and security, gamification, emerging technologies. can be summarized with topics such as digital human resources management. These issues are examined in detail within the digital transformation framework in sports management science. In this age where it is not possible to stand in the way of development, it is possible to make progress in sports management by taking advantage of these innovations. Therefore, this study is thought to create a new perspective for researchers and practitioners working in the field.
Sports Management digital transformation strategy technology big data
Modern yönetim uygulamalarında önemli unsurlarında biri olan dijital dönüşüm eğitim, sağlık, özel ve kamu gibi çeşitli sektörlerin dönüşümünde önemli rol oynamıştır. Teknolojide meydana gelen gelişmelere bağlı olarak gerçekleşen dijital dönüşüm her alanda olduğu gibi spor sektöründe de stratejik değişimlerin yaşanmasına sebep olmuştur. Bu bağlamda araştırmanın amacı, dijital dönüşümün spor yönetimindeki yansımalarını incelemektir. Spor sektörü, yeniliklerin talep edildiği ve gelenekselliğin arka planda kalmaya başladığı bir sektör olarak göze çarpmaktadır. Dolayısıyla spor sektörü dijitalleşmeyle daha profesyonel bir perspektiften teknolojiyi spor malzemeleri ve ekipmanlarına, çalışma koşullarına, tesisler ve oyunun kendisine dahil ederek ele almaktadır. Dijitalleşmenin spor yönetiminde etkisi altına aldığı alanları dijital insan kaynakları yönetimi, spor fanlarının etkileşimi, veri analitiği, e-spor, biletleme ve satış, sanal gerçeklik (VR) ve artırılmış gerçeklik (AR), içerik oluşturma, sponsorluk ve ortaklık, veri gizliliği ve güvenliği, oyunlaştırma, gelişen teknolojiler, gibi konular ile özetlenebilmektedir. Bu konular spor yönetimi bilim alanında dijital dönüşüm çerçevesinde ayrıntılı incelenmektedir. Gelişimin önünde durmanın mümkün olmadığı bu çağda spor yönetiminde de söz konusu yeniliklerden faydalanarak ilerleme sağlamak olasıdır. Dolayısıyla bu çalışma ile alanda çalışan araştırmacılara ve uygulamacılara yeni bir perspektif oluşturulması düşünülmektedir.
Spor yönetimi dijital dönüşüm stratejisi teknoloji büyük veri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Gelişme Çalışmaları (Diğer), Araştırma, Bilim ve Teknoloji Politikası |
Bölüm | Araştırma Notları |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 30 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 12 Sayı: 2 |
İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.