Günümüzde oryantalizm kavramı, güç ve iktidar sahibi olan Batı’nın, ideolojik bir yön olarak belirlediği Doğu’yu ötekileştirdiği ve egzotikleştirdiği multidisipliner bir alana karşılık gelmektedir. Batı, bu yaratım süreci içerisinde Doğu’yu klişe temsiller üzerinden; edebiyat, resim, fotoğraf, sinema gibi kültürel metinler aracılığıyla ötekileştirmiş, söz konusu bu klişeler tekrar yolu ile normalleşerek birer Doğu hakikatine dönüşmüştür. Özellikle sinema sanatı, teknik özellikleri ve popülerliği bakımından Doğu klişelerinin yaygınlaşmasında, hatta bu klişelerin Doğu toplumları için de bir hakikate dönüşmesinde belirleyici bir rol üstlenmiştir. Bu düşünceden yola çıkılarak yapılan çalışma, arabesk filmlerde oryantalist klişelerin varlığını Derbeder filmi örneği üzerinden incelemektedir. Bu bakımdan çalışma, arabesk filmlerde oryantalizmin izlerine ulaşarak, Türkiye’nin kültürel yaşamında belirleyici bir rolü olan arabesk kültürün Batı menşeili fikirleri yeniden üretebildiğini göstermeyi amaçlamaktadır. Çalışmada yöntem olarak eleştirel söylem çözümlemesi tercih edilmiştir. Nitekim oryantalizmin bir söylem çeşidi olması ve güç eşitsizliğini söylem yoluyla yeniden üretmesi, bu yöntemin tercih edilmesinde belirleyici olmuştur. Elde edilen bulgular sonucunda arabesk filmlerin oryantalist söylemi yeniden ürettiği anlaşılmıştır.
Today, the concept of orientalism corresponds to a multidisciplinary field in which the powerful and competence West marginalizes and exoticizes the East as an ideological direction. In this creation process the West marginalized East through stereotypical representations by using cultural texts such as literature, painting, photography and cinema and these stereotypes were normalized through repetition and turned into an Eastern truth. Especially the art of cinema in terms of its technical features and popularity, played a decisive role in the spread of Eastern stereotypes as well as their transformation into a reality for Eastern societies too. Based on this idea, this study examines the existence of orientalist stereotypes in arabesque films through the example of Derbeder. Hence, the study aims to show the arabesque culture, which has a decisive role in Turkey's cultural life, can reproduce Western ideas by reaching the traces of orientalism in arabesque films. In the study, critical discourse analysis was preferred as a method. Thus, the fact that orientalism is a type of discourse and reproduces power inequality through discourse was decisive in the preference of this method. As a result of the findings, it was understood that arabesque films reproduce orientalist discourse.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 24 Temmuz 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Temmuz 2023 |
Gönderilme Tarihi | 23 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 2 |